betöltés folyamatban...

Kékszalag ruházat

2023.07.05.

Ha a Kékszalagra megyünk, arra kell felkészülünk, hogy 24–36–48 órán keresztül ki leszünk téve az elemeknek. Szél, víz, nap, minden jöhet, erre kell felkészülni. Mutatjuk, milyen az ideális ruházat.

Mik azok a ruhadarabok, amelyeket mindenképpen vigyünk magunkkal egy Kékszalagra? Ennek átgondolásához fektessünk le két alapelvet.

1.) az ember bőre remek fejlesztés, soha nem ázik át, és

2.) felöltözni tudunk, a levetkőzésnek azonban van egy fix határa, ha nem az illendőség, akkor a leégés veszélye. 

Öltözet melegre

Ezt elfogadva a legfontosabb kellék egy hófehér hosszú alsó – hosszú felső kombó, jó nedvszívó képességű, könnyű anyagból. Az sem baj, ha bő szabású, amikor nem fúj semmi, és a tűző napon ültök totál lavórban (a „szellő sem rezdül” vitorlás megfelelője), nem fog beleakadni semmibe. A lényeg, hogy takarja az alkart (sőt, lógjon rá a kézfejre is), a térdet és a vádlit is, és védjen a naptól. Ennek fontos kiegészítője a fehér vagy nagyon világos vászonsapka, ami lehetőleg a nyakra is árnyékot vet (tehát inkább kalap), mert az is kegyetlenül le tud égni. Nem te leszel a legcsinosabb a Balatonon, de neked lesz a legjobb, ha ezek megvannak. 

Rossz ötlet ugyanakkor a fürdőgatya, avagy -dressz. Kékszalagon csobbanni maga a stranbáderség (a kocavitorlázók lenézésére alkalmas műszó), minden egyéb tekintetben pedig alkalmatlan viseletnek bizonyulnak lényegében időjárástól függetlenül.

Fontos kellék a jó cipő. A hajó veszélyes üzem, tele kiálló, ámde igen jól odacsavarozott fix tárgyakkal, nagyon könnyű úgy belerúgni valamibe, hogy az sérülést okozzon. Emellett komoly veszély a vizes fedélzeten a meg- vagy elcsúszás, ennek nyomán esetleg a vízbe esés, ami a legkomolyabb haváriák egyike a fedélzeten. Vannak persze kifejezetten vitorláscipők is, de amire figyelned kell, az a puha, érdes gumitalp, lehetőleg ugyancsak fehér (ez a tulajdonosok kérése szokott lenni, mert a színes talpú cipők nehezen lemosható nyomot hagynak az érdesített dekken) vagy nagyon világos színből. Ennek a leírásnak kiválóan megfelel egy dorkó is. 

A profi cucc nem kötelező

Jobbnál jobb felszerelések érhetők el a profi kategóriában. Az ilyen profi ruházat megvásárlásának azonban nem sok értelme van, ha amúgy nem sokat hajózol. A profi felszerelés drága, sokszor kényelmetlen, nehéz benne például pisilni. Ezenkívül a profi vitorlásruha egyik fontos – és ezért drága – ígérete, hogy huzamosabb ideig ellenáll a tengeri sónak, aminek a Balatonon az égvilágon semmi értelme. 

Az ideális ruházat elengedhetetlen eleme
Az ideális ruházat elengedhetetlen eleme a fehér vagy nagyon világos vászonsapka, kalap

Szélre, esőre, hidegre

Ha nem akarsz profi vitorlásfelszerelésre költeni, akkor az eső és a hideg ellen jó lesz minden, amit a bringázáshoz vagy akár a síeléshez használsz. A teljesen profi (koton, avagy trocken, azaz gumival a nyakra, bokára, csuklóra szoruló) felszerelésen kívül semmi sem fog teljesen megvédeni akkor, amikor az égből ömlik a víz, vagy percenként átcsapnak rajtad a hullámok. 

Ilyenkor nem is az a reális cél, hogy a víz ne jusson el a bőrödig, hanem az, hogy maradjon száraz és meleg felszerelésed azután, hogy elmegy a vihar. Ezt pedig nem úgy tudod a legjobban megoldani, hogy megpróbálod a rajtad levő ruhákat a legfelső réteggel jól elzárni a víztől, hanem úgy, hogy viszel magaddal még egy szettet, azt gondosan nejlonba csomagolod, és elhelyezed valahol a kabin egy könnyen hozzáférhető pontján. Legyen benne cipő is.

Szöveg: Máté Dániel Dugó

További cikkek

Balaton Maraton 2024.09.14
Nem a Kékszalag a Balaton valaha volt leghosszabb vitorlásversenye. 1998-ban a Hajó Magazin megszervezte a 10-szeres Kékszalag-távot magában foglaló Kent-Balaton Maraton versenyt. Itt nemcsak elindult 14 hajó, de 12 közülük be is fejezte a versenyt. A verseny még több kiadást megélt, de mára kihunyt a lelkesedés. Kár érte.
Akkor most túra vagy verseny? 2024.07.25
A Kékszalag túraverseny. Kicsit fából vaskarika ez az elnevezés, hiszen a vitorlástúra célja az, hogy eljussunk A-ból B-be, szép tájakat lássunk, barátainkkal élvezzük a vitorlázást és új kalandokban legyen részünk. Versenyezni azért szokás, hogy az ember nyerjen, legyőzzön másokat, vagy saját magát és jobban teljesítsen, mint korábban. A mezőny legnagyobb részének így a Kékszalag az év legnagyobb túrája, az élmezőnynek pedig a szezon leghosszabb futama
A Kékszalag két keréken 2024.07.21
Kékszalag egy kerékpáros tolmácsolásában. Nem ámítás, tényleg így történt. Két keréken, azaz kerékpárral ”teljesítettem” az idei Kékszalag tókerülő vitorlás versenyt, mely a viadal történetének egyik legfordulatosabb és legizgalmasabb nagydíját hozta, ahol végül a Józsa Márton vezette Fifty-Fitfy katamarán diadalmaskodott egy hatalmas fordítás után, az utolsó métereken.

Ajánló

Bosch: háromszor a Föld körül – első hely a Fut a cég versenyen! 2025.04.27
Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen (X)
Túrázás és a jóga 2025.02.16
Habár elsőre talán elég távolinak tűnik, valójában nagyon is közel van egymáshoz a túrázás és a jóga. Tanulmányok kimutatták, hogy a jógázás és a túrázás ...
Mire jó a laborlelet? 2025.02.10
A legtöbb ember számára a laborvizsgálatok eredményei nem mondanak túl sokat. Azontúl, hogy amit megcsillagoznak a laborlelet íven, azok az értékek valószínűleg ...
Egy szimpatikus szuperhős: Courtney Dauwalter ultrafutó 2025.02.09
Courtney Dauwalter 2023-ban három ikonikus versenyt, a Western States 100-at, a Hardrock 100-at és az Ultra-Trail du Mont Blanc-t is megnyerte. Ez rajta kívül eddig még ...
Mi is az a Zwift? 2025.02.07
A kerékpársportot követők már megszokhatták, hogy egy-egy kerékpárverseny közvetítése előtt a reklámblokkban egy bizonyos „Zwift” nevű programot promózik a ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.