betöltés folyamatban...

Miből lett a versenyvitorlázás?

2024.07.09.
versenyvitorlázás

A Föld jelentős részét víz borítja, az emberiség pedig a víz partján telepedett le. A túlpartot fel kellett fedezni. Hogyan lett az utazásból versenyzés, szórakozás? A versenyvitorlázás kialakulása.

A vitorlázás kezdete

Az ókorban és a középkorban a vitorlázás szállítási és haditengerészeti célokat szolgált, sport- és szabadidős szerepe a 1718. században jelent meg. Az első versenyeket Európában rendezték. Majd a 19. században az Egyesült Államokban is megjelent ez a sportág.

A 17. századi Hollandiában a hajók az akkor kifejlesztett technikák és készségek bemutatása céljából versenyeztek egymással. Ezek a versenyek még nagyon eltértek a maiaktól. Elsősorban a hajók terhelhetőségét és navigációs képességeit mérték.

Ekkor még nem voltak egységes szabályok. A hajók mérete, súlya és kialakítása is nagyon változatos volt. A 19. század végére azonban kialakultak az első hajóosztályok, és a versenyeket is egyre inkább szabályozták.

Az üres piacon mindent megvesznek

A francia vitorlásversenyek a halászok vetélkedéséből erednek. A 19. század közepén Bretagne partjainál a halászok azon versenyeztek egymással, hogy ki ér vissza először a kikötőbe a legfrissebb fogással, hiszen az első kapta a legjobb árat a halért a még üres piacon. A halászok közötti versengés és a hajók fejlesztése elvezetett a versenyvitorlázás kialakulásához. A 19. század végére a versenyeken már nemcsak a halászok, hanem a helyi gazdagok is részt vettek.

Ők már a díjra utaztak

Az első modern vitorlásversenyt Angliában rendezték a 19. század elején. 1815-ben Cowesban alakult meg a Royal Yacht Squadron, az első vitorlásklub, és itt rendezték az első, a maihoz hasonló versenyt is. Ezt részben a tengeri kereskedelmi flotta fejlesztésére, részben a szabadidős tevékenység népszerűsítésére hívták életre. Ekkor a hajók még nagyobb méretűek 160180 tonna vízkiszorításúak és 30 méter körüliek , és jellemzően fából készültek. 

Itt mindent megtalálsz a vitorláshajókról és a vitorlázásról >>> Kékszalag tudástár

A cowesi klub 1851-ben hirdette meg azt a Wight-szigetet megkerülő, jelentős díjat és egy szép kupát ígérő túraversenyt, amelyre a New York Yacht Club színeiben benevezett egy ekkor még ismeretlen, 30 méteres szkúner. A 98 km hosszú, 16 jacht részvételével zajló regattát 8 perccel a második helyezett előtt befutva meg is nyerte a hajó. Róla nevezték el a világ legrégebbi és legismertebb nemzetközi vitorlástrófeáját, az Amerika Kupát, amely egyben a világ legrégebbi, még ma is létező nemzetközi sportversenyének vándordíja.

Magyarországon a versenyvitorlázás a 19. század végén indult be, elsősorban a Balatonon. Az egyik legrégebbi és legismertebb versenyünk a Kékszalag, melyet először 1934-ben rendeztek meg. 

Ezt is olvasd el!
Az omegások is szerettek vitorlázni 2024.06.28
Trunkos Andrást, az Omega menedzserét kérdeztük arról, hogy ki vitorlázott az omegások közül.

Itt mindent megtalálsz a vitorláshajókról és a vitorlázásról, hogy felkészülten követhesd nyomon a Balaton leglátványosabb versenyét, az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat, 2024. július 18-án!

Nagy európai tókerülők – magyar sztárokkal

Európában számos hasonló versenyt rendeznek, ilyen például a németek legendás ‘Rund um’ versenye a Bodenseen, a svájci Bol d’Or Mirabaud a Genfi-tavon vagy az olasz Centomiglia a Garda-tavon.

A magyar vitorlázók rendszeresen indulnak a nagy európai tókerülő versenyeken. Méghozzá nem is akármilyen eredménnyel. Király Zsolt, a Raffica kormányosa már nyolcszor nyerte meg a Bol d’Ort, így már tavaly is a hajó nevére palackozott borral várta őket a kikötőmester. Rauschenberger Miklós 2018-ban egy 40 lábas maxi katamaránt kormányozva megdöntötte és azóta is tartja a Centomiglia többtestűrekordját. 

versenyvitorlázás 2
A versenyvitorlázás elterjedt az egész világon

Európa legnagyobb tókerülő versenyei:

A verseny neve Helyszín Táv Egytestűrekord Többtestűrekord Alapítás
Kékszalag Balaton 160 km 09:56:46 07:13:21 1934
Bol d’Or Mirabaud Genfi-tó 123 km 08:09:33 05:01:50 1939
Centomiglia Garda-tó 111 km 06:05:00 05:35:00 1951
Rund um Boden-tó 100 km 04:58:55 04:41:37 1951

Pályaverseny és match-race – az Amerika Kupa

A pályaversenyek rövidebb, előre meghatározott pályán zajlanak. A rajtvonalat mindig széllel szemben tűzik ki, majd 10-20 percnyi cirkálás után a hajók megfordulnak, hátszélben jönnek vissza a rajtterületre, és ezt követően még egy kört tesznek meg a pályán. Ezen versenyek során a taktika és a technika, a hajókezelési készségek kiemelten fontosak. A mezőny több futamot teljesít. A futamok számától függően minden hajó a legrosszabb, bizonyos futamszám felett a két legrosszabb eredményét kiejtheti. Az összes többi eredmény alapján alakul ki a végső sorrend.

versenyvitorlázás 3

A pályaverseny speciális formája a match-race, vagyis a páros verseny. Itt csak két, teljesen azonos hajó versenyez, és szintén több futamban mérik össze tudásukat. 

A szakma csúcsa

A match-race versenyzés csúcsa az Amerika Kupa. Ez úgy zajlik, hogy a védő (a kupa legutóbbi elnyerője) által elkészített versenykiírásnak (Deed of Gift) megfelelni képes klubok kihívhatják a védőt, és páros versenyek sorozatával döntik el, hogy ki lesz a kupa őrzője. 

Ez egy összetett, a vitorlázó-, hajó- és vitorlatervezési tudást, menedzsment- és szponzorszerzési készségeket egyaránt megkívánó, nagyon drága projekt. A kihívónak több száz millió dollárt egy F1-csapat éves költségvetését meghaladó összeget kell összekalapoznia arra, hogy esélye legyen a győzelemre. 1857-től egészen 1983-ig nem is sikerült elhódítani az Auld Mug”-ot senkinek a New York Yachting Clubtól. Mivel 1970-ben már egyszerre több klub is jelentkezett, azóta a végső kihívó klubot és hajót egy kvalifikációs versenysorozaton (Prada Kupa, majd később Louis Vuitton Kupa) választják ki.

Egyre népszerűbbek a hosszú távú tengeri túraversenyek is, mint például a Golden Globe Race a legrégebbi szóló földkerülő verseny , a Volvo Ocean Race vagy a Vendée Globe. Ezek a versenyek hónapokig is eltarthatnak, és a világ legkeményebb körülményei között zajlanak.

Magányosan a föld körül – 74 nap a rekord

Külön kategória a szólóvitorlázás, ami az egyik legnagyobb kihívást jelenti a vitorlázóknak. Ennek legismertebb eseménye a négvente megrendezett Vendée Globe, ahol a vitorlázóknak egyedül kell megkerülniük a ldet, anélkül hogy kikötnének, vagy külső segítséget vennének igénybe. 

Igaz, ők a legmodernebb számítógépekkel és műholdas navigációs és időjárás-figyelő rendszerekkel, a szárazföldi bázis távoli támogatásával, 2016 óta akár szárnyakon repülő csodamasinákkal, óránként néha 30 csomós sebességgel vágtatnak, míg a klasszikus Golden Globe Race kormányosai tényleg csak magukra számíthatnak: tilos a mobiltelefon, a GPS, az elektronikus térképszoftverek, iPadek, elektromos csörlők, de még a szintetikus anyagok, mint a Spectra, Kevlar és Vektron használata is. 

Egyedül körbevitorlázni a Földet…

Joshua Slocum volt az első, aki dokumentáltan egyedül vitorlázta körbe a földet. Utazása 1895-ben kezdődött és 1898-ban fejeződött be. Spray nevű 37 lábas hajójával indult útnak Bostonból. Először átszelte az Atlanti-óceánt, és kikötött Gibraltárban, majd lehajózott Dél-Amerika keleti partján, és a Horn-fokot megkerülve jutott ki a Csendes-óceánra. Ausztráliát Sydney-nél elérve először annak déli végéig hatolt, itt visszafordult északra, kikötött a Csütörtök-szigeteken is, ahonnan az Indiai-óceánon át érkezett meg Afrika déli csücskére, és a Fokföldi-szoroson át, az Atlanti-óceánon harmadszor is átkelve visszatért Észak-Amerikába. Hároméves útja során Slocum számos kihívással szembesült. Többek között támadások érték a szárazföldön, hajóját sokszor fenyegette a viharos idő. Több hónapot töltött különféle kikötőkben, ahol javításokat végzett a hajón, és pihenőt tartott. 1898-ban tért vissza Rhode Islandre, miután több mint három évet töltött a tengeren, és becslések szerint 74 000 kilométert tett meg. Könyvet is írt utazásáról, melynek címe Sailing Alone Around the World.

Egy kikötés

A következő nagy ugrás 196667-ben következett, amikor Sir Francis Chichester egyetlen megállóval, nagyrészt egyedül kerülte meg a földet: Sir Francis a Gipsy Moth IV nevű, 16,4 méter hosszú, ketch típusú hajójával hajtotta végre ezt a hihetetlen utazást. Angliából indult, és egyetlen megállója volt: Új-Zélandon. Áthajózta a Csendes- és az Atlanti-óceánt, keresztülhaladva a hírhedt Fokföldi-szoroson is. Útja összesen 226 napig tartott, és Chichester a nagy részét végig egyedül hajózta. 

Kikötés nélkül

Az első ember, aki nonstop, vagyis megállás nélkül vitorlázta körbe a ldet, Sir Robin Knox-Johnston, aki 196869-ben a „Suhaili nevű hajójával 312 nap alatt teljesítette ezt a rendkívüli utazást a Golden Globe verseny keretében. Knox-Johnston ma is aktív a vitorlázásban és több rekordot is tart.

Szöveg: TM

További cikkek

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét csütörtök reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a második genfi-tavi Bol d’Or távja 123 kilométer, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia egyaránt nagyjából 100 kilométeresek
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá sportolás közben megóvják a szemünket az olyan fizikai hatásoktól, mint a szembe tóduló hó, eső vagy éppen esetünkben a hajó által keltett hullámok vize. Egy francia márkáról mesélünk, ami fenntartható, dinamikusan növekszik, elképesztően menő és jól passzol a vitorlás szettekhez is. Ez az IZIPIZI. (X) (X)

Ajánló

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. ...
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a ...
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá ... (X)
Lavina vetett véget az expedíciónak 2024.07.15
A két magyar alpinista – Klein Dávid és Nagy Marci – ép bőrrel megúszták az incidenst, miután lavina vetett véget a Johnnie Walker Hindukus Expedíció 2024-nek
Foci EB döntő és folytatódik a GardenFest2024 2024.07.12
GardenFest2024 – folytatódik júliusban a foci Eb után is (X)

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.