betöltés folyamatban...

Akkor most túra vagy verseny?

2024.07.25.
Akkor most túra vagy verseny

A Kékszalag túraverseny. Kicsit fából vaskarika ez az elnevezés, hiszen a vitorlástúra célja az, hogy eljussunk A-ból B-be, szép tájakat lássunk, barátainkkal élvezzük a vitorlázást és új kalandokban legyen részünk. Versenyezni azért szokás, hogy az ember nyerjen, legyőzzön másokat, vagy saját magát és jobban teljesítsen, mint korábban. A mezőny legnagyobb részének így a Kékszalag az év legnagyobb túrája, az élmezőnynek pedig a szezon leghosszabb futama

Mit visz a víz?

A balatoni túravitorlázás és a vizen úszó hajóállomány átalakulóban van. Nagyjából 8.000 tőkesúlyos vitorlás lehet a tavon, ami a hajózható felületre vetítve nem sok, – az EU előírások szerint 4 hajó/ha a maximum, nálunk ez a szám 0,4 – 0,5. 

A 104 balatoni kikötő közül 55 fogadhat vitorlás hajókat. Mára ez több milliárdos bevételű iparág és látszik, hogy a kikötővel rendelkező települések munkahelyteremtő képessége is nagyobb. Jó lenne azonban – a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, Holczhauser András szerint – más európai tavak és tengerek partján lévő városok példája alapján egy nyitottabb koncepcióban gondolkodni, a kikötőt a város szerves részévé tenni.

Hányan lehetünk?

 Jelenleg 50-55 ezer alkalmi vitorlázónk van, rendszeresen mintegy 20-25 ezer fő hajózik, a versenyzők közel  négyezren vannak, de közülük csak kb. 200-250 profi vitorlázó edz egy évben száz napnál többet. A sportolók ⅘-e túrázik, nagyobb részük a keleti medencében és egyre rövidebb, 1-3 napos túrákon vesz részt . Míg sok külföldi vitorlás célterületen a kisebb jollék egyre népszerűbbek, nálunk ellenkező a trend.  Egyre nagyobb, néha tengerre tervezett, tőkesúlyos hajók érkeznek.

Ha az ember körülnéz a marinákban, – főleg alacsonyabb vízállású években – szinte biztosan talál olyan 40 láb feletti jószágot, amivel ki sem lehet futni, mert a tőkesúlya az iszapban üldögél.

Ezt is olvasd el!
Miből lett a versenyvitorlázás? 2024.07.09
A Föld jelentős részét víz borítja, az emberiség pedig a víz partján telepedett le. A túlpartot fel kellett fedezni. Hogyan lett az utazásból versenyzés, szórakozás? A versenyvitorlázás kialakulása.

Hová és hogyan tudunk kikötni?

A korábban állami, vállalati egyesületek megszűnésével, a kikötők magánkézbe kerülésével persze a marinák egy része megszépült. A kikotort csatornán beférnek a mélyebb járású, nagyobb hajók is.  Azonban a kikötői díjak jelentős emelése a kishajósokat szinte megfosztotta korábbi hajótárolási lehetőségeiktől. A kisebb méretű tőkesúlyos hajók tulajdonosai is kb. évenként újra “megveszik” hajójukat a kikötő tulajdonosától…

 Ráadásul a Bahart Kikötőkben, amiből 10 is található a tó körül és eddig nagy előnyük volt, hogy ha az egyikben helyet béreltünk a hajóknak, akkor túrák alatt az összes többiben ingyen lehetett kikötni. Ezt a lehetőséget limitálták: egy év alatt tízszer lehet igénybe venni.

Világos, a kikötőhely is termék, ami most szűkösen áll rendelkezésre, s ha van kereslet drágábban is, a cégnek “az a dolga”, hogy maximalizálja a profitot.

 Korábban, főleg az északi parton, a hajók jelentős része bójamezőkön állt, ezek újjáélesztése és fenntartása most is biztonságosan és gazdaságosan megoldható lenne és megmenthetné a hajóállomány kisebb értékű részét az enyészettől…

 Nem könnyítik meg a kishajós túrázók életét a feleslegesen megszigorított biztonsági előírások sem – viharjelzés esetén ki kell jönniük a vízről, és nyugodt időben sem kelhetnek át a túloldalra, csak a part mentén közlekedhetnek szabályosan.

 A 50. Kékszalagon, 2018-ban indult a legtöbb hajó: 683 egység nevezett be. Több más tényező mellett a bürokratikus szabályok is közrejátszanak abban, hogy csökken azon hobbi vitorlázók száma. Akik legalább csak ezen az egy versenyen végigmennének, az év többi részében pedig nem akarnak versenyezni, “csak” túrázni.

Amikor egyszerűen “kikapcsolják” a szelet

Badacsony előtt, szép, kifújt, 2-3-as észak-nyugatiban Keszthely felé tartva esett meg velünk, hogy a szinte sima vízen 7-8 csomóval enyhén megdőlve hasító hajónk egyszer csak felállt, háromszor jobbra-balra billent az árboc, a vitorlák belobogtak, ahogy a szél eltűnt belőlük, majd az eredeti irányunkhoz képest 45 fokban balra  csúsztunk pár métert a teljesen olajossá vált vizen és megálltunk egy helyben. Mintha lehorgonyoztunk volna. Órákon át aszalódtunk mozdulatlanul a több, mint harminc fokos melegben, míg végre mi is megkaptuk a tőlünk 6-800 méterre egyébként enyhén, de folyamatosan fújdogáló üzemanyagot. Túl közel mentünk a hegyhez, s ez a döntésünk legalább 100 hajónyi helyezésünkbe került. Jól álltunk, de már elmúlt. 

Jönnek az árvák!

A párás, szinte szélcsendes naplementében a déli marás közelében csendesen csorogva már majdnem elérjük Boglárt. Távcsővel figyeljük, hogy nem lenne-e jobb mégis bemenni vízközépre, mert bár szentül elhatároztuk, hogy márpedig az idén biztos nem, hiszen kis szeles időben ott mindig leáll  – de nézzétek, milyen jól meg ott az X35-ös! 

Hirtelen elsötétedik az ég, tompa zümmögéssel telik meg a levegő, oda a kép a távcsövön és egy pillanat alatt kitör a gyalázat. Szélirányba fordulva nemhogy levegőt nem lehet venni, de szemüveg nélkül még arra nézni sem. A fehér hajótest pillanatok alatt eltűnik, zöldre vált. Bármihez nyúlsz, beleragadsz a hajóra hullott rovarokba. A kötelek csúsznak a maradványoktól, a fehér pólóm és a világos nadrágom tuti kuka. Még jó, hogy a bliszter nincs felhúzva, ha így, rajta az árvákkal bezsákolnánk, biztos szétrohad.

A Balatonban élő több, mint száz árvaszúnyog faj 200 milliárd egyedéből néhány millió egyed épp most, és pont a mi hajónkra rajzott ki. De, szemben a hétköznapi szúnyogokkal, ezek legalább nem csípnek.

Szöveg: TM

További cikkek

HOKA Mach X 2 cipőteszt 2024.12.10
Sosem futottam HOKA-ban, mert túl puhának találtam, túl párnázottnak. Eleve is a neutral cipőket kedvelem, így kíváncsivá tett a HOKA Mach X 2 teszt lehetősége.
HOKA Speedgoat 6 GTX cipőteszt 2024.12.09
Bevallom ez volt az első találkozásom GoreTex felsőrésszel rendelkező HOKA Speedgoat 6 GTX terepfutó cipővel, amit kifejezetten nehéz terepviszonyokhoz terveztek. Elvittem a Budai-hegyekbe egy Balboa körre és a Spartacus ösvényre is. Így alkalmam nyílt köves szintes terepen, egynyomtávos gerincúton és patakátkeléseken is kipróbálni, mit tud.
Szabadtéri edzés ősszel – 5 tipp a hidegebb időre való felkészüléshez 2024.11.07
Az ősz sokak számára a szabadtéri edzés egyik legszebb időszaka: a levegő friss és üdítő, a természet gyönyörű színekben pompázik. Azonban ahogy az időjárás egyre hűvösebbé válik, érdemes néhány dolgot szem előtt tartanod, hogy az edzéseid élvezetesek és biztonságosak maradjanak. Ebben a cikkben 5 hasznos tippet adunk ahhoz, hogyan készülhetsz fel az őszi szabadtéri edzésekre, hogy a hidegebb idő se állítson meg!

Ajánló

HOKA Mach X 2 cipőteszt 2024.12.10
Sosem futottam HOKA-ban, mert túl puhának találtam, túl párnázottnak. Eleve is a neutral cipőket kedvelem, így kíváncsivá tett a HOKA Mach X 2 teszt lehetősége.
HOKA Speedgoat 6 GTX cipőteszt 2024.12.09
Bevallom ez volt az első találkozásom GoreTex felsőrésszel rendelkező HOKA Speedgoat 6 GTX terepfutó cipővel, amit kifejezetten nehéz terepviszonyokhoz terveztek. ...
Szabadtéri edzés ősszel – 5 tipp a hidegebb időre való felkészüléshez 2024.11.07
Az ősz sokak számára a szabadtéri edzés egyik legszebb időszaka: a levegő friss és üdítő, a természet gyönyörű színekben pompázik. Azonban ahogy az időjárás ...
A sütőtök 8 áldásos egészségügyi hatása 2024.10.30
Miért érdemes sütőtököt fogyasztani? A sütőtök nemcsak az őszi szezon kedvence, hanem valódi tápanyagforrás is, ami támogatja egészségünket. Gazdag vitaminokban ...
Próbáld ki Jeff Bezos reggeli rutinját 2024.10.22
Ha szeretnél jobban teljesíteni a munkában, hatékonyabban kezelni a stresszt és kiegyensúlyozottabbnak, nyugodtabbnak lenni ez a cikk neked szól. Rengeteg praktikát ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.