Nem a Kékszalag a Balaton valaha volt leghosszabb vitorlásversenye. 1998-ban a Hajó Magazin megszervezte a 10-szeres Kékszalag-távot magában foglaló Kent-Balaton Maraton versenyt. Itt nemcsak elindult 14 hajó, de 12 közülük be is fejezte a versenyt. A verseny még több kiadást megélt, de mára kihunyt a lelkesedés. Kár érte.
Sokszor mondjuk, hogy a Kékszalag a Balaton leghosszabb vitorlásversenye, de nem volt ez mindig így. Volt néhányszor Balaton Maraton is, ahol az első – tehát leggyorsabb – kategóriába tartozó hajóknak tíz Balaton-kört, azaz mintegy 1400 kilométert kellett menniük, és a leglassabbaknak is 720-at, az majdnem öt Kékszalagot.
A lebonyolítás
A versenyen a balatoni hajókat 11 kategóriába sorolták a leggyorsabbaktól a leglassabbakig, a teljesítendő táv pedig kategóriánként egy Kenese–Keszthely-távval, azaz 73 kilométerrel rövidült. Ilyen módon voltak osztályok, amelyek a verseny során egy alkalommal csak egy fél kört teljesítettek egy Szemes előtt kihelyezett bója kerülésével. Ennek a lebonyolításnak határozott előnye, hogy a gyorsaknak egyszer vagy többször le kell körözniük a lassabbakat. A hendikep végül pont a célban egyenlítődik ki, vagyis az abszolút befutó a verseny végeredménye is egyben.
Az első Balaton Maratont sikerrel teljesítette az akkor 102 éves Kishamis, de volt a mezőnyben saját készítésű hajó (Iglibi), Nautik, Scholtz 22-es, 8m One Design és Sudár is. A győzelmet az első kategóriába sorolt, tehát valóban tíz kört teljesítő Quadriga nevű Nautik nyerte 7 nap 16 óra és 44 perces idővel Soponyai Géza kormányzásával, noha ők például egyszer simán fel is borultak Tihany alatt egy szélrohamban.
Második helyen a VI. kategóriába sorolt, tehát hét kört teljesítő Scholtz 22-es futott be néhány órával később Lehoczky Gábor vezetésével. Harmadiknak az ugyancsak hétkörös Százszorszép nevű Sudár Regatta érkezett a célba Scholtz Imre kormányzásával.
A Balaton alaposan próbára tette a hajósokat. Heves viharok mellett volt olyan szélcsendes nap is, hogy a leggyorsabbnak számító Quadriga is 20 óra alatt tudott le egyetlen Kenese–Keszthely-távot. A legrosszabbul mégis az utolsónak befutó Iglibi járt, ők ugyanis több mint tíz nap után fejezték be a versenyt egy kétnapos esőben, lényegében törött kormánnyal, amely aztán a csodával határos módon éppen a célban szakadt le teljesen.
A Balaton Maraton kilehelte a lelkét
Az első Balaton Maratont ritka nagy ováció övezte, a „kettyósok” rajtját szokatlanul sok nézőhajó kísérte, a média is beszámolt az eseményről, és a verseny díjkiosztójára is népes társaság gyűlt egybe a füredi kikötőben. A sikeren a szervezők is fellelkesültek, és még három alkalommal rendezték meg változatlan formában a versenyt, rendszerint 10-20 indulóval. A hendikepes lebonyolítási rendszer jól vizsgázott, a négy versenyt négy különböző kategóriába tartozó hajó nyerte, vagyis a rendszer alapvetően jól egyenlítette ki az erőviszonyokat. A 2001-es versenyen hat nap vitorlázás után az első (Karakán) és a második helyezett (Gandalf) között 50 másodperc döntött, és a következő két hajó is megérkezett másfél órán belül.
2003-ban a rendezők úgy döntöttek, hogy a Balaton Maratonon csak Nautik 311-essel lehet indulni. Ez hibának bizonyult, a verseny sokak számára elvesztette a báját. És noha 2004-ben történt egy visszatérési kísérlet az eredeti rendszer szerinti lebonyolításra, ehhez már nem bizonyult elégnek a lelkesedés.
Ha szponzorok lennénk, feltámasztanánk a Balaton Maratont.
Szöveg: Máté Dániel Dugó
Fotó: Kékszalag FB