betöltés folyamatban...

HIDEG SZÁGULDÁS – JÉGVITORLÁZÁS

2021.01.11.
jégvitorlázás

Amikor a vízi vitorlások már a dokkban pihennek, akkor jön el a jégvitorlázás ideje, ha az időjárás is úgy gondolja. A hídon korcsolyák, a kapitányon bukósisak, egy menet 45 perc. A „hideg száguldásról” Sarang Lajossal, a FüredYacht Charter és Oktatóközpont alapítójával és oktatójával beszélgettünk nemrég.

A vitorlázás megítélése a sportteljesítmény szempontjából nem egyértelmű. Fizikai felkészülést és/vagy komoly edzettséget igényel? 

Sarang Lajos: A választott hajótípus és a természeti körülmények – a szélerősség és a hullámzás mértéke – jelentősen befolyásolják az igénybevétel nagyságát. Vitorlázni és vízen lenni 6 éves kortól 90 éves korig lehet. Persze minél jobban tolódsz a vitorlázás extrém vonulatai felé, annál inkább lesz szükséged testre és hajótípusra szabott felkészítésre és erős fizikumra.

Ezek szerint a vitorlázás elsősorban technikai sport? 

S. L.: Teljes egészében. Minden hajótípus állítási, úgynevezett trimmelési lehetőségek tömkelegével rendelkezik, amelyekkel a hajó sebességét és a szélirányra tartás szögét állíthatod. A versenyhajókon lényegesen több az állítási lehetőség, mint a túrahajókon. Az előbbieken külön állíthatod a hajó úszóképességét, az árbocot és a vitorlákat, miközben magadat, mint legfőbb súlyállító berendezést, ide-oda „pakolod” a hajóban – adott szélerőben a sebességre koncentrálva.

A hideg és a tél beköszöntével a vitorlások dokkba költöznek, de a Balatonon láthatunk jégvitorlásokat. Ezek hagyományos hajók korcsolyával felszerelve vagy speciális eszközök? 

S. L.: A téli, jégen történő vitorlázás külön sport. Abban hasonlít vízen űzött rokonára, hogy a szerkezetet a szél és a vitorla energiái hajtják, de az eszköz felépítése teljesen más, mint egy vízi járműé. Van egy hosszúkás test, ez alatt keresztirányban egy úgynevezett hidat helyeznek el, amelynek a két végén egy-egy korcsolya található. Az irányíthatóságot a test elejére vagy végére felszerelt kormánykorcsolya biztosítja. Általában egy vitorlával rendelkező, egyszemélyes szerkezetről beszélünk, de világszerte természetesen több típus van használatban. A Balatonon leginkább az egyszemélyes DN-típus terjedt el, de van egy múlt század elejéről megőrzött MONOTYP, azaz kétszemélyes típus is. Európa-szerte – leginkább tőlünk északabbra – ideálisabbak a természeti körülmények a jégvitorlázáshoz, így Lengyelországban, Finnországban, Fehéroroszországban például jóval elterjedtebb ez a téli sportolási forma. 

A vitorlázás technikája eltér a vizes rokonétól?

S. L.: Jégvitorlást vezetni különleges élmény. A vízi vitorlás hajótól eltérően mindig behúzott vitorlával halad, és a valódi szél sebességének három-ötszörösét képes elérni, ami, figyelembe véve a terület „bizonytalanságát” is, hamisítatlan extrém sporttá teszi a jégvitorlázást. A jármű egyik legfontosabb alapállítása a korcsolyák és az azokat tartó eszközök – a híd és a korcsolyapofák – beállítása, amelyeket a sportoló súlyához kell hangolni. Hetven-száz km/órás átlagos sebességnél felettébb fontos a jól beállított szerkezet.

A hajón kívül szükségünk van egyedi, különleges felszerelésre, vagy elég, ha jól felöltözünk?

S. L.: Az extremitást tovább növeli az a tény, hogy ez valóban hideg sport. A jó minőségű technikai öltözet elengedhetetlen, amely akár a vizet is bírja, de elsősorban könnyed mozgást enged, és védelmet nyújt a hideggel szemben. A külső hőmérséklet a nagy sebességgel párosítva dermesztően hat a teljes testre. A szemüveg, a maszk, a meleg és strapabíró kesztyű mellett a ruházat része a speciális csúszásgátló cipő, a bukósisak, a gerincvédő és a meleget biztosító öltözet. Előnyös, ha egy esetleges beszakadásnál a ruházat nem gátolja viselőjét a lékből történő kievickélés közben.

Van időlimit? Hány órát lehet jégvitorlázni egyhuzamban? 

S. L.: Egy nekifutásra általában maximum 45 percet lehet kényelmesen jégvitorlázni, ennyi idő alatt akár 70 km-t is megtehetünk… De van egy örök szabály: jégvitorlázni akkor és annyit tudsz, amikor és amennyit a természet lehetővé tesz. Ha megfelelőek a körülmények, akkor mindent bele! Reggel hét órától délután ötig mindennap jégen leszel, vagy oda vágysz, ha egyszer kipróbáltad!

Versenyezni is lehet ebben a sportágban – akár itthon is?

S. L.: Világszerte – ezen belül pedig a Balatonon – rendkívül komoly, jól szervezett versenyeket rendeznek. 2017 februárjában Balatonfüred volt a házigazdája a DN-jégvitorlás-Európa-bajnokságnak – jó jég és jó szél várta a versenyzőket és a több száz jégvitorlást. A nemzetközi versenyek már komoly logisztikával járnak, ráadásul előfordul, hogy nem ott és úgy van verseny, ahogyan azt előzetesen meghirdették. A természeti körülmények, a jég, a hó és a szél könnyedén átírhatja az elképzeléseket. Ha minden összeesküdött ellenünk, a verseny az Egyesült Államokból például a Balatonra költözhet, amit két nappal az esemény előtt hirdetnek ki. 

Magyarországon hol lehet jégvitorlázni? 

S. L.: Van egy aktív DN jégvitorlás szövetség Balatonfüred központtal, de ha biztonságos a jég, gyakorlatilag mindegyik állóvizünkön lehetséges. Mi a FüredYachtnál – szintén Balatonfüreden – egy- és kétszemélyes jégvitorlásokkal is rendelkezünk, amelyekkel oktatást és túrát is szervezünk. 

IMG-1288

kép 1 / 2

■ Info és jelentkezés: furedyacht.hu

■ Fotó: Furedyacht/Sarang Lajos

SM-tipp

Jégvitorlázásra alkalmas az időjárás, ha a Balaton jege eléri a legalább 10 cm-es vastagságot, és a Balatoni Vízirendészet alkalmasnak nyilvánítja a tó jegét a sportolásra.

További cikkek

Különleges túra célpontok 2024.02.15
Föld alá, sőt, a Duna alá, tengerszemhez, „ördögi körbe” és az ország legjobban felszerelt csillagvizsgálójához is eljuthatunk: „túramenünkben” különleges túra célpontok felkeresését ajánljuk, melyek beépíthetők egy nagyobb kirándulás programjába is!
Újabb rekord született a Balatonon 2023.09.17
Rekordmezőnnyel rajtolt el szombaton a Balatonon Balatonfüredről a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékverseny Kékszalag Port Nagydíj, amit az Oroszlán Péter kormányozta Principessa nyerte meg 2 órán belüli idővel. A befutási arány meghaladta a 90 százalékot, ami rekord közeli a Balatonon.
Balatoni kikötők 2023.08.30
Az elmúlt néhány évben, köszönhetően a Kékszalag sikerének is, láthatóan fellendült a balatoni vitorlázás. Ez pedig magával hozza azt is, hogy egyre több és nagyobb kikötőre van szükség. Több régi kikötő pedig fejlesztésen, korszerűsítésen esett át. Bemutatunk néhányat közülük.

Ajánló

Hiperbár oxigénterápia 2024.03.27
A búvároknak ismerősen cseng, de sokaknak talán Cousteau kapitány és hajója; a Calypso jut eszébe. Ám ennél jóval korábbra kell visszautaznunk az időben. ...
Pliometrikus gyakorlatok futáshoz 2024.03.26
A gyerekkorunkban anélkül, hogy tudatában lettünk volna, ösztönösen végeztünk erő-, sebesség- és mozgáskoordináció-fejlesztő gyakorlatokat. Ugráltunk, ...
Kondiztunk egy ékszerdobozban > a V.30 Sportközpont 2024.03.24
2021-ben nyílt meg a V.30 Sportközpont. A többszintes multifunkcionális létesítményben a fitneszedzéseinket a konditeremben, a nyújtóteraszon és a skyteraszon is ... (X)
FELKÉSZÜLÉSI TIPPEK - EGYNAPOS BALATON-KÖR 2024.03.22
A Balaton-kör bizony 200 kilométer. Nem túl extrém edzésekkel földi halandók számára is teljesíthető egy nap alatt, de van néhány szabály, amelyet nem árt ...
Mi fán terem a cyclocross? 2024.03.20
Az országúti szezon végén a figyelem a kerékpározás téli alternatívájára, a cyclocross szakágra terelődik. A nagy sztárok miatt egyre nagyobb érdeklődés övezi a ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.