A SISAK SZABÁLY – VEDD FEL, ÉLETET MENT!

2020.11.27.
A SISAK SZABÁLY - VEDD FEL, ÉLETET MENT!

A kerékpáros sisak kapcsán pró és kontra szép számmal vannak érvek. Ám ha őszinték vagyunk, nem nehéz belátnunk, hogy a sisak elengedhetetlen tartozéka a bringázásnak.

A sisak használata nem volt mindig kötelező. Bár a KRESZ előírásai között a csengőtől a borostyánszínű fényvisszaverő prizmáig minden szerepel a bringára (és a kerékpárosra) vonatkozóan, a települések határain belül a sisak továbbra sem alapfelszerelés. Talán meglepő, de a profiknak is csak 2003-tól kell a verseny teljes ideje alatt hordaniuk.

Margitszigeti tanulópénz  

A cikk írója saját kárán, a budapesti János-kórház baleseti sebészetén összevarrt fejbőre árán tanulta meg, miért alapfelszerelés kerékpározás közben a sisak. A Margitszigeten egy hirtelen mozdulat következtében a kormányon átbucskázni, és egy háromnegyed szaltóval fejtetőn, majd a tehetetlenségtől tovább gördülve lapockán, csípőcsonton és bokán landolni…. Nos, ez nem tartozik senki kedvenc tornamutatványai közé. Mivel egy ilyen bukfenc után általában felállni sem képes az ember, a köréje sereglők már annak is örülnek, ha a földön elterülőbringás megmozdul.  Miután kiderült, hogy az agyrázkódást és néhány (rosszul kinéző) felületi sérülést leszámítva komoly bajom nem történt, az egyik tapasztalt bringás megkérdezte, megjegyeztem-e a sisak-szabályt. Néhány perccel korábban még a világ legtermészetellenesebb dolgának tartottam, hogy idétlenül mutató sisakot hordjak, amibe csak beleizzad a fejem. Abban a pillanatban azonnal rávágtam: Igen! Másnap elballagtam egy kerékpáros szaküzletbe, és megvettem életem első sisakját.  

Hajszálnyi előny

A profi országúti kerékpáros sportban kezdetben egyáltalán nem hordtak sisakot a versenyzők. A pályaversenyzők kezdtek el fejvédőt használni, de ezek a kezdetleges, bőr- vagy műbőr szíjakból font eszközök technológiai szempontból még nagyon távol álltak a modern daraboktól. A maihoz hasonló kemény héjú sisakok az 1970-es években jelentek meg. A Tour de France mezőnyében még nagyon sokáig a vászonsapka volt a legelterjedtebb fejrevaló. Simlijét a tarkóra lehajtva a napszúrástól, előre fordítva pedig a (szembe) tűző naptól védte a bringásokat.

Ütés esetén persze mit sem ért…

Az igazi áttörés sokáig váratott magára. A 80-as évek második felében sem a biztonság, hanem a gyorsaság miatt került a sisak a figyelem középpontjába. 1989-ben a háromszoros Tour-győztes amerikai Greg LeMond a francia körversenyen az egyéni indításos időfutamok során olyan fejvédőt viselt, amely csökkentette a légellenállását. Lobogó hajú ellenfelei erre kapták fel a fejüket. A kétszeres Tour-első Laurent Fignon szinte végig vezetve a versenyben, végül az utolsó etapon, a párizsi időfutamon bukta el a legendás sárga trikót. Amerikai ellenfele – az időfutam-sisaknak is köszönhetően – 8 másodperccel előzte meg. Ennyi döntött közöttük a háromhetes, 3285 kilométeres viadalon…

Halálos áttörés

Persze a majd’ harminc évvel ezelőtti „tökfödők” fura előképei voltak a mai csepp alakú, légcsatornában tesztelt felszereléseknek. Arról pedig szó sem volt, hogy az időfutamokon kívül bármikor a fejükre tegyék őket. Súlyos bukások, mi több, haláleset sem volt elég ahhoz, hogy általánosan elfogadottá, majd kötelezővé tegyék a sisak használatát.  Az 1995-ös Touron Fabio Casartelli, az 1992-es barcelonai olimpiai bajnok a Portet d’Aspet lejtőjén nekiütközött az utat szegélyező betonkorlátnak, és olyan súlyosan megsérült, hogy a kórházba szállítás közben életét vesztette.

A tragédia után nyolc évnek kellett eltelnie

A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség 2003-ban kötelezővé tette a fejvédő viseletét, miután Andrej Kiviljev a Párizs–Nizza viadal második szakaszán koponyaalapi törést szenvedett. Nem élte túl a szörnyű bukást.  Az Európai Unióban szabványok írják elő, hogy a kerékpáros fejvédőknek mekkora energiát kell elnyelniük (5,42–5,52 méter/sec becsapódási sebességig). A sisak azonban az ennél nagyobb sebességnél történő bukásoknál is védelmet biztosít, és nem szempont, hogy a fejvédő egyben maradjon. A feladata annyi, hogy felfogja az ütést. Darabokra is törhet. A lényeg, hogy a kerékpáros kisebb zúzódásokkal, esetleg agyrázkódással, de megússza a balesetet.  Mint a Margitszigeten én, sisak nélkül. Nekem szerencsém volt.

Szöveg: Marik Balázs

Fotó: Pixabay/Planet_fox

Egészség 15-20 ezerért?

Az ellenzők gyakran posztolnak magukról olyan fotókat, melyek szerint a 20-30 évvel idősebb generációk tagjai nem viseltek sisakot, mégis felnőttek valahogy… Tény, hogy aki képes a facebookra feltölteni a képet, túlélte a sisak nélküli kerékpározást. Ám a fejvédő viselésével jelentősen csökken a kockázata, hogy az egyre nagyobb gépjárműforgalomban egyre nagyobb számban kerékpározók közül valakit végzetes baleset érjen. Az eladott kerékpárok számával párhuzamosan növekszik a fejvédőké is, de még mindig nagyságrendekkel kevesebbet adnak el belőlük, mint Nyugat-Európában. Holott az ár nem jelenthet kifogást. A profik 60-70 ezer forintos „csodákban” tekernek, ám a biztonságos alapfelszerelések már 15 ezer forint körüli áron elérhetőek.

További cikkek

„Az én munkám akkor ér véget, amikor nem lesznek balesetek az utakon” 2021.10.25
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat már kilenc lokációban végez gyártó, fejlesztési és ... (X)
Indulhat a síszezon Ausztria tartományaiban! 2021.10.22
Az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal 17 városban egyszerre jelentette be Ausztria téli szezon újdonságait, az osztrák tartományi idegenforgalmi szakemberek élő ...
VIA FERRATA - DRÓTKÍGYÓ A SZIKLÁN 2021.08.23
Mászás és túrázás különböző arányú keveréke: ez a via ferrata. A biztonsági szabályokat itt is be kell tartani, de van abban valami csodálatos, hogy különösebb ...

Ajánló

VILÁGBAJNOK EDZÉSTERV EGY VILÁGBAJNOKTÓL 2021.11.24
Ha már túl vagy a kezdő átmozgató edzésterveken és szeretnél fejlődni, ideje továbblépni! A sportmodell-világbajnok Bogár Jánost kértük meg, hogy állítson össze ...
„Az én munkám akkor ér véget, amikor az elégedett ügyfeleink újra Continental abroncsot választanak” 2021.11.22
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat már tíz lokációban végez gyártó, fejlesztési és ...
Ideiglenes zárlat Ausztriában 2021.11.21
A legtöbb európai országhoz hasonlóan Ausztriában is emelkedik a koronavírus-megbetegedések száma, ezért 2021. november 22-én országos zárlat lép életbe.
„Amit leginkább szeretek a munkámban, az az, hogy nincs átlagos nap” 2021.11.15
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat már kilenc lokációban végez gyártó, fejlesztési és ...
Urr Anitát beválasztottak az Európai Paralimpiai Bizottság Elnökségébe 2021.11.11
Az Európai Paralimpiai Bizottság (EPC) a ciprusi Limasszolban tartott közgyűlésén – holtversenyben a legtöbb szavazattal a szervezet elnökségének tagjává ...