A kerékpározás egyértelműen az egyik legnépszerűbb mozgásformák egyike, és ezen tendencia még inkább elterjedni látszik. Sokan olyan kedvező helyen laknak, ahol megfelelő terep van a kerékpározásra, vagy a közelben van efféle opció, de gondolni kell azokra is, akik nem ilyen szerencsések, vagy csak egyik pontból a másikba vinnék kétkerekű járművüket, méghozzá autóval. A következőkben a bicikliszállítás autóval lehetőségeit fogjuk sorra venni!
Először azt kell eldönteni, az autón kívül vagy az utastérben akarjuk-e szállítani a kerékpárt. Ez attól is függ, hogy milyen és mekkora az autó, hányan utazunk benne, illetve hogy csak az oda- és visszaúton kell-e szállítanunk a bicikliket, vagy a tartózkodási helyen is utaztatjuk majd azokat nap mint nap. Amennyiben van elég hely, a kerékpárok belülre is kerülhetnek.
A belső térben
A benti szállítás azért előnyös, mert nem kell különféle kiegészítőket venni és felszerelni az autóra, a biciklik nem koszolódnak utazás közben, nem növelik a légellenállással a fogyasztást, és nem változtatják meg az autó menettulajdonságait. Fontos azonban biciklizsák használata, hiszen az éles vagy olajos részek könnyen felsérthetik vagy összekoszolhatják az utasteret. Ilyenkor legalább az első vagy mindkét kereket ki kell venni, emellett gumipókokra is szükség lesz, hogy ne dülöngéljenek menet közben. Egyterű modellekhez általában lehet kapni a kivehető ülés helyére olyan sínt, amellyel biztonságosan rögzíthető a sporteszköz.
A tetőn
A tetőn való szállításhoz ajánlott az egyszerű tetőcsomagtartóra fektetés helyett speciális, az eszközt függőleges helyzetben rögzítő kerékpártartót használni (magas autókon nem szerencsés ezt választani, mert nagyon nehéz feltenni/levenni a bicikliket). Hosszú útra nem igazán érdemes a tetőn vinni a kerékpárokat, mert száz kilométerenként akár két literrel is megnövelhetik a fogyasztást, viszont rövidebb utakon előnyös lehet, mert kb. öt másodperc alatt rögzíthető rajta a bicikli, nem zavarja a belső csomagtartóhoz való hozzáférést, nem nehezíti meg a parkolást – igaz, észben kell tartani, hogy parkolóházba nem hajthatunk be!
Hátsó ajtó vagy vonóhorog?
Bizonyos típusú autókon szállítható a kerékpár a hátsó ajtóra támaszkodó tartón. Ennek az a hátránya, hogy koszos lehet a bringa, hogy megnehezül a hozzáférés a csomagtartóhoz. Arra is figyelni kell, hogy a szállítmány ne takarja el szabálytalanul a lámpákat vagy a rendszámot. Az egyik legjobb módszer a vonóhorogra szerelhető szállító. Ezek magasabb árkategóriában billenthető kivitelben is kaphatók, ezáltal nem zavarják a csomagtartó használatát. Gyorsan és könnyen felszerelhetők a kocsira, akárcsak a biciklik az eszközre – a legfőbb hátrányuk, hogy önmagukban is elég drágák, s a vonóhorog kialakítása is elég sokba kerül. Ezekbe általában beépítik a szükséges lámpákat és a pótrendszámtábla-tartót. Arra viszont figyelni kell, hogy hátrafelé egy méterrel nyúlhat túl az autón a szállítmány, míg oldalra 40-40 centiméterre lóghat ki – ez utóbbinak szükség esetén a kerekek levételével lehet eleget tenni.
Vezessetek óvatosan, és bicajozzatok egy jót!