betöltés folyamatban...

Kékszalag rajt

2023.07.04.
Kékszalag rajt 2

Gondolhatnánk, hogy a Kékszalagon a rajt aztán igazán nem érdekes, van onnan még cirka 150 kilométer, hogy egy hajó érvényesíteni tudja a sebességi előnyét vagy a legénység rátermettségét, de ez nem így van.

Aki azt hiszi, hogy egy hosszútávú vitorlásversenyen a rajt nem fontos, az nem járt még Kékszalagon. A verseny legendáriuma tele van olyan sztorikkal, amikor valaki órákra beragadt egy rossz rajt miatt, vagy rongyos 10 vagy 100 méterrel csúszott ki egy utolsó szélpászmából, amely még tovább röpíthette volna. Ezzel az ellenfelét előbb érte el frissülés, és az egész verseny máris mehetett a levesbe. Emellett az a helyzet, hogy a rajt előtti tülekedésben így is, úgy is átragad ránk a jó pozíció keresése, és általában az a feszültség, ami a pályaversenyek rajtját is meghatározza. 

Kékszalag rajt
Kékszalag rajt – fontosabb mint gondolnád!

Erőnket meghaladná, hogy ezen az oldalon a vitorlásrajt-taktikák széles tárházát elemezzük, elégedjünk meg néhány alapvetéssel. 

  • A hosszú (6 kilométeres) rajtvonalnak vannak jobb és rosszabb pontjai, változik rajta a szélerősség és az a szög, amellyel rámehetünk a kenesei bójára, tehát célszerű jól kiválasztani, hol akarunk rajtolni, de ne legyenek illúzióink, mindenki más is ott akar majd. 
  • A szabályzat miatt közkedvelt stratégia, hogy jobb csapáson (bal oldalra kiálló boommal), azaz előnyben és minél élesebb szögben menjünk rá a rajtvonalra, mert így minden más hajóval szemben előnyünk lesz. A túlhajszolt élesség azonban ellentmond annak a célnak, hogy a rajtvonalon legyen jó sebességünk, amivel ki tudunk törni a takarást okozó többi hajó közül.
  • Ugyancsak jó cél, hogy minél nagyobb sebességgel lépjük át a rajtvonalat. Ez nem éles, hanem kissé ejtett vagy bú szeles rátartást igényel, így viszont előnyt kell adnunk a jobb csapáson vagy velünk azonos csapáson élesebb menetben közeledőknek.

Normális normák

Akárhogy is van, a rajt előtti tülekedésben – ne felejtsük, a 6 kilométeres rajtvonalon 5-600 ha törekszik a legjobb pozíciók megszerzésére – legyünk észnél, minden körülmények között tartsuk be a szabályzat vonatkozó részeit, adjuk meg az előnyöket, ne akarjunk érdemtelenül előnyre szert tenni, és ne feledjük, hogy a hangerő nem pótolja a szabályzat hiányzó ismeretét. Legyen a fejünkben, hogy kis sebesség mellett is nagyon nagy kárt lehet okozni saját és mások hajójában, és akkor a testi épségünkről még nem is beszéltünk. 

Sokan úgy tartják, hogy a Kékszalag versenybírósága – feltehetőleg a nagy létszámra és a versenyzéshez nem szokott legénységek nagy számára való tekintettel – hagyományosan meglehetősen toleráns a vonalat idő előtt átlépőkkel szemben.

AZ EGYENES MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT EGYENES. NINCS SE 1, SE 10 MÉTERES TŰRÉSHATÁRA, A KIUGRÁS PEDIG MÉRHETETLEN TISZTESSÉGTELENSÉG MINDEN MÁS INDULÓVAL SZEMBEN. 

Személyes tapasztalatunkból és mások hosszú évek után tett vallomásaiból az rajzolódik ki, hogy amikor még Alsóörs magasságában is arról győzködjük egymást a fedélzeten, hogy csak 2 vagy 5 centivel voltunk a vonalon belül, vagy hogy a másik hajó miért volt „tökhülye”, nos, akkor általában nem nekünk volt igazunk. 

Így megy ez.

Szöveg: Máté Dániel Dugó

Fotó: ARON SZANTO

További cikkek

Balaton Maraton 2024.09.14
Nem a Kékszalag a Balaton valaha volt leghosszabb vitorlásversenye. 1998-ban a Hajó Magazin megszervezte a 10-szeres Kékszalag-távot magában foglaló Kent-Balaton Maraton versenyt. Itt nemcsak elindult 14 hajó, de 12 közülük be is fejezte a versenyt. A verseny még több kiadást megélt, de mára kihunyt a lelkesedés. Kár érte.
Akkor most túra vagy verseny? 2024.07.25
A Kékszalag túraverseny. Kicsit fából vaskarika ez az elnevezés, hiszen a vitorlástúra célja az, hogy eljussunk A-ból B-be, szép tájakat lássunk, barátainkkal élvezzük a vitorlázást és új kalandokban legyen részünk. Versenyezni azért szokás, hogy az ember nyerjen, legyőzzön másokat, vagy saját magát és jobban teljesítsen, mint korábban. A mezőny legnagyobb részének így a Kékszalag az év legnagyobb túrája, az élmezőnynek pedig a szezon leghosszabb futama
A Kékszalag két keréken 2024.07.21
Kékszalag egy kerékpáros tolmácsolásában. Nem ámítás, tényleg így történt. Két keréken, azaz kerékpárral ”teljesítettem” az idei Kékszalag tókerülő vitorlás versenyt, mely a viadal történetének egyik legfordulatosabb és legizgalmasabb nagydíját hozta, ahol végül a Józsa Márton vezette Fifty-Fitfy katamarán diadalmaskodott egy hatalmas fordítás után, az utolsó métereken.

Ajánló

Bosch: háromszor a Föld körül – első hely a Fut a cég versenyen! 2025.04.27
Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen (X)
Túrázás és a jóga 2025.02.16
Habár elsőre talán elég távolinak tűnik, valójában nagyon is közel van egymáshoz a túrázás és a jóga. Tanulmányok kimutatták, hogy a jógázás és a túrázás ...
Mire jó a laborlelet? 2025.02.10
A legtöbb ember számára a laborvizsgálatok eredményei nem mondanak túl sokat. Azontúl, hogy amit megcsillagoznak a laborlelet íven, azok az értékek valószínűleg ...
Egy szimpatikus szuperhős: Courtney Dauwalter ultrafutó 2025.02.09
Courtney Dauwalter 2023-ban három ikonikus versenyt, a Western States 100-at, a Hardrock 100-at és az Ultra-Trail du Mont Blanc-t is megnyerte. Ez rajta kívül eddig még ...
Mi is az a Zwift? 2025.02.07
A kerékpársportot követők már megszokhatták, hogy egy-egy kerékpárverseny közvetítése előtt a reklámblokkban egy bizonyos „Zwift” nevű programot promózik a ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.