betöltés folyamatban...

Kékszalag rajt

2023.07.04.
Kékszalag rajt 2

Gondolhatnánk, hogy a Kékszalagon a rajt aztán igazán nem érdekes, van onnan még cirka 150 kilométer, hogy egy hajó érvényesíteni tudja a sebességi előnyét vagy a legénység rátermettségét, de ez nem így van.

Aki azt hiszi, hogy egy hosszútávú vitorlásversenyen a rajt nem fontos, az nem járt még Kékszalagon. A verseny legendáriuma tele van olyan sztorikkal, amikor valaki órákra beragadt egy rossz rajt miatt, vagy rongyos 10 vagy 100 méterrel csúszott ki egy utolsó szélpászmából, amely még tovább röpíthette volna. Ezzel az ellenfelét előbb érte el frissülés, és az egész verseny máris mehetett a levesbe. Emellett az a helyzet, hogy a rajt előtti tülekedésben így is, úgy is átragad ránk a jó pozíció keresése, és általában az a feszültség, ami a pályaversenyek rajtját is meghatározza. 

Kékszalag rajt
Kékszalag rajt – fontosabb mint gondolnád!

Erőnket meghaladná, hogy ezen az oldalon a vitorlásrajt-taktikák széles tárházát elemezzük, elégedjünk meg néhány alapvetéssel. 

  • A hosszú (6 kilométeres) rajtvonalnak vannak jobb és rosszabb pontjai, változik rajta a szélerősség és az a szög, amellyel rámehetünk a kenesei bójára, tehát célszerű jól kiválasztani, hol akarunk rajtolni, de ne legyenek illúzióink, mindenki más is ott akar majd. 
  • A szabályzat miatt közkedvelt stratégia, hogy jobb csapáson (bal oldalra kiálló boommal), azaz előnyben és minél élesebb szögben menjünk rá a rajtvonalra, mert így minden más hajóval szemben előnyünk lesz. A túlhajszolt élesség azonban ellentmond annak a célnak, hogy a rajtvonalon legyen jó sebességünk, amivel ki tudunk törni a takarást okozó többi hajó közül.
  • Ugyancsak jó cél, hogy minél nagyobb sebességgel lépjük át a rajtvonalat. Ez nem éles, hanem kissé ejtett vagy bú szeles rátartást igényel, így viszont előnyt kell adnunk a jobb csapáson vagy velünk azonos csapáson élesebb menetben közeledőknek.

Normális normák

Akárhogy is van, a rajt előtti tülekedésben – ne felejtsük, a 6 kilométeres rajtvonalon 5-600 ha törekszik a legjobb pozíciók megszerzésére – legyünk észnél, minden körülmények között tartsuk be a szabályzat vonatkozó részeit, adjuk meg az előnyöket, ne akarjunk érdemtelenül előnyre szert tenni, és ne feledjük, hogy a hangerő nem pótolja a szabályzat hiányzó ismeretét. Legyen a fejünkben, hogy kis sebesség mellett is nagyon nagy kárt lehet okozni saját és mások hajójában, és akkor a testi épségünkről még nem is beszéltünk. 

Sokan úgy tartják, hogy a Kékszalag versenybírósága – feltehetőleg a nagy létszámra és a versenyzéshez nem szokott legénységek nagy számára való tekintettel – hagyományosan meglehetősen toleráns a vonalat idő előtt átlépőkkel szemben.

AZ EGYENES MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT EGYENES. NINCS SE 1, SE 10 MÉTERES TŰRÉSHATÁRA, A KIUGRÁS PEDIG MÉRHETETLEN TISZTESSÉGTELENSÉG MINDEN MÁS INDULÓVAL SZEMBEN. 

Személyes tapasztalatunkból és mások hosszú évek után tett vallomásaiból az rajzolódik ki, hogy amikor még Alsóörs magasságában is arról győzködjük egymást a fedélzeten, hogy csak 2 vagy 5 centivel voltunk a vonalon belül, vagy hogy a másik hajó miért volt „tökhülye”, nos, akkor általában nem nekünk volt igazunk. 

Így megy ez.

Szöveg: Máté Dániel Dugó

Fotó: ARON SZANTO

További cikkek

Újabb rekord született a Balatonon 2023.09.17
Rekordmezőnnyel rajtolt el szombaton a Balatonon Balatonfüredről a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékverseny Kékszalag Port Nagydíj, amit az Oroszlán Péter kormányozta Principessa nyerte meg 2 órán belüli idővel. A befutási arány meghaladta a 90 százalékot, ami rekord közeli a Balatonon.
Balatoni kikötők 2023.08.30
Az elmúlt néhány évben, köszönhetően a Kékszalag sikerének is, láthatóan fellendült a balatoni vitorlázás. Ez pedig magával hozza azt is, hogy egyre több és nagyobb kikötőre van szükség. Több régi kikötő pedig fejlesztésen, korszerűsítésen esett át. Bemutatunk néhányat közülük.
Utazz és sportolj! 5 tuti úticél ha a sportturizmus motivál 2023.08.07
Ha sportolással szeretnénk tölteni a nyaralásunkat, és olyan helyeket keresünk, amelyek kifejezetten sportolási lehetőségeik miatt vonzzák az embereket, akkor számos fantasztikus desztináció közül választhatunk.

Ajánló

5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Az életkor csak egy szám, és mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát – a crossfitközösségekben szinte jelszóként használt mondatok. A crossfit a funkcionális ...
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok ...
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
A futás, még a rendkívül hosszú távok is, a legtöbb ember számára inkább előnyökkel, mintsem egészségügyi kockázatokkal jár. Nézzük, hogyan vélekednek az ...
Nagy levegőt! A légzés szerepe 2024.04.13
Bármennyire is úgy tűnik, hogy a helyes légzés csak a futók vagy a jógázók sajátja, valójában mindenkinek, aki él, helyesen kellene lélegeznie – különösen ...
Balatonfelvidék - felfedezésre váró eldugott kincsek! 2024.04.12
A Balatonfelvidék gazdag történelmi és természeti kincseket rejt, amik kiváló lehetőséget kínálnak a kirándulások és túrák szerelmeseinek. Számos eldugott ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.