betöltés folyamatban...

Nők a vitorlássportban és az üzleti életben

2023.07.14.
Nők a vitorlássportban

Beszélgetés Válint Zitával, a PAVÉ Ékszerszalon tulajdonosával.

S.M: Zita, jól tudom, hogy az elmúlt két évben több síkon is beléptél az üzleteddel, a PAVÉ Ékszerszalonnal a vitorlássport szponzorai közé?

V.Z.: Tavaly a Seapromo Regatta női csapatának voltam a névadó szponzora. Szép eredményeket értünk el „Diamond Ladies” néven, a PAVÉ Ékszerszalon színeiben. Azért a többes szám első személy, mert én is csatlakoztam hozzájuk, bár nem tudom, hogy előnyükre vált-e… Mindenesetre nagyon büszke voltam a csapatra, az egyik futamot kis híján meg is nyertük, végül ezüstérmesként futottunk be. A verseny után úgy éreztem, hogy szívesen segíteném tovább a női versenyzőket, és éppen egy női csapat, illetve egy női versenysorozat támogatásáról tárgyalunk.

Válint Zita
Válint Zita

S.M:Mi veszi rá egy ékszerüzlet tulajdonosát, hogy a vitorlássportot támogassa?

V.Z.:Tény, hogy a vitorlázást sokan luxussportnak tekintik, ami csak egy elit réteg számára hozzáférhető, és ezáltal ideális célcsoport egy ékszerüzletnek. Hozzáteszem, én több balatoni barátomat látom gyerekkoromtól kezdve kis, nádasban parkoló hajókkal vitorlázgatni egész nyáron. Szerintem ez egyfajta szerelem, amit sok szinten lehet megélni, nem feltétlenül kell hozzá nagy tőke.  Ha van is mögötte üzleti megfontolás, egy olyan kis cég, mint az enyém, nem rendelkezik hatalmas szponzori büdzsével, miközben a lehetőségek tárháza végtelen. Ezért legalább annyira a szívemre hallgatok, amikor támogatok egy eseményt vagy egy ügyet, mint a racionális érvekre. Sok évig támogattam például egy TEDx-rendezvényt, de volt, hogy a Csodalámpa Alapítványt választottam, és volt, hogy egy művészethez kapcsolódó kezdeményezést.

Nők a vitorlássportban
Diamond Ladies

S.M:Ez esetben mit diktált a szíved?

V.Z.:Amikor a Seapromo Regattán hajóztunk, nagyon csodáltam, ahogy a lányok küzdöttek a tengeren, nem mindig barátságos időjárási körülmények között. Ebben a sportban szükség van az erőre, és nem lehet egy szinten kezelni egy férfi- és egy női csapatot. Sokszor hárman próbáltunk megmozdítani egy-egy kötelet a magunk 50-60 kilójával, ami a legtöbb férfinak csak egy határozottabb mozdulat. Mégis sikerült a vízen maradni, tisztességesen, óvások nélkül végigvinni az egyhetes versenyt, és helyenként bekerülni az élmezőnybe.

Azért döntöttem úgy, hogy valamilyen formában támogatom a lányokat a regatta után is, mert sok párhuzamot fedeztem fel a saját vállalkozásommal. Én viszonylag kis tőkével vágtam bele egy luxukszerüzlet felépítésébe tizenöt évvel ezelőtt, ami már önmagában is ellentmondásos. Stratégiára, sok kreativitásra, tudásra és kitartásra volt szükség, hogy a nagy halak mellett életben maradjak, állandóan változó körülmények között. Pont a 2008-as világválság elején nyitottam az üzletemet, amelybe minden vagyonomat beleinvesztáltam, konkrétan a lakásom árát. Akkor még úgy tűnt, hogy virágzik a gazdaság, én pedig „jókor voltam jó helyen”. Aztán pillanatok alatt minden összeomlott körülöttem, jött a válság, nekem nem voltak tartalékaim, és sokszor úgy éreztem, hogy árral szemben „lavírozok”. Muszáj volt megtartani az állásomat, hogy finanszírozni tudjam a saját vállalkozásomat, így napi 14-16 órákat dolgoztam éveken át. Aztán szépen, lassan, küzdelmesen sikerült felvirágoztatni a kis üzletemet egy szuper (női) csapattal, és erre nagyon büszke vagyok. Valahogy úgy érzem magam a vállalkozásommal kapcsolatban, mint amikor a lányokkal átvettük az ezüstkupát a regattán. 

S.M:A vitorlázás egyébként miért áll közel hozzád?

V.Z.:Én viszonylag későn, a húszas éveimben voltam először vitorlás hajón. Bár születésem óta minden nyarat a Balatonon töltöttem, sajnos ez az élmény kimaradt a gyerekkoromból. Nagyon szeretek vízen lenni, mindennél jobban kikapcsol az a csend és nyugalom, a hajó ringása. Több életre szóló barátságot kötöttem a túrákon, és annyi szép helyre el lehet jutni a vízen. Imádom a Balatont, egy kincs. A horvát szigetek gyönyörűek, és a Karib-térségben is voltam pár hajós túrán.

Nők a vitorlássportban
Válint Zita

S.M:Próbálkoztál már a skipperkedéssel is?

V.Z.:Pár éve letettük a párommal a belvízi vitorlásvizsgát, az idén pedig a tengerit is megszereztük. Azért a gyakorlat még erősen hiányzik, ezért nemrég részt vettünk Méder Áron egyhetes tengeri kurzusán, amit rettentően élveztünk. Biztos sokan tudják, hogy Áron körbevitorlázta a ldet, emellett szerintem nagyon szórakoztató személyiség, eléggé egy húron pendülünk. De az igazi majd most jön, amikor kettesben gyakorlunk a párommal. 

S.M:És a versenyzés?

V.Z.:Soha nem voltam versenyzőtípus, mindig is inkább a saját korlátaimat próbáltam leküzdeni, és igyekszem kerülni az extrém helyzeteket. Mindazonáltal nagy élmény volt a regatta, amelyen részt vettem. Voltak pillanatok, amikor kiléptem a komfortzónámból, és kicsit feszélyezett, hogy mindenki más tapasztaltabb volt nálam, de végül úgy éreztem, hogy megálltam a helyem ebben az új helyzetben, és a lányok is támogattak, pozitív visszajelzéseket adtak. Szóval, még az is lehet, hogy idővel beállok valamelyik női csapatba, akár egy teljes szezonra! Addig pedig gyűjtöm a tengeri (és tavi) mérföldeket…

Együttműködő partnerünk: PAVÉ

További cikkek

Balaton Maraton 2024.09.14
Nem a Kékszalag a Balaton valaha volt leghosszabb vitorlásversenye. 1998-ban a Hajó Magazin megszervezte a 10-szeres Kékszalag-távot magában foglaló Kent-Balaton Maraton versenyt. Itt nemcsak elindult 14 hajó, de 12 közülük be is fejezte a versenyt. A verseny még több kiadást megélt, de mára kihunyt a lelkesedés. Kár érte.
Akkor most túra vagy verseny? 2024.07.25
A Kékszalag túraverseny. Kicsit fából vaskarika ez az elnevezés, hiszen a vitorlástúra célja az, hogy eljussunk A-ból B-be, szép tájakat lássunk, barátainkkal élvezzük a vitorlázást és új kalandokban legyen részünk. Versenyezni azért szokás, hogy az ember nyerjen, legyőzzön másokat, vagy saját magát és jobban teljesítsen, mint korábban. A mezőny legnagyobb részének így a Kékszalag az év legnagyobb túrája, az élmezőnynek pedig a szezon leghosszabb futama
A Kékszalag két keréken 2024.07.21
Kékszalag egy kerékpáros tolmácsolásában. Nem ámítás, tényleg így történt. Két keréken, azaz kerékpárral ”teljesítettem” az idei Kékszalag tókerülő vitorlás versenyt, mely a viadal történetének egyik legfordulatosabb és legizgalmasabb nagydíját hozta, ahol végül a Józsa Márton vezette Fifty-Fitfy katamarán diadalmaskodott egy hatalmas fordítás után, az utolsó métereken.

Ajánló

Őszi túrázás Magyarország legszebb helyein – Útmutató kezdőknek és haladóknak 2024.10.10
Az ősz talán az egyik legvarázslatosabb évszak a természetjárók számára. A levegő friss, az erdők és hegyek pedig lenyűgöző színekben pompáznak. Magyarország ...
Társtápanyagok > CA:MG 2024.10.07
Gyakran halljuk, hogy a görcsök ellen szedjünk magnéziumot, de érdemes ennél némileg messzebb is tekinteni, mert a tápanyagok egymással együttműködve, társfüggő ...
Kávé helyett MATÉ! A maté tea fogyasztásának rendkívüli előnyei 2024.10.03
A kávé szerelmesei számára mindig izgalmas új alternatívák után kutatni, és ha valami igazán különlegesre vágysz, érdemes megismerkedned a maté teával. Ez a ...
Fókuszban a pumpapályák! 2024.09.27
Szeretnéd fejleszteni a kerékpáros tudásodat, és önbizalmat szerezni két keréken is? Ha igen, akkor várnak pumpapályák, ezeket hurkokból és dimbes-dombos kanyarokból ...
Theta Healing: az érzelmi és fizikai gyógyulás új útja 2024.09.24
A Theta Healing egy holisztikus módszer, ami a tudat mélyebb szintjein való gyógyulást célozza meg. Azért népszerű, mert egyesíti a tudományos és spirituális ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.