Az elmúlt néhány évben, köszönhetően a Kékszalag sikerének is, láthatóan fellendült a balatoni vitorlázás. Ez pedig magával hozza azt is, hogy egyre több és nagyobb kikötőre van szükség. Több régi kikötő pedig fejlesztésen, korszerűsítésen esett át. Bemutatunk néhányat közülük.
A vitorlázás reneszánsza
A balatoni vitorlázás mondhatni újabb fénykorát éli, a vitorlássporton túl az életérzés, a vízen töltött szabadidő egyre többek életébe hozta be a rendszeres vitorlázást. Azt ugyan nehéz mérni, hogy jelenleg pontosan hányan űzik hobbiszinten a vitorlázást, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, Holczhauser András egy 2020-ban készült interjúban úgy fogalmazott: „Azt mutatják a hajóadatok, hogy 50-55 ezer alkalmi vitorlázó van jelenleg, aki egyszer-egyszer vízre száll, ugyanakkor rendszeresen 20-25 ezer fő hajózik.” Az elmondottakból arra is lehet következtetni, hogy nagyjából 10 ezer csónak és 8 ezer tőkesúlyos vitorlás volt három évvel ezelőtt a Balatonon. Ami a kihasználtságot illeti, ebben még lehet fejlődni, a tó nyugati részén viszonylag kevés kikötő és férőhely található. A balatoni kikötőket összegyűjtő portál adatai alapján jelenleg 30 városban nagyjából 70-75 vitorláskikötő van. Ezek közül szeretnénk bemutatni a Balaton különböző pontjain található hatot.
Balatonvilágos – Aliga Port
A Balaton legújabb vitorláskikötője, amelyet 2023 júniusában adtak át a nagyközönség részére. Az Aliga Port 213 férőhellyel rendelkezik, amit vitorlás és elektromos hajók egyaránt igénybe vehetnek. Az üzemeltetők célja pedig az, hogy a modern létesítmény minél több sportolónak biztosítson lehetőséget, és a magas színvonalnak köszönhetően esetleg az olimpiai felkészülést is segítse. A balatonvilágosi kikötő már a 80-as, 90-es évek óta fontos szerepet tölt be a tó életében, a mostani fejlesztések során pedig többek között megerősítették a partfalat, újjáépítették a hullámtörőket, ami biztosítja a nyugodtabb vízterületet.
Egy évre a bérlés ára a hajómérettől függően nettó 1 millió 100 ezer forinttól kezdődik.
Balatonföldvár – BH-kikötő
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) legnagyobb kikötője a déli parton található. A környezete miatt kedvelt a vitorlások körében, békés hangulatot és zöld környezetet kínál az odaérkezőknek. Az egyik legnagyobb látványosság a Galamb-sziget, amely a tó egyetlen olyan szigete, amit mesterségesen hoztak létre a 20. század elején. Elnevezését az odavezető hídon elhelyezett galambdúcokról kapta. Régebben fürdőzőhelyként volt ismert, manapság népszerű rendezvényhelyszín és a kikötővel együtt a balatoni vitorlázás egyik fontos pontja. A BH-kikötőben több mint 150 hajó fér el, alapjáraton biztonságos, de ahogy az a déli partra jellemző, az északi, északnyugati szélben trükkös tud lenni a be- és a kijutás.
Keszthely – Keszthelyi Yachtkikötő
A magyar tenger északi partjának nyugati részén található Keszthely fontos turisztikai helyszín. A Yachtkikötő az egyik legmodernebb létesítmény a környéken, amely 200 hajó és 20 csónak befogadására alkalmas. Az üzemeltetők célja, hogy minél több hajót tudjanak magas színvonalon fogadni. A vitorlássport népszerűsítését fontos feladatnak tekintik, a fiatalok számára minden nyáron táborokat szerveznek, és oktatások is rendszeresen indulnak.
Az árak hajómérettől függően egy szezonra 2800 eurótól, azaz nagyjából 1 millió forinttól kezdődnek.
Balatonfüred – Kékszalag Port
Ez a kikötő a Kékszalag egyik legfontosabb helyszíne. Az egyhetes fesztivál alatt a sport kedvelőinek szeme a városra és a létesítményre szegeződik. A 140 férőhelyes, épített kikötőmóló, két kikötői szárral egész szezon alatt bármilyen szintű verseny lebonyolításához tudja biztosítani a hajók helyigényét és egyéb feltételeit. Emellett más sportokat is korszerűen kiszolgál, például a szörfösökét vagy a kajak-kenusokét. A kiszolgálóépületek szorosan összeforrtak a névadó versennyel. A központi épületben két vitorlástörténeti kiállítás található, a fiataloknak vitorlásszimulátor is van, szárazon is kipróbálhatják, vajon mire lennének képesek élesben a vízen. A vendéghelyek ára egy éjszakára nagyjából 20 ezer forint.
Balatonboglár – Kaáli Nagy Dezső vitorláskikötő, BH Zrt.
A 165 méterre magasodó Várdomb és a Gömbkilátó látványa kitűnik a déli part látképéből, így nehéz eltéveszteni Balatonboglárt és környékét. A város egyetlen kikötője része a Bahart 10 létesítményes hálózatának. Története 1890-ig nyúlik vissza, akkor helyezték üzembe, az utolsó nagyobb felújításon 2010-ben esett át. Jelenleg több mint 250 férőhellyel rendelkezik, a parti épületekben pedig közösségi terem, családi fürdőszoba és szauna is található. Mivel a Bahart-hálózat része, ezért a díjszabás is azonos, mint Balatonföldváron, hajómérettől függően nagyjából 15 ezer forint a napidíj.
Balatonfűzfő – Marina Fűzfő
A tó keleti medencéjében elhelyezkedő Balatonfűzfő Budapesttől bő 1 óra autóútra található. A természeti adottságok is jók a környéken, amelyet sokan a Balaton csúcsaként is szoktak emlegetni, ezért ez olyan kikötő, ami több sport igényeit ki tudja elégíteni, és akár egész napos kikapcsolódást nyújthat az érkezőknek. A 200 hellyel rendelkező Marina Fűzfőben apartman és vendégszobák is igénybe vehetők. A Sirály étterem egész évben üzemel, és házias ízekkel várja a vitorlázók mellett a betérő vendégeket. A bérlés árai között több konstrukció van, napi, havi, időszakos egyaránt, azonban a pontos árajánlathoz fel kell venni a kapcsolatot az üzemeltetőkkel.
Írta: Kreisz Bálint