betöltés folyamatban...

Én a Macókával vagyok!

2023.07.07.
Macóka

Ha a magyar vitorlázás legendáiról van szó, olyan hajónevek jutnak először az ember eszébe, mint a Nemere, a Tramontána, a Rabonbán vagy a Glória, mind ma is futó, fpítésű cirkáló, amelyek már a 30-as, 40-es évek első Kékszalagjain is ott voltak. Nem kérdés, történelmi értékek, csodaszépek, imádjuk őket. Macóka története következik.

Macóka

Amikor azonban a Kékszalag-sztorira készültem, és azon agyaltam, mi testesíti meg a legjobban azt, amit én a Kékszalagról gondolok, nem ezek, hanem a Macóka ugrott be. A hajó, amelyre a 70-es, 80-as években vitorlázók egészen biztosan úgy emlékeznek, mint az akkori Balaton Shreckjére. 

Drágakő a zord külső alatt

10 méteres hosszával, 3 méteres szélességével és irdatlannak tűnő oldalmagasságával, pirosra festett testével nem lehetett nem észrevenni. Sokan éreztük úgy, hogy ez a lomha, nagy batár a maga két rövid árbócával a vitorlázás valódi antitézise. Sokan gúnyolták, ha menetben volt, megalázás céljával körbevitorlázták, de a Macóka legénységének derűs hozzáállása idővel sokakat ráébresztett, hogy Macóka valójában drágakő a zord külső alatt.

Macóka a vitorlás-szerelemgyerek

Mert a Macóka igazi vitorlás-szerelemgyerekként jött a világra. Három szent őrült mérnök építette a Németvölgyi út egyik mellékutcájában, egy társasház hátsó kertjében több tonna vasból, sok ezer saját munkaóra befektetésével. Hogy mennyire így volt, az az MTVA archívumában őrzött képeken is látható. Az 1968-as MTI-tudósítás (nem vicc, volt ilyen) szerint Tiboldi János, Horváth Imre és a Rausch Henrik mérnökök addigra bő két tonna hengerelt acélt építettek be a hajóba, fejenként is több mint ezer munkaóra ráfordításával. 

Lajhár

Az építők már nincsenek köztünk, de gyerekeik sokat meséltek nekünk a Macókáról (erről bővebb anyagunk itt olvasható). A mérnök urak kezdetben nem nagyon tudtak vitorlázni, csak akartak, de azt nagyon. A végül tonnásra sikerült hajót főleg családi nyaralásra szánták, és ez a cél kellő önkritikával is párosult: kevesen tudják, hogy a jármű eredeti neve Lajhár volt. Az építők a vitorlásvizsgákat is csak bőven a vízre tétel után tették le, amiből számos kalamajka adódott. A Macókát egyszer nem is sikerült megfékezni, és Badacsony előtt a fövenyről kellett levontatni. Viszont a család boldog volt, és ez volt a fő. 

Támadások kereszttüzében

Az elbeszélésekből az is kiderül, hogy a Macókával szembeni ellenérzések nemcsak a vízen, de a szárazföldön is problémát jelentettek. A hajót a téli pihenőhelyén gyakran érték nemtelen támadások, ablakait betörték, és a kötélzetet is megrongálták, ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a csapat végül eladta a hajót, amely néhány évig még a tavon volt, de végül lekerült oda, ahova eredetileg szánták, az Adriára. Egy 2009-es fotó szerint fehérre festették, orrsudarat kapott és nagyobb árbócokat. Így már korántsem volt az a lomha jelenség, mint amire mi emlékszünk.

“Minden hajót szeret valaki”

A Macóka emlékeztessen bennünket arra, hogy minden hajót szeret valaki. Valaki foglalkozik vele, karbantartja, kiemeli, vízre teszi, lecsiszolja, lefesti, kiszereli, felszereli, pótolja, és főleg kifizeti a vele kapcsolatos költségeket, hogy aztán néha beleüljön, és élvezze a hajózást. Ha pedig ezt a Kékszalagon teszi, lengessük kalapunkat, mert a Kékszalag igazi hajózás, a szó legjobb értelmében, erre pedig csak az szánja rá magát, aki adrenalinvadászként vagy éppen kis szeles pilinszkázóként, de mindenképpen szereti a vizet és a vitorlázást. 

Egy kicsit mind a Macókával vagyunk, becsüljük ezt meg egymásban.

Szöveg: Máté Dániel Dugó

További cikkek

Az Orosz gőzfürdő varázsa: a "bánya bugyraiban” 2024.05.13
Az orosz gőzfürdő, vagy más néven a bánya, nem csupán egy egyszerű hely a test tisztítására; ez egy összetett élmény, ami mélyen gyökerezik az orosz kultúrában és történelemben. 
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok sokfélesége meglepő lehet. A középkorban az emberek különböző fizikai tevékenységeket űztek, legyen az hagyományos sport, lovagi gyakorlat vagy egyszerű szabadidős testmozgás.
Újabb rekord született a Balatonon 2023.09.17
Rekordmezőnnyel rajtolt el szombaton a Balatonon Balatonfüredről a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékverseny Kékszalag Port Nagydíj, amit az Oroszlán Péter kormányozta Principessa nyerte meg 2 órán belüli idővel. A befutási arány meghaladta a 90 százalékot, ami rekord közeli a Balatonon.

Ajánló

Világmezőny vs világbajnokság 2024.05.17
Hogy tudd, mire számíthatsz versenyzőként, egy sportági sajátosságott szeretnék bemutatni, ami más sportágakban is előfordulhat. Avagy világmezőny vs ...
Sportdiagnosztika rekreációs és amatőr sportolóknak 1. 2024.05.16
Ebben a most induló sorozatban a vizsgálati – sportdiagnosztika – módszereket tekintjük át.  Ezek mindenki rendelkezésére állnak, függetlenül attól, ...
1hosszBalaton - júniusban új értelmet nyer a Balaton-átúszás 2024.05.15
Ahhoz, hogy valaki sikeresen eljusson a Balaton egyik partjától a másikig sok kitartásra és akaraterőre van szüksége. A Pingvinek viszont magasabbra tették a lécet, így ...
A New Balance májusban a Grey Days-t ünnepli 2024.05.13
BOSTON, 2024. május 1. – A New Balance májusban egy többhetes Szürke-ünnepet tart. Amikor is a márka örökségének és jellegzetes színének klasszikus és új ...
Az Orosz gőzfürdő varázsa: a "bánya bugyraiban” 2024.05.13
Az orosz gőzfürdő, vagy más néven a bánya, nem csupán egy egyszerű hely a test tisztítására; ez egy összetett élmény, ami mélyen gyökerezik az orosz kultúrában ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.