betöltés folyamatban...

Én a Macókával vagyok!

2023.07.07.
Macóka

Ha a magyar vitorlázás legendáiról van szó, olyan hajónevek jutnak először az ember eszébe, mint a Nemere, a Tramontána, a Rabonbán vagy a Glória, mind ma is futó, fpítésű cirkáló, amelyek már a 30-as, 40-es évek első Kékszalagjain is ott voltak. Nem kérdés, történelmi értékek, csodaszépek, imádjuk őket. Macóka története következik.

Macóka

Amikor azonban a Kékszalag-sztorira készültem, és azon agyaltam, mi testesíti meg a legjobban azt, amit én a Kékszalagról gondolok, nem ezek, hanem a Macóka ugrott be. A hajó, amelyre a 70-es, 80-as években vitorlázók egészen biztosan úgy emlékeznek, mint az akkori Balaton Shreckjére. 

Drágakő a zord külső alatt

10 méteres hosszával, 3 méteres szélességével és irdatlannak tűnő oldalmagasságával, pirosra festett testével nem lehetett nem észrevenni. Sokan éreztük úgy, hogy ez a lomha, nagy batár a maga két rövid árbócával a vitorlázás valódi antitézise. Sokan gúnyolták, ha menetben volt, megalázás céljával körbevitorlázták, de a Macóka legénységének derűs hozzáállása idővel sokakat ráébresztett, hogy Macóka valójában drágakő a zord külső alatt.

Macóka a vitorlás-szerelemgyerek

Mert a Macóka igazi vitorlás-szerelemgyerekként jött a világra. Három szent őrült mérnök építette a Németvölgyi út egyik mellékutcájában, egy társasház hátsó kertjében több tonna vasból, sok ezer saját munkaóra befektetésével. Hogy mennyire így volt, az az MTVA archívumában őrzött képeken is látható. Az 1968-as MTI-tudósítás (nem vicc, volt ilyen) szerint Tiboldi János, Horváth Imre és a Rausch Henrik mérnökök addigra bő két tonna hengerelt acélt építettek be a hajóba, fejenként is több mint ezer munkaóra ráfordításával. 

Lajhár

Az építők már nincsenek köztünk, de gyerekeik sokat meséltek nekünk a Macókáról (erről bővebb anyagunk itt olvasható). A mérnök urak kezdetben nem nagyon tudtak vitorlázni, csak akartak, de azt nagyon. A végül tonnásra sikerült hajót főleg családi nyaralásra szánták, és ez a cél kellő önkritikával is párosult: kevesen tudják, hogy a jármű eredeti neve Lajhár volt. Az építők a vitorlásvizsgákat is csak bőven a vízre tétel után tették le, amiből számos kalamajka adódott. A Macókát egyszer nem is sikerült megfékezni, és Badacsony előtt a fövenyről kellett levontatni. Viszont a család boldog volt, és ez volt a fő. 

Támadások kereszttüzében

Az elbeszélésekből az is kiderül, hogy a Macókával szembeni ellenérzések nemcsak a vízen, de a szárazföldön is problémát jelentettek. A hajót a téli pihenőhelyén gyakran érték nemtelen támadások, ablakait betörték, és a kötélzetet is megrongálták, ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a csapat végül eladta a hajót, amely néhány évig még a tavon volt, de végül lekerült oda, ahova eredetileg szánták, az Adriára. Egy 2009-es fotó szerint fehérre festették, orrsudarat kapott és nagyobb árbócokat. Így már korántsem volt az a lomha jelenség, mint amire mi emlékszünk.

“Minden hajót szeret valaki”

A Macóka emlékeztessen bennünket arra, hogy minden hajót szeret valaki. Valaki foglalkozik vele, karbantartja, kiemeli, vízre teszi, lecsiszolja, lefesti, kiszereli, felszereli, pótolja, és főleg kifizeti a vele kapcsolatos költségeket, hogy aztán néha beleüljön, és élvezze a hajózást. Ha pedig ezt a Kékszalagon teszi, lengessük kalapunkat, mert a Kékszalag igazi hajózás, a szó legjobb értelmében, erre pedig csak az szánja rá magát, aki adrenalinvadászként vagy éppen kis szeles pilinszkázóként, de mindenképpen szereti a vizet és a vitorlázást. 

Egy kicsit mind a Macókával vagyunk, becsüljük ezt meg egymásban.

Szöveg: Máté Dániel Dugó

További cikkek

Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok sokfélesége meglepő lehet. A középkorban az emberek különböző fizikai tevékenységeket űztek, legyen az hagyományos sport, lovagi gyakorlat vagy egyszerű szabadidős testmozgás.
Újabb rekord született a Balatonon 2023.09.17
Rekordmezőnnyel rajtolt el szombaton a Balatonon Balatonfüredről a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékverseny Kékszalag Port Nagydíj, amit az Oroszlán Péter kormányozta Principessa nyerte meg 2 órán belüli idővel. A befutási arány meghaladta a 90 százalékot, ami rekord közeli a Balatonon.
Balatoni kikötők 2023.08.30
Az elmúlt néhány évben, köszönhetően a Kékszalag sikerének is, láthatóan fellendült a balatoni vitorlázás. Ez pedig magával hozza azt is, hogy egyre több és nagyobb kikötőre van szükség. Több régi kikötő pedig fejlesztésen, korszerűsítésen esett át. Bemutatunk néhányat közülük.

Ajánló

Indul a Giro d’ Italia, Valter Attilával a mezőnyben! 2024.05.03
Május 4-én szombaton megkezdődik az idei esztendő első nagy háromhetes körversenye, a 107. Giro d’ Italia. Az olasz körverseny egy Torino környéki dombosabb etappal ...
Koffein: ellenség vagy szövetséges? 2024.05.02
Elsétálva a sportboltok koffeintartalmú zseléi, drazséi, gumicukrai, tablettái előtt, látva a versenyeken egyre sűrűbben használt koffeintartalmú frissítőket, ...
Saját testsúlyos edzés kislexikon 2. 2024.04.30
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...
Utcai sportok fesztiválja Budapesten - Olimpiai Kvalifikációs Sorozat 2024.04.29
Június 20-23. között a Ludovika Campuson mérik össze tudásukat a BMX freestyle, a breaking, a gördeszka és a sportmászás legjobbjai az első Olimpiai Kvalifikációs ...
Saját testsúlyos edzés kislexikon 1. 2024.04.26
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.