betöltés folyamatban...

Én a Macókával vagyok!

2023.07.07.
Macóka

Ha a magyar vitorlázás legendáiról van szó, olyan hajónevek jutnak először az ember eszébe, mint a Nemere, a Tramontána, a Rabonbán vagy a Glória, mind ma is futó, fpítésű cirkáló, amelyek már a 30-as, 40-es évek első Kékszalagjain is ott voltak. Nem kérdés, történelmi értékek, csodaszépek, imádjuk őket. Macóka története következik.

Macóka

Amikor azonban a Kékszalag-sztorira készültem, és azon agyaltam, mi testesíti meg a legjobban azt, amit én a Kékszalagról gondolok, nem ezek, hanem a Macóka ugrott be. A hajó, amelyre a 70-es, 80-as években vitorlázók egészen biztosan úgy emlékeznek, mint az akkori Balaton Shreckjére. 

Drágakő a zord külső alatt

10 méteres hosszával, 3 méteres szélességével és irdatlannak tűnő oldalmagasságával, pirosra festett testével nem lehetett nem észrevenni. Sokan éreztük úgy, hogy ez a lomha, nagy batár a maga két rövid árbócával a vitorlázás valódi antitézise. Sokan gúnyolták, ha menetben volt, megalázás céljával körbevitorlázták, de a Macóka legénységének derűs hozzáállása idővel sokakat ráébresztett, hogy Macóka valójában drágakő a zord külső alatt.

Macóka a vitorlás-szerelemgyerek

Mert a Macóka igazi vitorlás-szerelemgyerekként jött a világra. Három szent őrült mérnök építette a Németvölgyi út egyik mellékutcájában, egy társasház hátsó kertjében több tonna vasból, sok ezer saját munkaóra befektetésével. Hogy mennyire így volt, az az MTVA archívumában őrzött képeken is látható. Az 1968-as MTI-tudósítás (nem vicc, volt ilyen) szerint Tiboldi János, Horváth Imre és a Rausch Henrik mérnökök addigra bő két tonna hengerelt acélt építettek be a hajóba, fejenként is több mint ezer munkaóra ráfordításával. 

Lajhár

Az építők már nincsenek köztünk, de gyerekeik sokat meséltek nekünk a Macókáról (erről bővebb anyagunk itt olvasható). A mérnök urak kezdetben nem nagyon tudtak vitorlázni, csak akartak, de azt nagyon. A végül tonnásra sikerült hajót főleg családi nyaralásra szánták, és ez a cél kellő önkritikával is párosult: kevesen tudják, hogy a jármű eredeti neve Lajhár volt. Az építők a vitorlásvizsgákat is csak bőven a vízre tétel után tették le, amiből számos kalamajka adódott. A Macókát egyszer nem is sikerült megfékezni, és Badacsony előtt a fövenyről kellett levontatni. Viszont a család boldog volt, és ez volt a fő. 

Támadások kereszttüzében

Az elbeszélésekből az is kiderül, hogy a Macókával szembeni ellenérzések nemcsak a vízen, de a szárazföldön is problémát jelentettek. A hajót a téli pihenőhelyén gyakran érték nemtelen támadások, ablakait betörték, és a kötélzetet is megrongálták, ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a csapat végül eladta a hajót, amely néhány évig még a tavon volt, de végül lekerült oda, ahova eredetileg szánták, az Adriára. Egy 2009-es fotó szerint fehérre festették, orrsudarat kapott és nagyobb árbócokat. Így már korántsem volt az a lomha jelenség, mint amire mi emlékszünk.

“Minden hajót szeret valaki”

A Macóka emlékeztessen bennünket arra, hogy minden hajót szeret valaki. Valaki foglalkozik vele, karbantartja, kiemeli, vízre teszi, lecsiszolja, lefesti, kiszereli, felszereli, pótolja, és főleg kifizeti a vele kapcsolatos költségeket, hogy aztán néha beleüljön, és élvezze a hajózást. Ha pedig ezt a Kékszalagon teszi, lengessük kalapunkat, mert a Kékszalag igazi hajózás, a szó legjobb értelmében, erre pedig csak az szánja rá magát, aki adrenalinvadászként vagy éppen kis szeles pilinszkázóként, de mindenképpen szereti a vizet és a vitorlázást. 

Egy kicsit mind a Macókával vagyunk, becsüljük ezt meg egymásban.

Szöveg: Máté Dániel Dugó

További cikkek

Balaton Maraton 2024.09.14
Nem a Kékszalag a Balaton valaha volt leghosszabb vitorlásversenye. 1998-ban a Hajó Magazin megszervezte a 10-szeres Kékszalag-távot magában foglaló Kent-Balaton Maraton versenyt. Itt nemcsak elindult 14 hajó, de 12 közülük be is fejezte a versenyt. A verseny még több kiadást megélt, de mára kihunyt a lelkesedés. Kár érte.
Olimpiai LEGEK: A 10 legdurvább Olimpiai rekord 2024.08.02
Az Olimpiai játékok történetében számos hihetetlen teljesítmény született, amik lenyűgözték a világot és örökre beírták magukat a sporttörténelembe. Az alábbiakban bemutatjuk a tíz legdurvább Olimpiai rekordot, amik minden sportkedvelőt ámulatba ejtenek.
10 érdekesség az Olimpiai játékokról 2024.07.29
Az Olimpiai játékok, amik a sportszerűséget és kiválóságot ünneplik világszerte, gazdag történelemmel és élénk hagyományokkal rendelkeznek. Az ókori kezdetektől a modern látványosságig íme tíz lenyűgöző tény az olimpiáról.

Ajánló

Őszi túrázás Magyarország legszebb helyein – Útmutató kezdőknek és haladóknak 2024.10.10
Az ősz talán az egyik legvarázslatosabb évszak a természetjárók számára. A levegő friss, az erdők és hegyek pedig lenyűgöző színekben pompáznak. Magyarország ...
Társtápanyagok > CA:MG 2024.10.07
Gyakran halljuk, hogy a görcsök ellen szedjünk magnéziumot, de érdemes ennél némileg messzebb is tekinteni, mert a tápanyagok egymással együttműködve, társfüggő ...
Kávé helyett MATÉ! A maté tea fogyasztásának rendkívüli előnyei 2024.10.03
A kávé szerelmesei számára mindig izgalmas új alternatívák után kutatni, és ha valami igazán különlegesre vágysz, érdemes megismerkedned a maté teával. Ez a ...
Fókuszban a pumpapályák! 2024.09.27
Szeretnéd fejleszteni a kerékpáros tudásodat, és önbizalmat szerezni két keréken is? Ha igen, akkor várnak pumpapályák, ezeket hurkokból és dimbes-dombos kanyarokból ...
Theta Healing: az érzelmi és fizikai gyógyulás új útja 2024.09.24
A Theta Healing egy holisztikus módszer, ami a tudat mélyebb szintjein való gyógyulást célozza meg. Azért népszerű, mert egyesíti a tudományos és spirituális ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.