A kerékpársportot követők már megszokhatták, hogy egy-egy kerékpárverseny közvetítése előtt a reklámblokkban egy bizonyos „Zwift” nevű programot promózik a csatorna. A Zwift egy online kerékpáros játék- és edzőprogram, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy virtuális világban tekerjenek, eddzenek és versenyezzenek. A célja pedig az, hogy megszüntesse a görgőn való ülés és a fal bámulásának kínzó unalmát. A 2014-es megjelenése óta abszolút sikertörténetnek számít. Nézzük is meg, mi fán terem a Zwift!
A görgőzés mostanság nagy divat. Ennek megfelelően minden kerékpármárka kínálna valamit ezen az egyre növekvő piacon, hiszen a közelmúltban megjelentek – többek között – a Wahoo, a Stages és az SRM szobakerékpárjai, valamint a Madison és a Le Col szobakerékpáros felszerelései. Számos különféle görgős alkalmazás áll rendelkezésre, de a Zwift vitathatatlanul a legteljesebb repertoárral rendelkező és szinte biztosan a legnépszerűbb is.
A Zwift folyamatosan újabb és újabb funkciókkal bővül, ami nagyszerű, de előfordulhat az is, hogy a temérdek lehetőség közepette elveszik az ember. Aggodalomra azonban semmi ok, ugyanis összegyűjtöttük a legfontosabb infókat a Zwiftet illetően.
Mi az a Zwift?
A Zwift egy online, interaktív edzés- és versenyplatform. A görgőn való pedálozásnak megfelelően virtuális pályán hajtja az avatarunkat, így minél erősebben pedálozunk, annál gyorsabban haladunk. A Zwiftnek kilenc különböző világa van, ahol temérdek útvonal és grafikai elem színesíti a tréneren töltött időt.
A Zwiftben több ezer más versenyzővel tekerhetünk együtt, csatlakozhatunk csoportos túrákhoz és versenyekhez – és még szélárnyékot is kaphatunk más versenyzőktől –, vagy csak simán becsöppenhetünk a virtuális térbe, ráadásul strukturált, teljesítményalapú edzéseket is végezhetünk. A felület számos játékos elemmel rendelkezik, amelyek hosszabb és keményebb tekerésre ösztönöznek, és innen is jön a Zwift jelmondata: „Fun is fast”.
Hogyan működik a Zwift?
A Zwift a kerékpárról érkező adatokat – akár egy kerékpáros computeren, egy intelligens tréneren vagy egyszerűen egy ANT+ vagy Bluetooth segítségével működő sebességmérőn keresztül – veszi, és egy algoritmus segítségével lefordítja a bemeneti adatokat az avatar sebességére a virtuális pályán. Figyelembe veszi a súlyt, a teljesítményt, az út lejtését és a többi kerékpáros által adott szélárnyékot. A Zwift számítógépen (PC vagy Mac), iPhone-on, iPaden vagy androidos okostelefonon, illetve táblagépen is használható, továbbá már az Apple TV-vel is kompatibilis, így akár a tévé előtt is tekerhet az ember.
Milyen felszerelésre van szükség a Zwift használatához?
A szükséges felszerelések alaplistája a következő:
- Kerékpár (vagy okoskerékpár)
- Tréner vagy görgős szett
- ANT+ vagy Bluetooth mérőeszköz: teljesítménymérő, okostréner vagy sebesség/gyorsaság szenzor
- Bluetooth vagy ANT+ funkcióval rendelkező számítógép, okostelefon vagy tablet (vagy ANT+ USB-dongle)
A virtuális világ bemeneti adatainak fő forrásaként az általunk használt ANT+ vagy Bluetooth mérőeszköz a legfontosabb felszerelés, de csak a kerékpár után. Az igazán elszántak akár külön beszerezhetnek egy dedikált beltéri kerékpárt, azonban egy ilyenért mélyen bele kell nyúlni a zsebünkbe.
A Zwift a kerékpáros computer adatait használja a játékbeli sebesség kiszámításához, illetve az adatok továbbviteléhez. Ennek köszönhetően tengernyi adat áll rendelkezésre. Az egyszerű teljesítménymérésen túl az okostrénerek képesek a pálya lejtéseit is szimulálni – az ellenállást a lejtésnek megfelelően változtatva –, és a Zwift „edzésmódjában” vezérelheti őket, hogy biztosan az előírt wattokat tartsuk az edzésen.
A sebességmérő a legalapvetőbb lehetőség, ami lehetővé teszi, hogy a hagyományos kerékpárt (wattmérő nélkül) egy hagyományos görgőhöz csatlakoztatva használjuk. A Zwift ezután a számok alapján megbecsüli a leadott teljesítményt. Ez természetesen nem a legpontosabb adatokat szolgáltatja, viszont remek lehetőség, hogy relatíve olcsón csatlakozhassunk a Zwift világához.
Hogyan kezdjünk bele a Zwiftbe?
Először is regisztrálni kell egy fiókot, amit a Zwift oldalán vagy az appban tehetünk meg. Ezután akár azonnal elő is fizethetünk (12,99 £ / 14,99 $ havonta), vagy elindíthatjuk a hétnapos, ingyenes próbaverziót. Ha számítógépet vagy Apple TV-t használunk a Zwifthez, érdemes a Zwift Companion alkalmazást letölteni. Ez az alkalmazás számos, kényelmet jelentő funkciót tesz elérhetővé, például az avatarunk személyre szabását, és még sorolhatnánk napestig. A Companion alkalmazással a Zwift által kínált eseményeket – például csoportos túrák, csoportos edzések és versenyek – is felfedezhetjük, illetve regisztrálhatunk rájuk. Ha mindez be van állítva, és az alkalmazás fut, akkor párosítani kell az eszközöket, majd kezdődhet az edzés.
Reméljük, tudtunk segíteni, így innentől kezdve nincs más, mint nyeregbe pattanni és tekerni!