betöltés folyamatban...

Az omegások is szerettek vitorlázni

2024.06.28.
Mecky omegások

Trunkos Andrást, az Omega menedzserét kérdeztük arról, hogy ki vitorlázott az omegások közül.

A zenekarban két embernek volt vitorlás hajója, Kóbor Jánosnak (Mecky) az aligai és Mihály Tamásnak (Misi) a földvári kikötőben. Mindketten gyakorlott hajósok voltak, én csak kisegítő személyzet lehettem a fedélzeten. A koncertek után Mecky és Misi is siettek le a Balatonra, mert ott tudtak igazán kikapcsolódni.

Mecky köztudottan a Balaton szerelmese volt

Már gyerekkorában is vitorlázott a nyári szünidőkben. Édesapja és nagyapja tanította meg vitorlázni, később előbb volt vitorlása, mint nyaralója a Balaton-parton.

Omega68Balaton omegások

Évtizedek óta vitorlázott, szeritnem minium 60 éve, és óriási gyakorlata volt.
A sok fellépés és koncert miatt volt, hogy ritkán jutott le vitorlázni, a 70-es, 80-as években legalább tíz szezon kimaradt. Egyeszer azt mondta:

„A fenébe is, hát olyan rövid az élet, nem csak a zenélésből áll a világ”

És onnantól a nyár újra szinte csak a vitorlázásról szólt. Az Omega egyébként szinte minden évben végigturnézta a Balaton-partot, de a pihenőnapokon is gyakran kifutottak a vízre!

Te mióta vitorlázol? Mecky vitt bele a jóba?

Évekig jártam Horvátországba a barátaimmal vitorlázni, Mecky ebben soha nem vett részt, mert ő a Balaton szerelmese volt. Többször előfordult, hogy a családja a tengerparton nyaralt, ő pedig egyedül a vitorlásán töltötte a szabadság heteit. Erről több sztori is megjelent korábban, például „megmentették az életét”, holott csak elaludt a hajón, és a vizi rendőrök figyelmeztették, persze nagyon helyesen.
Az aligai kikötőben minden év augusztusában rendeztek versenyt, ahol mi is elindultunk. Ahhoz, hogy ütőképes csapatot alkossunk, Radnai Tamás barátunkat is beszerveztük, hogy legalább ketten legyenek gyakorlottak a fedélzeten. Előfordult, hogy a kategóriánkban mi nyertünk, ehhez ők kellettek mint gyakorlott vitorlázók. Ez legalább annyira feldobta Meckyt, mint egy-egy sikeres koncert. Erre az időszakra sosem szervezhettem fellépéseket.

A versenyzésben a versengés mennyire volt fontos egy regattán, vagy inkább csak jó buli, szórakozás volt?

Számára a legfontosabb szerintem a jó társaság és a kikapcsolódás volt. Itt tudott igazán feltöltődni. De ha verseny volt, akkor versenyezni kellett! Gyerekként, mint a legtöbb fiút, a foci kötötte le. Később versenyszerűen atletizált gátfutóként,
versenyeket is nyert. Kosarazott, ideális volt az alkata, és az atlétika miatt atletikus játékos volt. De, mint sok minden, a vitorlázás is véletlenszerűen jött az életébe. Akkoriban még nem is érdekelte igazán, idővel később már nem tudott meglenni nélküle. Neki minden évben ez a pár hónap a Balatonon jelentette az igazi nyaralást, pedig bejárta az egész világot. Volt még egy általam is szeretett jó szokása, amikor Forma–1-es verseny vagy a futball-világbajnokság zajlott, mi sokszor a Balaton közepén, a vitárláson néztük a futamokat és a mérkőzéseket. A fiatal korában aktívan sportoló Kóbor a zenei sikerei idején is nagyon kötődött a sportközvetítésekhez. Volt olyan koncert Németorszában, ahol el kellett intéznem, hogy a színpad oldalán legyen egy televízió, így a koncert alatt néha-néha ki tudott nézni, nyomon tudta követni, hogy áll az éppen zajló labdarúgó Bajnokok Ligája-döntő.

Ezt is olvasd el!
Széljárás, időjárás, vitorlázás 2023.06.30
Minden hosszú távú vitorlásverseny sajátja, hogy a széljárás és az időjárás-változás verseny közben átrendezi az erőviszonyokat. Ami addig jónak tűnt (például az északi oldal választása), az a másik percben hátránnyá válhat, mert éppen ott fordul vagy áll le a szél, ahol mi vagyunk.

Kékszalagon indultatok?

2021-ben elhatároztuk, hogy nem az ő hajóján, hanem egy sporthajón mi is elindulunk a Kékszalag versenyen. Erre Papp Tibor barátunk, akivel Törökbálinton egy utcában lakunk, invitált bennünket.

Trunkos kép omegások
A vitorláson: Papp Tibor, Trunkos András

Megrendelt egy Nautic 370 Run Performance Cruiser hajót, amelynek a hajóteste és a rudazata karbon. A vitorlák méretei és típusai egyedi menetteljesítményt tesznek lehetővé a hajó számára. 

Nau 370 Run

Technikai adatok:
Teljes hossz: 10 990 mm
Vízvonalhossz: 10 485 mm
Teljes szélesség: 3460 mm
Belmagasság: 1900 mm
Merülés (tavi/tengeri): 1950/2450 mm
Tőkesúly: 1500 kg
Teljes súly (karbon/üvegszál): 4000/4700 kg

370es 2 omegások

A hajó elkészült, sajnos a törökbálinti különítményből már csak ketten maradtunk. Most már biztos, hogy Mecky nem tud megtanítani vitorlázni, pedig próbálkozott, és nekem az Omega-koncertek után az aligai szép napok is elmúltak.

Ezt is olvasd el!
Pilinszkázás, vitorlázás, hajózás, Kékszalag 2023.06.03
Vitorlázni nagyon sokféleképpen lehet. Lehet fejben, online, partról vágyakozva, vagy sehogy, a hajót a kikötőben lakásként vagy státusz szimbólumként tartva. A Sport&Move és a Kékszalag Hősei megpróvbálják bemutatni a vitorlázás mindenki számára elérhető sportértékét, a Kékszalag emberi arcát – tehát beszéljünk arról, mi van akkor, ha elhagytuk a kikötőt.  

KÉKSZALAG TUDÁSTÁR >>> katt ide!

További cikkek

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét csütörtök reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a második genfi-tavi Bol d’Or távja 123 kilométer, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia egyaránt nagyjából 100 kilométeresek
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá sportolás közben megóvják a szemünket az olyan fizikai hatásoktól, mint a szembe tóduló hó, eső vagy éppen esetünkben a hajó által keltett hullámok vize. Egy francia márkáról mesélünk, ami fenntartható, dinamikusan növekszik, elképesztően menő és jól passzol a vitorlás szettekhez is. Ez az IZIPIZI. (X) (X)

Ajánló

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. ...
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a ...
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá ... (X)
Lavina vetett véget az expedíciónak 2024.07.15
A két magyar alpinista – Klein Dávid és Nagy Marci – ép bőrrel megúszták az incidenst, miután lavina vetett véget a Johnnie Walker Hindukus Expedíció 2024-nek
Foci EB döntő és folytatódik a GardenFest2024 2024.07.12
GardenFest2024 – folytatódik júliusban a foci Eb után is (X)

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott július 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.