betöltés folyamatban...

Saját testsúlyos edzés kislexikon 3.

2024.05.07.
Saját testsúlyos edzés kislexikon 3

Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában rájöhetünk, hogy a szavak eredete sokszor utal a test vagy testrész helyzetére. Ebben szeretnék a következőkben kis letisztázó kalauzolást tartani, hogy a jövőben a szavak körül, azoknak logikáját megismerve egy fogalmi kép alakuljon ki. Nézzük a Saját testsúlyos edzés kislexikon (3) fogalmait!

Madárfogás

Arra utal, hogy bárhogy is fogjuk a szert, akár alulról, vagy kalapács/semleges, esetleg singfogásban, hüvelykujjunk szemből fog rá az adott szerre. Ez jellemzően egy húzódzkodó rúdnál lesz jelentős. De a korábban említett felhúzásnál is fontos lesz, hogy négy ujjunkkal szemben fogjunk rá a hüvelykujjunkkal a rúdra, különben könnyedén kicsúszhat, hacsak nem vagyunk gyakorlottak. Támaszhelyzeteknél is fontos lesz, hogy lehetőleg szembeforduló hüvelykujjal támaszkodjunk a rúdon, mert pl egy muscle upból felérve sokkal biztonságosabban érkezünk, elkerülve a lecsúszás kockázatát.

Orosz tolódzkodás

Hát ez sem a logikája miatt lesz érthető. Egyszerűen csak az orosz testkultúrában volt közkedvelt, így áramlott be egyéb területekre. Ennél a tolódzkodás típusnál nem csak a könyökünket hajlítjuk be, hanem csuklónkkal is nagyobb hajlítást engedünk így lerakva alkarunkat a tolódzkodó rúdra. Nagy lépés ez a tolódzkodáshoz képest, és nem is akármihez, a muscle uphoz szoktuk előveni rávezető gyakorlatként. Tehát ismét egy haladó mozdulatról beszélünk.

Bölcső hinta

Ez viszont jól tükrözi a gyakorlat miben létét. Háton fekve helyezkedünk el, lábunkat először zsugorhelyzetben tartva, így alsóhátunkkal minél ívesebb helyzetet felvéve, hogy aztán minél egyenletesebben tudjunk azon gördülni előre hátra. Így ringatózva erősítjük hasunkat, mintha élő bölcsők lennénk. A későbbiekben létezik ebből aztán egy lábbal és két lábbal kinyújtott változat is, nyilván mint nehezítés.

Renegát evezés

Sajnos homályos az etimológiája, ellenben nagyon szeretjük. Fekvőtámaszban kell elhelyezkedni a gyakorlat során, karunkkal egy egy kézisúlyzón támaszkodva. Lehetőleg olyan kézisúlyzókat válassz, amelyek nem tudnak elgurulni, úgynevezett hatszögletű, hexa dumbbell-ek például. A gyakorlat közben nem testünket engedjük le, hanem egyik karunkkal nyújtva megtámasztva magunkat, a másik karunkban lévő súlyt felhúzzuk a törzsünk mellé, így evező erőkifejtést végrehajtva. E pillanatban testünket mintha felkapná egy forgószél, úgy akar elcsavarodni, borulni. Itt jön a képbe a törzsizmunk, amit előre megfeszítve stabilizáljuk a medencénket, így formálva egy teljes törzs és hát gyakorlattá, ezt az fekvőtámasz álcát.

Ezt is olvasd el!
Saját testsúlyos edzés kislexikon 1. 2024.04.26
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában rájöhetünk, hogy a szavak eredete sokszor utal a test vagy testrész helyzetére. Ebben szeretnék a következőkben kis letisztázó kalauzolást tartani, hogy a jövőben a szavak körül, azoknak logikáját megismerve egy fogalmi kép alakuljon ki. Nézzük a Saját testsúlyos edzés kislexikon fogalmait.

Hefesto

Az elnevezés Héphaisztosz a fémművesek és a vulkán istenének nevéből ered. Nagyobb logikát nem találunk a gyakorlat elnevezésben, mint, hogy valaki, aki erős. A hefesto ugyanis az egyik legnehezebb street workout gyakorlat. A fejjebb említett macskanyúzás hátsó pozíciójából indul, tehát mikor karunk között átbújtatva lábunkat, egész törzsünket és lábunkat lelógatjuk, majd innen húzzuk fel magunkat úgy, hogy könyökünket hajlítjuk be teljesen. A gyakorlat végéhez érve megérkezünk a koreai tolódzkodás alsó szakaszába, ahonnan még várhat ránk egy koreai tolódzkodás levezetésnek felérve ülőhelyzetbe, mint a mozdulatból következő kötési lehetőség.

Shrimp flip

Avagy rákszaltó. Ez egy ízig vérig haladó street workout, ügyességi, akrobatikus gyakorlat. Ered abból, hogy a rákhoz hasonló mozdulattal kell visszanyúlni a rúdra. A gyakorlat kezdetén függésben hintázunk előre hátra a rúdon. A hinta mozgás elülső pontján felhúzzuk lábunkat és átvisszük karunk között, majd mire hátra érünk, a hintamozgás hátulsó pontjára, felfelé kirúgunk a lábunkkal plusz húzunk egyet karunkkal így felfelé repítve fejjel lefelé hintázó felsőtestünket. Ez utóbbi rúgás plusz húzás utal a rák mozgására. E két mozdulat végeztével elengedjük a rudat és visszafogunk rá miután testünk átfordult normál helyzetbe lábbal lefelé.

 

Ezt is olvasd el!
Saját testsúlyos edzés kislexikon 2. 2024.04.30
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában rájöhetünk, hogy a szavak eredete sokszor utal a test vagy testrész helyzetére. Ebben szeretnék a következőkben kis letisztázó kalauzolást tartani, hogy a jövőben a szavak körül, azoknak logikáját megismerve egy fogalmi kép alakuljon ki. Nézzük a Saját testsúlyos edzés kislexikon (2) fogalmait!

Szerző: Szarka Ákos

A Tight Hold mozgásrendszer vezetője, személyi edző, oktató, világbajnoki bronzérmes, többszörös világkupa dobogós street workout versenyző, világszövetségi koordinátor, a világszövetség freestyle bírói testületének elnöke

info@szarkaakos.hu, www.szarkaakos.hu, közösségi média: @szarkaakosworkout

További cikkek

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét csütörtök reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a második genfi-tavi Bol d’Or távja 123 kilométer, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia egyaránt nagyjából 100 kilométeresek
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá sportolás közben megóvják a szemünket az olyan fizikai hatásoktól, mint a szembe tóduló hó, eső vagy éppen esetünkben a hajó által keltett hullámok vize. Egy francia márkáról mesélünk, ami fenntartható, dinamikusan növekszik, elképesztően menő és jól passzol a vitorlás szettekhez is. Ez az IZIPIZI. (X) (X)

Ajánló

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. ...
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a ...
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá ... (X)
Lavina vetett véget az expedíciónak 2024.07.15
A két magyar alpinista – Klein Dávid és Nagy Marci – ép bőrrel megúszták az incidenst, miután lavina vetett véget a Johnnie Walker Hindukus Expedíció 2024-nek
Foci EB döntő és folytatódik a GardenFest2024 2024.07.12
GardenFest2024 – folytatódik júliusban a foci Eb után is (X)

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.