betöltés folyamatban...

Kékszalag szabályok, kategóriák

2023.07.05.
Kékszalag

Évente akár negyven kapitány mondhatja jogosan, hogy ő nyerte a Balaton Kékszalagját! Talán kicsit kaotikusnak tűnik a kívülálló számára, ahogy több száz hajó vitorlázik fel s alá Tihany és Balatonfüred között egy csütörtöki reggelen, majd egyszer csak mind egy irányba fordul, és elindul Balatonkenese felé. A megoldás egyszerű: kezdődik a Kékszalag! Íme a legnépesebb tókerülő versenyen a legfontosabb szabályok!

Születése és útvonala

Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték meg, amikor is a hajóknak Balatonfüredtől Alsóörsig, majd onnan Tihany előtt a csövön” áthajózva Keszthelyig és vissza, Balatonfüredig kellett vitorlázniuk. Huszonegy hajó nevezett be, és tizenkilenc közülük sikeresen célba is ért. Azóta az útvonal picit hosszabb lett: mára már a teljes Balatont körbe kell járni a Balatonfüred–Kenese–Siófok–Tihany–Keszthely–Balatonfüred-útvonalon, ami légvonalban körülbelül 155 kilométeres távot jelent.

Az indulás mindig ugyanaznap, júliusban, a holdtöltéhez legközelebbi csütörtökön reggel 9-kor van, így az éjszakai holdfény segítségével is tudnak tájékozódni a versenyzők. Az éjszakai vitorlázás valóban felejthetetlen élmény, amit még a parton szurkolók is élvezhetnek. A limitidő azaz a maximális idő, amelyet a hajóknak a táv teljesítésére adnak 48 óra. 

A rajt korábban péntek reggel 9 órakor volt, de a kétezres években annak érdekében tették át csütörtökre, hogy a szombat estére tervezett záróbanketteken a legutolsó, még limitidőn belül beérkező versenyző is ott lehessen. A vasárnap esti bulizás nem tűnt jó megoldásnak…

1942-ben előfordult egy augusztusi rajt, 2020-ban pedig az volt a terv, hogy onnantól kezdve egy holdtöltével korábban dördüljön el a startpisztoly, mert júniusban statisztikailag több a szél, de a koronavírus-járvány miatti lezárások ezt végül nem tették lehetővé.

Az első időkben kétévente került sor Európa leghosszabb távú és mára legnépesebb mezőnyű tókerülő regattájára. A világháború miatt 1944-ben és 1946-ban elmaradt, s onnantól a páratlan években tartották meg. 

Kié a pálya, minden hajó elindulhat?

Az alapítók bármilyen vitorlás hajó nevezését elfogadták, hiszen céljuk a sportág népszerűsítése, a hajógyártás, a fejlesztések felpörgetése volt. Később kizárták először a jollékat, majd a legkisebb tőkesúlyos hajókat, például a csillaghajókat is. Az évek során a verseny népszerűsége növekedett, és 2001 óta minden évben megrendezik. Az induló hajók számának növekedésével együtt a hajóosztályok közötti különbségek is egyre nagyobbak lettek, ami néhány esetben feszültséget is okozott. A trapézos (a legénység az árbóc tetejéről lelógó kábelekbe kötött beülők segítségével a hajó vagy az arra szerelt keret szélén állva dönti a járművet a szél felé, hogy az nehezebben boruljon fel) hajók indulásának engedélyezése például több tiltakozást is kiváltott a hagyományos hajóosztályok részéről. Ennek eredményeként a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége úgy döntött, hogy a legmodernebb keretes-trapézos hajók csak a páros években indulhatnak. A páratlan években pedig kizárólag a klasszikus módon megvitorlázható hajóké volt az indulás joga. 2014-ben aztán ezt a szabályt eltörölték, azóta jöhetnek az egy– és többtestűek, ha legalább háromszemélyesek, és a biztonsági előírásoknak is megfelelnek. 

Besorolási rendszer

A Kékszalag versenyen alkalmazott besorolási rendszer, az úgynevezett Yardstick lehetővé teszi a különböző hajótípusok közötti tisztességes versenyzést. Ez a rendszer korrigálja a hajók közötti fizikai különbségeket. Így nagyjából kiegyensúlyozott esélyt biztosít a győzelemre, függetlenül a hajó méretétől és sebességétől. Így a Kékszalag nem csupán a leggyorsabb hajók versenye, hanem a legügyesebb és legjobb taktikát alkalmazó csapatoké is.

Hajóosztályok

A Kékszalagon számos különböző hajóosztály vehet részt, legyen az a legmodernebb katamarán vagy trimarán, egy gyors és agilis sportvitorlás, egy stabil és komfortos túravitorlás, vagy akár egy klasszikus, faépítésű hajó. A verseny nyitott a legkülönbözőbb konvex és konkáv hajótípusok a konkáv test egy része befelé görbül, az ilyen egytestű hajó nem áll meg magától a vízen, valamelyik oldalra lefekszik, csak a trapézoló legénység tudja egyensúlyban tartani, viszont könnyebben megsiklik, mint konvex társai előtt, ha legalább három fő befogadására képesek, és 15 négyzetméter vitorlázatú, tőkesúlyos vagy ennél nagyobb össz-alapvitorlázatú uszonyos egységek. 

Sokszínűség

Ez sokszínűséget kölcsönöz a versenynek, és lehetővé teszi a különféle vitorlázási stílusok és technikák megjelenését. Nem csak a győztes visz haza díjat, sőt! Az abszolút győztes, aki elsőként ér célba, megkapja a csodaszép herendi serleget, de természetesen nem csak ő örülhet, hiszen a Yardstick-rendszer szerinti győztes és a különféle hajóosztályok legjobbjai is díjazásban részesülnek, illetve viselhetik a Balaton Kékszalagját mindaddig, amíg első helyüket egy következő versenyen el nem vesztik. A tavalyi versenyen az abszolút kategória és a Yardstick-elsők mellett 38 hajóosztályban osztottak érmeket; igaz, némelyikben olyan kevés nevező volt, hogy minden induló éremmel a nyakában távozott.

Amit mindenkinek muszáj, és senkinek sem szabad

A további szabályok viszonylag egyszerűek, de hozzájárulnak a verseny biztonságához és tisztességéhez. Először is a versenyzőknek kötelezően rendelkezniük kell a szükséges biztonsági felszereléssel, beleértve a mentőmellényeket és a rádiókommunikációs eszközöket, igaz, a VHF-rádió csak ajánlott. A hajók állapotát és felszereltségét megfelelően ellenőrzik, hogy biztosítsák a verseny zavartalan lebonyolítását. Tilos motort indítani, vagy útközben egy kikötőben kikötni, a távot végig a hajóutat jelző bójákon belül kell teljesíteni. Szürkülettől pirkadatig kötelező a hajó navigációs fényeit használni, hármas szél felett pedig fel kell venni a mentőmellényt.

A Kékszalag szigorú környezeti szabályozásokkal is rendelkezik. A versenyzőknek gondoskodniuk kell a hulladék megfelelő kezeléséről, és minden tőlük telhetőt meg kell tenniük a Balaton vízminőségének védelme érdekében. Bár olyanról én nem tudok, hogy szemetelésért vagy vízbe pisilésért kizártak volna valakit. A vitorlázás versenyszabályai szerint: „KÖRNYEZETVÉDELMI FELELÔSSÉG. A vitorlázásban részt vevők törekedjenek arra, hogy a vitorlássport a lehető legkisebb káros hatást gyakorolja a környezetre.”

 

Szöveg: TM

További cikkek

Újabb rekord született a Balatonon 2023.09.17
Rekordmezőnnyel rajtolt el szombaton a Balatonon Balatonfüredről a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékverseny Kékszalag Port Nagydíj, amit az Oroszlán Péter kormányozta Principessa nyerte meg 2 órán belüli idővel. A befutási arány meghaladta a 90 százalékot, ami rekord közeli a Balatonon.
Balatoni kikötők 2023.08.30
Az elmúlt néhány évben, köszönhetően a Kékszalag sikerének is, láthatóan fellendült a balatoni vitorlázás. Ez pedig magával hozza azt is, hogy egyre több és nagyobb kikötőre van szükség. Több régi kikötő pedig fejlesztésen, korszerűsítésen esett át. Bemutatunk néhányat közülük.
Címvédést hozott az idei Tour de France! 2023.07.26
A dán Jonas Vingegaard győzelmével zárult a 110. Tour de France, így zsinórban második elsőségét szerezte a Jumbo-Visma versenyzője. Vingegaard legnagyobb kihívója ezúttal is Tadej Pogacar volt. Ő májusban elszenvedett csuklótörése ellenére sokáig szorongatta a dánt, de végül teljesen elfogyott. A két klasszis összecsapása mellett kimondottan izgalmas versenyt hozott minden egyes szakasz – nézzük is miként zajlott az idei francia körverseny!

Ajánló

Saját testsúlyos edzés kislexikon 2. 2024.04.30
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...
Utcai sportok fesztiválja Budapesten - Olimpiai Kvalifikációs Sorozat 2024.04.29
Június 20-23. között a Ludovika Campuson mérik össze tudásukat a BMX freestyle, a breaking, a gördeszka és a sportmászás legjobbjai az első Olimpiai Kvalifikációs ...
Saját testsúlyos edzés kislexikon 1. 2024.04.26
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...
A jégfürdőzés jótékony hatása 2024.04.22
A jégfürdőzés, azaz hideg vízbe merülés, évezredek óta része az emberek életének, legyen az finn szauna vagy orosz “bánya” (orosz gőzfürdő) része. ...
5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Az életkor csak egy szám, és mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát – a crossfitközösségekben szinte jelszóként használt mondatok. A crossfit a funkcionális ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.