Idén 2022. július 14-én rajtol Balatonfüredről az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, a nagy múltú, klasszikus hajók és a legmodernebb technikával felszerelt vitorlások megmérettetése. Európa legnagyobb tókerülő versenyét 2001 óta évente rendezik meg, általában hatszáz vagy annál is több hajó indul el. A Kékszalagra a hagyomány szerint mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez.
A versenyzőknek negyvennyolc óra áll rendelkezésre a 155 kilométeres távolság megtételére, a már hagyományosnak számító Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred vonalon.
Tradíció
Európa legnagyobb és legnépszerűbb tókerülő versenyén minden eddiginél több résztvevőre számít a Magyar Vitorlás Szövetség. Ám nem csak azok számára lesz különleges a verseny, akik indulnak rajta, a turisták, érdeklődök is tudják élvezni az eseményt a szárazföldön. Elmondható, hogy ez nem csak verseny, hanem több napos vitorlás ünnep lesz, kiállítókkal, parti programokkal, és óriás kivetítővel. A regattához köthető fesztivál hangulat már a versenyt megelőző hétvégével elkezdődik, ugyanis ekkor tartják a főpróbájának tartott Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj vitorlásversenyt.
„A Kékszalag több mint egy vitorlás verseny, a Balaton ünnepe, amely hatással van az egész balatoni térség turizmusára, sportéletére. Idén végre nem a Covid árnyékában, hanem kötöttségek nélkül találkozhat egymással minden vitorlázást szerető és a vitorlázás iránt érdeklődő.”
– mondta a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, Holczhauser András.
Hazánk legnagyobb vitorlásversenyének az egyik érdekessége, hogy találkozik rajta az innováció, ugyanis a legmodernebb technika is megjelenik a vízen, valamint a tradíció, hiszen a nagy múltú klasszikus hajók is rajthoz állnak. A fenntarthatóság is fontos szerepet kapott az idei versenynél: minden Kékszalagra -benevező hajó után egy-egy fát ültetnek el az országos program keretein belül.
Újításnak számít az is, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. a verseny hivatalos díjszállítója megváltoztatta a Kékszalag fődíjat, amely egy új kreatív mintát, egy vitorlás hajó sziluettjét mutatja majd.
„A vitorlás hajó alatt a Balaton vize fodrozódik, amely átvált szalagba, így utalva a verseny elnevezésére.”
– magyarázta Dr. Simon Attila a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója.
A versenyt élőben lehet majd követni az M4 Sportcsatorna felületein, az Airmoniq-rendszerén, és a https://kekszalag.reblog.hu oldalon.
A Kékszalagról
A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat. 1942-ig a versenyre kétévente került sor, ezután a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy hightech anyagokból készült katamaránnak, a magyar fejlesztésű kétárbocos Fifty-Fifty-nek.