A Balatont körbetekerhetjük, két vagy három (és nyilván több) nap alatt. Attól függ, mit szeretnénk, mennyit bírunk. Ha egy nap alatt körbetekerjük, az inkább lesz kihívás, mint szórakozás, de azért semmi jóról nem kell lemondanunk.
A két napos kerékpár úton kicsit több idő marad nézelődni, de ha igazán kényelmesen, stranddal, lángossal, kevés sörrel szeretnénk gurulni, akkor érdemes három, esetleg négy napra tervezni.
A táv körülbelül 205 km, ám ha az északi parton feltekerünk a Káli medencébe, kicsit hosszabb (de megéri).
Egyáltalán miért akarjuk körbetekerni a Balatont?
A kézenfekvő válasz, hogy azért, mert “ott van”. És tényleg. De mi vár ránk? Változatos táj, rengeteg pihenőhely, egyre jobb evési lehetőségek, szervízállomások, kerékpárosbarát szállások, strandok, fröccsök, lángos. Szerintem ennyi ok épp elég, de nézzük meg, mi is történik velünk az út során. A kiindulási pont legyen Tagyon, és induljunk el nyugat felé az északi parton. Nem feltétlenül kell azonnal lemennünk a parti kerékpárútra, ha fenn maradunk Köveskál, Káptalantói (piac!), Nemesgulács és Badacsonytördemic érintésével érkezünk le Szigligetre a kellemesen hullámzó, szép fekvésű és kis forgalmú országúton. Egynapos kerülés során csak elsuhanunk a hívogató helyek mellett, de ha nem számít az idő, akár még kitérőt is tehetünk Mindszentkálla felé, hogy megkóstoljuk a Kőfagyi finomságait. Persze Köveskál is tele van jó helyekkel, és a Káptalantóti piac is kínál látnivalókat – mármint biciklistáknak, hiszen nem érdemes vásárolni csak azért, hogy aztán cipelhessük.
Apropó cipelés. Mit érdemes magunkkal vinnünk a tókerülésre?
Legyen nálunk gumijavító készlet, pótbelső, pumpa és alapszerszámok. A modern kerékpárokhoz egy imbuszkészlet és (elektromos kerékpárnál) két megfelelő méretű villáskulcs (vagy egy franciakulcs) elég is. Tegyünk be egy esőkabátot, biztos, ami biztos, legyen rajtunk bukósisak, világos színű, fényvisszaverő résszel ellátott felső, és javasolt a biciklis kesztyű is, mert meglepően fel tudja törni a kormány a kezünket. A puhított fenékrésszel varrott kerékpárosnadrág is nagyon jól jöhet. Ha valaki nem szereti a klasszikus szűk biciklis nadrágot, választhat külsőre egyszerű rövidnadrágnak kinéző változatot is. A kulacsunkban mindig legyen víz, akkor is, ha többször megállunk útközben, mert a kiszáradás a kerékpáros egyik legnagyobb ellensége (a másik a szembeszél, de azzal nemigen tudunk mit kezdeni). Ha az út során egyáltalán nem akarunk költeni, akkor 6-8 energiaszelet elég is lehet a kétszáz+ kilométerre.
Merre tovább?
Szigliget mellett elhaladva viszonylag változatos terepen érkezünk meg Keszthelyre. Itt érdemes beiktatni egy pihenőt, ízlés szerint kávéra, üdítőre esetleg sörre (de okosan, mert a sör elsavasíthatja az izmokat). Hamarosan a déli parton tekerünk, ami finoman szólva nem túl változatos, cserébe nem tarkítják emelkedők. Ha nem egynapos körön vagyunk, feltétlenül érdemes felmenni az egyik bélatelepi kilátóba, egészen elképesztő a látvány odafentről. (Két kilátó van, az egyik 30 méterrel magasabb, mint a másik, de a kilátásban nincs nagy különbség.) Továbbhaladva elmegyünk a boglári gömbkilátó mellett/alatt, és ha nem álltunk meg Bélatelepen, akkor álljunk meg itt. (Persze a kilátókhoz elkerülhetetlenül emelkedni fog az út, ezt vegyük számításba.) A régi kerékpárút helyett újabban a kisebb utcákban tekereg az út, cserébe elég jó minőségű aszfalton gurulhatunk. Ha addig nem tettük, Szántódnál érdemes megállni egy kávéra, kicsit nyújtózkodni, hogy aztán felfrissülve robogjunk tovább.
Legközelebb Világosnál vár minket remek kilátás, ráadásul oda mindenképp fel kell jutni, szóval jól eshet egy újabb pihenő. És aztán viszonylag hamar vissza is jutunk az északi partra. Az akarattyai emelkedő leküzdését hosszú lejtővel ünnepelhetjük, és mehetünk tovább Kenese érintésével Fűzfő és Almádi felé. Ha jó a kondink akkor innen megtolhatjuk egybe, de természetesen Füreden a sétányon rengeteg csábító lehetőség adódik a megállásra. Tihanyt elhagyva kicsit leszegjük a fejünket, és Zánka előtt felkanyarodunk Köveskál felé, majd Zánkán Tagyon felé fordulunk. Egy kis emelkedő van már csak hátra, és megvan a kör. Most már jöhet a sör és az élmények megosztása.
E-bike-osok/pedelecesek figyelmébe
Ha egynapos körre megyünk, számítsunk rá, hogy nem használhatjuk folyamatosan az akkumulátort, mert 200-210 kilométerre nem lesz elég. Viszont a teljesen sík déli parton könnyedén végiggurulhatunk rásegítés nélkül, és akkor máris nyertünk 100 kilométert.
Ha többnapos az út, és kényelmesen, rásegítéssel akarunk gurulgatni, akkor vinni kell a töltőt is. Egy ilyen túra bőven elég ahhoz, hogy újra megszeressük a kerékpározást, vagy beleszeressünk. Ráadásul az elektromos kerékpárok egyrészt megnövelik a kedvünket, másrészt a hatótávolságunkat is. Jó tekerést, körhátszelet mindenkinek!
Szállás, étkezés
Szinte minden településen találunk kerékpárosbarát szállást, ahol nem néznek ránk szúrós szemmel, ha csak egy éjszakára maradunk. Ha viszünk sátrat, a kempingek is jók lehetnek, főleg, ha a parton alakították ki őket.
Étkezés tekintetében, a klasszikus halsütő/lángos kombinációtól a menő éttermekig mindent megtalálunk. A balatoni gasztronómia forradalmának, fejlődésének köszönhetően ma már az eldugottabb helyeken is találunk különleges vendéglátóhelyeket, gourmet büféket.
Szöveg: kiskádár