betöltés folyamatban...

FIXI – KI TEKER KIT?

2022.03.02.
fixi

A bringaipar is csak olyan, mint autós testvére: elképesztő tempóban fejlődik. Az újdonságok egy része valóban hasznos, egy része nem, előbb-utóbb a vásárlóközönség eldönti, mire van szüksége. Mindamellett érdemes egy kicsit lassítani. Fék nélkül pláne. Bemutatjuk a fixi életérzést.

Az egyszerűség élvezete, a funkcióra kihegyezett eszköz használatának öröme az, ami valószínűleg megfogja a fixiseket. A fixi tulajdonképpen a legegyszerűbb megvalósítható bringa, neve az angol fixed-gear kifejezésből ered. Nincs váltó, sem teleszkópok, fék, de még szabadonfutó sem, vagyis a fixit legalább annyira tekerik, mint amennyire a fixi tekeri az embert. A racsnimechanika hiánya miatt az ilyen bringa örökhajtós, vagyis ha abbahagyjuk a tekerést, a pedálok forognak tovább. Komoly önuralom kell, hogy a fiatalkori beidegződést a szabad gurulásról elfeledjük…

 

Ha elrontod, csattansz

Mivel a hithű fixis a fékeket is lekapja, csak a pedálokkal való ellentartás marad, ha a lassítás a cél. Ha blokkolni kell, az egyszeri fixis skidel. Persze felmerül a kérdés, miért is jó önmagunk permanens szívatása? Illetve pont ez a lényeg, vagyis hogy a fixi műfaj kedvelői nem szívásnak, hanem kihívásnak, a legtisztább bringás élménynek élik meg a fixizést. Egyfelől komoly fizikumot igényel, ha valaki ugyanazzal az áttétellel teker síkon, mint amivel meredek utcákat mászik, másfelől a lényegesen hosszabb fékút miatt sokkal jobban kell figyelni a forgalmat, előrébb kell gondolkodni, hiszen a forgalmi helyzetek megoldására kevesebb a hibalehetőség. Ha elrontod, csattansz. 

Épp emiatt megkérdőjelezhető, hogy a városban ideálisnak gondolt fixi tényleg jó megoldás-e, hiszen a zsúfolt, forgalmas környezetben fordul elő leginkább, hogy hirtelen kéne megállni. Az már szinte mellékes is, hogy a KRESZ sem feltétlen barátja a féktelen bringáknak. 

Fixi a hasznos igénytelenség

Természetesen a fixi mellett is lehet hozni érveket. Például könnyű, hiszen minden, ami miatt egy bringa nehéz, az ezekről a gépekről hiányzik, az építők tényleg csak azokat az alkatrészeket tartják meg, amelyek elengedhetetlenek a hajtáshoz és a haladáshoz. Ugyanez igaz a megbízhatóságra és a jó értelemben vett igénytelenségre: nem kopik el a fék, nem állítódik el a váltó. Egyedül a láncot kell néha kenni, a skideléstől gyorsabban kopó hátsó gumit cserélgetni, és amíg a gazdája bírja, a fixi jó eséllyel gurulni fog. Szintén az egyszerűség folyománya, hogy a tolvajok számára egy ilyen bringa teljesen érdektelen, amire egy kopottasra fényezett vázzal, réginek látszó alkatrészekkel még rá is lehet játszani. 

Akárhogy is, a fixi olyan buli, amelyen nem bukik nagyot az ember, ha pár hét után úgy érzi, mégsem jön be. Viszont kezdésként érdemes elkerülni a városi forgatagot, és inkább kihalt helyen, placcon gyakorolni, mire sikerül elsajátítani az örökhajtás reflexét. Különben a pedál tekeri a bringást…

30 ezerből bringa 

Aki szereti a kihívást, hagyományos vázakat is fixivé alakíthat, amihez csak hegesztésre van szükség: a hátsó kerék tengelyét befogadó elemet kell vízszintes csúszópapuccsá alakítani, hogy így lehetőség nyíljon a láncfeszesség beállítására, hiszen eltűnik a váltó, amely alapesetben feszítene. Utána csak egy olyan kerékagy kell, amelyre fix lánckerék fogatható, és a felesleg lefosztása után tulajdonképpen kész is a bringa. Ha az ember nem válogatós, és valamennyire egy szerszámos ládában is eligazodik, használt alkatrészekből 30 ezer forint alatt is összerakhat egy megbízható gépet. Aztán vagy megjön az erőnlét és a gyakorlat, vagy nem.

Vérükben a verseny

Ahol bringás futárcégek működnek, ott előbb-utóbb kialakul a fixis közösség, melynek tagjai a találkozókon túl versenyeket is tartanak. Ezek az Alleycat-futamok, amelyeket szinte mindig városban rendeznek, gyakran egyáltalán nem legális módon. A résztvevőknek ellenőrző pontokon kell áthaladniuk, de előfordul, hogy a szervezők ezek helyét csak a rajt előtti percekben közlik, így a bringás intuícióin múlik, hogy megtalálja a leggyorsabb útvonalat, de van olyan alfaja a versenynek, amelyben az ellenőrző pontokon különféle trükköket és feladatokat kell végrehajtani.

Ezt a cikket is olvasd el >>> VÁROSI BRINGA KÜLÖNCÖK

Szöveg: Sturcz Antal

További cikkek

Bíztató Valter Attila Jumbo-Vismás kezdése 2023.03.17
Ahogy arról tavaly nyár végén beszámoltunk, Valter Attila a világ jelenlegi legerősebb sorába igazolt az idei szezon kezdetétől. Március elején pedig már a bemutatkozáson is túl vagyunk, ami eddig sikeresnek mondható.
Triál- játszótér a világ 2023.03.15
Az elmúlt évtizedekben új technológiák jelentek meg a kerékpáriparban, a szakágak bringái minden eddiginél jobban specializálódtak, hiszen a legtöbb versenyszám különböző műszaki követelmények elé állítja a mérnököket. Mást vár az enduróversenyző, a maratonista, és egy cross country futam is egyedi elvárásokat támaszt. Nem beszélve a triálról. 
BMX - a bringák svájci bicskája 2023.03.05
A kreatív elme a szerény lehetőségeket a maga javára fordítja. Az ötvenes-hatvanas évek Kaliforniájában is előfordult, hogy elmaradoztak a hullámok – hamarosan meg is születtek a ma ismert gördeszkák ősei. A pótmegoldásból önálló (és a kiindulónál népszerűbb) sportág lett. Hasonló a helyzet a BMX -szel is.

Ajánló

Itt az Erdők napja, kezdődik a Tavaszi nagytakarítás 2023.03.21
Idén az Aktív Magyarország mellett az állatok is a segítségünket kérik. Egy szarvas, egy mókus és egy róka is megpróbálja meggyőzni az embereket, hogy ne hordják ...
Okos izomrostok - az ideális izomtömeg I. 2023.03.20
Amikor versenyző voltam 73 kg körüli testsúllyal versenyeztem a 178-180 cm körüli testmagasságommal. Akkor még nem voltak súlycsoportok, de hamar látványossá vált, ...
Hosszú Katinka új karriert kezd, édesanya lesz 2023.03.18
Hosszú Katinka az Instagram-oldalán, egy kedves videóban jelentette be hivatalosan, amit már egy ideje pletykáltak róla: anyai örömök elé néz. 33 évesen élete új ...
Bíztató Valter Attila Jumbo-Vismás kezdése 2023.03.17
Ahogy arról tavaly nyár végén beszámoltunk, Valter Attila a világ jelenlegi legerősebb sorába igazolt az idei szezon kezdetétől. Március elején pedig már a ...
Szatmári András - Magyar Parasport Napja 2023.03.16
Az olimpiai bronzérmes, világ és Európa-bajnok kardvívót kérték fel a 2023-as Magyar Parasport Napjának egyik nagykövetének. Szatmári András a Sport&Movenak adott ...

Blog

PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.
Villám Lilla strandröplabda játékos blogja
Szombathelyi Szandra strandröplabda játékos blogja 2.