FIXI – KI TEKER KIT?

2022.03.02.
fixi

A bringaipar is csak olyan, mint autós testvére: elképesztő tempóban fejlődik. Az újdonságok egy része valóban hasznos, egy része nem, előbb-utóbb a vásárlóközönség eldönti, mire van szüksége. Mindamellett érdemes egy kicsit lassítani. Fék nélkül pláne. Bemutatjuk a fixi életérzést.

Az egyszerűség élvezete, a funkcióra kihegyezett eszköz használatának öröme az, ami valószínűleg megfogja a fixiseket. A fixi tulajdonképpen a legegyszerűbb megvalósítható bringa, neve az angol fixed-gear kifejezésből ered. Nincs váltó, sem teleszkópok, fék, de még szabadonfutó sem, vagyis a fixit legalább annyira tekerik, mint amennyire a fixi tekeri az embert. A racsnimechanika hiánya miatt az ilyen bringa örökhajtós, vagyis ha abbahagyjuk a tekerést, a pedálok forognak tovább. Komoly önuralom kell, hogy a fiatalkori beidegződést a szabad gurulásról elfeledjük…

 

Ha elrontod, csattansz

Mivel a hithű fixis a fékeket is lekapja, csak a pedálokkal való ellentartás marad, ha a lassítás a cél. Ha blokkolni kell, az egyszeri fixis skidel. Persze felmerül a kérdés, miért is jó önmagunk permanens szívatása? Illetve pont ez a lényeg, vagyis hogy a fixi műfaj kedvelői nem szívásnak, hanem kihívásnak, a legtisztább bringás élménynek élik meg a fixizést. Egyfelől komoly fizikumot igényel, ha valaki ugyanazzal az áttétellel teker síkon, mint amivel meredek utcákat mászik, másfelől a lényegesen hosszabb fékút miatt sokkal jobban kell figyelni a forgalmat, előrébb kell gondolkodni, hiszen a forgalmi helyzetek megoldására kevesebb a hibalehetőség. Ha elrontod, csattansz. 

Épp emiatt megkérdőjelezhető, hogy a városban ideálisnak gondolt fixi tényleg jó megoldás-e, hiszen a zsúfolt, forgalmas környezetben fordul elő leginkább, hogy hirtelen kéne megállni. Az már szinte mellékes is, hogy a KRESZ sem feltétlen barátja a féktelen bringáknak. 

Fixi a hasznos igénytelenség

Természetesen a fixi mellett is lehet hozni érveket. Például könnyű, hiszen minden, ami miatt egy bringa nehéz, az ezekről a gépekről hiányzik, az építők tényleg csak azokat az alkatrészeket tartják meg, amelyek elengedhetetlenek a hajtáshoz és a haladáshoz. Ugyanez igaz a megbízhatóságra és a jó értelemben vett igénytelenségre: nem kopik el a fék, nem állítódik el a váltó. Egyedül a láncot kell néha kenni, a skideléstől gyorsabban kopó hátsó gumit cserélgetni, és amíg a gazdája bírja, a fixi jó eséllyel gurulni fog. Szintén az egyszerűség folyománya, hogy a tolvajok számára egy ilyen bringa teljesen érdektelen, amire egy kopottasra fényezett vázzal, réginek látszó alkatrészekkel még rá is lehet játszani. 

Akárhogy is, a fixi olyan buli, amelyen nem bukik nagyot az ember, ha pár hét után úgy érzi, mégsem jön be. Viszont kezdésként érdemes elkerülni a városi forgatagot, és inkább kihalt helyen, placcon gyakorolni, mire sikerül elsajátítani az örökhajtás reflexét. Különben a pedál tekeri a bringást…

30 ezerből bringa 

Aki szereti a kihívást, hagyományos vázakat is fixivé alakíthat, amihez csak hegesztésre van szükség: a hátsó kerék tengelyét befogadó elemet kell vízszintes csúszópapuccsá alakítani, hogy így lehetőség nyíljon a láncfeszesség beállítására, hiszen eltűnik a váltó, amely alapesetben feszítene. Utána csak egy olyan kerékagy kell, amelyre fix lánckerék fogatható, és a felesleg lefosztása után tulajdonképpen kész is a bringa. Ha az ember nem válogatós, és valamennyire egy szerszámos ládában is eligazodik, használt alkatrészekből 30 ezer forint alatt is összerakhat egy megbízható gépet. Aztán vagy megjön az erőnlét és a gyakorlat, vagy nem.

Vérükben a verseny

Ahol bringás futárcégek működnek, ott előbb-utóbb kialakul a fixis közösség, melynek tagjai a találkozókon túl versenyeket is tartanak. Ezek az Alleycat-futamok, amelyeket szinte mindig városban rendeznek, gyakran egyáltalán nem legális módon. A résztvevőknek ellenőrző pontokon kell áthaladniuk, de előfordul, hogy a szervezők ezek helyét csak a rajt előtti percekben közlik, így a bringás intuícióin múlik, hogy megtalálja a leggyorsabb útvonalat, de van olyan alfaja a versenynek, amelyben az ellenőrző pontokon különféle trükköket és feladatokat kell végrehajtani.

Ezt a cikket is olvasd el >>> VÁROSI BRINGA KÜLÖNCÖK

Szöveg: Sturcz Antal

További cikkek

Kerékpárral a Balaton körül 2022.05.09
A Balatont körbetekerhetjük, két vagy három (és nyilván több) nap alatt. Attól függ, mit szeretnénk, mennyit bírunk. Ha egy nap alatt körbetekerjük, az inkább lesz kihívás, mint szórakozás, de azért semmi jóról nem kell lemondanunk.
Giro d'Italia Nagy Rajt 1. szakasz > május 6. 2022.05.05
Giro d’Italia Nagy rajt – 2022. május 6-án startol Budapestről a 105. Giro d’Italia három magyarországi szakasszal. Íme az 1. szakasz >>> Budapest/Székesfehérvár/Esztergom/Visegrád
MIBŐL KÉSZÜLJÖN A KERÉKPÁR VÁZA? - KARBONKOR 2021.12.05
Acél, titán, alumínium vagy szénszál, jön a karbonkor? Melyik a legjobb megoldás? Melyik technológiának mi az előnye és mi a hátránya?

Ajánló

Esély Sportnap 2022. május 21. 2022.05.22
Budapest II. kerületében első alkalommal került sor 2022. május 21-én a fogyatékossággal élők társadalmi integrációját segítő Esély Sportnap sportrendezvényre. ...
Leszoknál a dohányzásról? Sportolj! 2022.05.22
A dohányzásról való leszokás a leggyakoribb, egyúttal leghamarabb kudarcba fulladó fogadalmak egyike. A cigi végleges letételéhez ugyanis rendkívül erős ...
HEGYI TEREPEN - EMELKEDŐN FUTÁS 2022.05.18
Emelkedőn futni nem csak azért érdemes, mert legközelebb jobban meg majd az emelkedőn futás: megfelelő felkészülés és technika mellett gyorsabb és erősebb leszel. Az ...
Megy már a fecske? 2022.05.17
A fecske alapvetően egy szertornában előforduló elem, méghozzá az egyik legmagasabb szintű, legnehezebben kivitelezhető erőgyakorlat. Azon belül is a gyűrűn hajtják ...
Suhajda Szilárd a 8516 méteres Lhoce csúcsán! 2022.05.16
2022. május 14-én, Suhajda Szilárd sikeres csúcstámadása során elérte a Föld negyedik legmagasabb pontját, a Lhoce 8516 méteres csúcsát!

Blog

PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.
Villám Lilla strandröplabda játékos blogja 2
Szombathelyi Szandra strandröplabda játékos blogja 2.