A tavalyi versenyre 516 hajó nevezett, és 456 teljesítette az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat. A győztes – saját 2014-es rekordját megdöntve – 7 óra 13 perc 21 másodperces idővel a Józsa Márton vezette Raiffeisen Fifty-Fifty lett. A második helyre a Team Kaáli futott be 8 óra 1 perc 20 másodperc alatt, harmadik a Prospex Delta lett 8 óra 2 perc 21 másodperccel. A dobogós egységek kormányosaival beszélgettünk – 3 kormányos, 6 válasz….
Válaszolnak a kormányosok
-
Mikor kezdtetek vitorlázni?
-
Mi volt az első komolyabb cél, amelyet megfogalmaztatok a vitorlázásban?
-
Mit jelent a Kékszalagon dobogón állni a csapattal?
-
A Kékszalag komoly sportteljesítmény vagy egy jól előkészített projekt megvalósítása?
-
Milyen edzésekkel készültetek a Kékszalagra a vitorlázás mellett?
-
Az élmezőny high-tech hajókkal/felszereléssel versenyez. Meg tud-e maradni a vitorlázás természetközeli aktivitásként, életformaként
Hajó neve: MLS – Raiffeisen Fifty-Fifty
Kormányos: Józsa Márton
- A csapat tagjai általában 6 éves korukban, utánpótláshajókban kezdték a vitorlázást, 23 és 55 év közötti a legénység életkora. Az MLS – Raiffeisen Fifty-Fifty 2012-ben került vízre. A Kékszalag előtt pár órát tudtak csak a furcsa, kétárbócos szerkezettel vitorlázni, de első menetével megdöntötte a Nemere II. 57 éves tókerülő időrekordját. Azóta kétszer megjavította a Kékszalag-rekordot, és most is ez az elsődleges cél.
- Heten viszik a hajót, mindenkinek más céljai voltak és lesznek a versenyvitorlázásban, így a válogatottszint, az egyre jobb szereplések és az olimpiai programba való bekerülés is a célok között szerepelt. A legelső célokat bőven elég tinikorban megfogalmazni a kiugró tehetségeknek, az oktatás lényege ennek a nagyon összetett sportágnak a megismertetése és megszerettetése. Az MLS – Raiffeisen Fifty-Fifty a Kékszalag kiírásának megfelelően egy sajátos innováció a világ vitorlázásában, cél a hajó megépítésével a Kékszalag-rekord megdöntése és sorozatban dobogós helyek elhozása a versenyeken.
- A legplasztikusabban a díjkiosztón és a dobogón állva látszik, hogy mekkora erőt hoz be ebbe a versenybe és a vitorlázásba a 600 fölötti induló hajó. Nehéz mindenkinek megköszönni, hogy minden évben újra rajthoz állnak és készülnek, áldoznak erre a versenyre.
- Mindkettő. Az élmezőny, a leggyorsabb hajók számára az előkészítés egész évben tart a fejlesztésekkel és a csapatösszeállítással, az edzésekkel. A verseny nekünk egy nap alatt lezajlik, de csak a teljes edzési időszakkal együtt tudjuk nézni a munkánkat. A Kékszalag iránt érdeklődőknek ez lehet, hogy csak pár órás sportteljesítmény, belülről nagyon másként néz ki – egész éves munka.
- Egyéni edzéstervek alapján dolgoznak a különböző alkatú csapattagok, ami a nagy verseny időpontjára, illetve az előtte zajló vízi edzésekre van kihegyezve. Ezek klasszikus terem- és szabadtéri sportok, az edzőterem mellett a futás, falmászás, kerékpározás, tenisz, anaerob és aerob edzések, valamint dietetikus szakemberek bevonása is jellemző. A hajón a különféle posztokon más-más az erőkifejtés és a konkrét feladat, így sokszor az idegi terhelhetőség és a pszichés felkészítés, a gyors döntéshozatal és a reakcióidő javítása is bekerül az egyéni programokba. A vitorlázás technikai sport, tehát nem az atlétika, a tömegsportok perspektívájából érdemes megérteni, érdemesebb a hegymászás és a technikai-természeti sportok látószögéből vizsgálni.
- A vitorlázásban a legkisebbeknek is a természet iránti tisztelet és a természet erőivel való együttműködés a fő tananyag, még ha nem is unalmasan, hanem a tanítás alatt megtapasztalva, megismerve a víz, a szél, a természeti jelenségek, a domborzat és a hőmérséklet hatásait és a fluid közegek fizikáját és szeszélyeit. A természet elemeivel küzdünk egy viharos helyzetben, de azt legyőzni sose tudjuk, csak „megúszni” jó döntésekkel.
Fifty-Fifty BIO
- Életkor: 23–55
- Család: minden csapattagnak van családja
- Legfontosabb eredményük: 3× Kékszalag első hely, mindhárom új rekordidővel (2012, 2014, 2022)
- Következő cél: saját Kékszalag-rekordunk megdöntése
- Kedvenc étel/ital: pizza, saláták, ásványvíz, csoki
- Kedvenc sportoló: Jean le Cam
Hajó neve: Team Kaáli
Kormányos: Virág Flóra
- A csapat legtöbb tagja gyerekkora óta vitorlázik, mint én is. 2006-ban alakult először egy Kékszalag-formáció, mely korábban a Principessa Sailing Team néven érte el sikereit. 2014-ben Team Black Jack néven indultak, majd 2022-től Team Kaáli néven folytatjuk, a Kaáli Autómotor Múzeum csapataként. A kormányosi pozícióba 2022-ben ültem be a tapasztalt, rutinos srácok mellé.
- Támogatónk, dr. Kaáli-Nagy Géza azt szeretné, hogy magunkból és a hajóból hozzuk ki a maximumot, ezenkívül mosolyogjunk, izzadságmentesen vitorlázzunk, és élvezzük a sportot ezzel a szuper hajóval. Ezt igyekszünk meg is valósítani, mindamellett, hogy versenyzőként a győzelemre hajtunk, amikor odaállunk a rajtvonalra.
- Tavaly volt lehetőségem először a Kékszalag abszolút 2. helyezettjeként a dobogón állni. A sikersorozatunk után a fő versenyünkön is felülmúltuk a kitűzött célunkat, így mindenképp azt mondanám, hogy hatalmas élmény volt ott állni, a szurkolók hangját hallani és a sok-sok gratulációt fogadni.
- Erre a kérdésre azt mondanám, hogy mindkettő igaz ebben a műfajban. A Kékszalag nagyon hosszú verseny, ahol bármilyen időjárási körülmény kialakulhat. A hajókezelést, a taktikákat lehet gyakorolni edzéseken, és magát a hajót mint eszközt fejleszteni. Azonban főleg az ilyen versenyeken nagyon nagy a szerencsefaktor, amire nem lehet felkészülni.
- A munka mellett mindenki egyénileg foglalkozik fizikai felkészülésével. Ebben a sportágban az állóképesség rendkívül fontos, főleg egy ilyen hosszú versenyen. Emellett a fizikai erő is elengedhetetlen, hisz ezeken a nagy katamaránokon a köteleken brutál erők keletkeznek, amelyekkel a srácok minden manővernél és vitorlacserénél megküzdenek, hogy a lehető leghamarabb megvalósuljanak az adott feladatok.
- Ennek a sportágnak az egyik szépsége, hogy sokféle hajóval lehet versenyezni egész a kishajóktól a klasszikus cirkálókon keresztül a high-tech hajókig. Mindegyikben megtalálható a természethez való kapcsolódás hajótípustól függetlenül, mivel a természethez folyamatosan alkalmazkodni kell a versenyzőknek.
Virág Flóra BIO
- Életkor: 27
- Család: házas
- Legfontosabb eredményük: Kékszalag abszolút 2. hely
- Következő cél: nem hibázni a versenyen 😀
- Kedvenc étel/ital: étel: cézársaláta, ital: kakaó
- Kedvenc sportoló: Hosszú Katinka
Hajó neve: Prospex-Delta Team
Kormányos: Dr. Kaiser Kristóf
- Az első versenyem 2002-ben volt Optimist hajóosztályban, majd számos egyéni hajóosztályban versenyeztem, megjárva az olimpiai Laser osztályt is. 2016-ban fogalmazódott meg a cél: teljesen magyar összeállítású csapatként elnyerni a magyarországi Kékszalagot és győzedelmeskedni Európa legrangosabb tókerülő versenyein. A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legnagyobb ünnepe. A technikai innováció és az a hosszan tartó taktikai csata, amit ez a verseny jelent már gyerekkoromban elvarázsolt.
- A kifejezetten a Kékszalag megnyerésére fókuszáló csapat katamarán karrierjét 2016-ban kezdte Extreme Sailing Team néven. A 2020-as évtől – az Extreme Sailing Team megszüntetését követően – Lichtenberger Attilával megalakítottuk a Prospex Team vitorlás csapatot, amely jelenleg Prospex-Delta Team néven versenyez.2022 óta egy teljesen új, saját fejlesztésű hajóval vitorlázunk, amely most már technológiai oldalról is egy nyerésre alkalmas versenykatamarán, szóval nagyon bizakodóak vagyunk, ugyanakkor egyre nagyobb a teher rajtunk, hogy végre győzelmet arassunk.
- Egy jó Kékszalag eredmény a céltudatos éves munka visszaigazolása, nagyon rossz érzés, amikor nem jön össze, és nagyon felemelő érzés amikor igen, bár jó pár megszerzett 2. és 3. helyet odaadnánk már egy első helyért😊.
- A Kékszalagban pont az a szép, hogy mindkettő. Ahhoz, hogy egy csapat nyerjen 4 dolog kell:
- Egy szorgalmas és jól felkészült csapat: Ez megköveteli az egész éves edzésprogramot
- Egy technológiailag ütőképes hajó: A Kékszalag innovációs jellege miatt ahhoz, hogy nyerő esélyes legyél folyamatosan fejleszteni kell, ami jócskán feladja a leckét a csapatoknak és azok költségvetésének. Az elmúlt 7 évünk arról szólt, hogy ezen a téren felzárkózzunk az élcsapatokhoz.
- Jó taktika: Kékszalag csak úgy nyerhető, ha a csapat a meteorológia és a mezőnytaktika figyelembevételével jobb teljesítményt tud nyújtani a versenytársainál. Egy erős hajó vagy erős csapat a taktikai hibákat ugyanakkor kompenzálni tudja, de nem hosszú távon és nem minden esetben.
- Szerencse: Nyerni csak csapat, technikai vagy taktikai probléma hiányában lehet, aminek elkerüléséhez sokszor kell némi szerencse is. Sajnos vannak olyan versenyek, ahol sorozatosan jön a probléma spirál, de ugyanakkor vannak olyan versenyek is, amikor sebezhetetlennek érezzük magunkat annyira összejön minden. Ez a szerencse elem, amit nem szabad lebecsülni. Az éves készülésünk célja, hogy ennek a szerencse faktornak a jelentőségét minimalizáljuk.
5. A hajón betöltött pozícióhoz szükséges egyéni edzésprogramot folytat minden csapattag.
6. A technika fejlődése az élet velejárója. A mostani klasszikus hajók is high-tech hajók voltak az ő idejükben, ma pedig szemet gyönyörködtető, lélekkel rendelkező hajók. Az életet akkor is az innováció és a teljesítmény hajhászás vitte előre. A sport jellege ugyanakkor nem változott, ugyanarról szól, mint régen csak sokkal nagyobb sebesség mellett, némiképp már képességeket/készségeket megkövetelve.
Dr. Kaiser Kristóf:
- Életkor: 32 éves
- Családi állapot: Házas
- Kedvenc étel: Minden, ami mesterien készül😊
- Kedvenc ital: Az a champagne, amit az elsőként a célba érve bontanánk ki😊
- Kedvenc sportoló: Ayrton Senna
Címlap fotó: F Tóth Gábor