betöltés folyamatban...

A 70-es cirkáló: klasszikus forma új sebességgel

2023.06.14.
70-es cirkáló

A Kékszalag hősei: A 70-es cirkáló osztály megszületése három elkötelezett magyar hajósnak, Paulovics Dénesnek (Dini), Gerlóczy Péternek és Lehoczky Gábornak (Leho) köszönhető. Előbbiek a hajó tervezésében és építésében vállaltak oroszlánrészt, Leho pedig a típus népszerűsítésében és osztállyá szervezésében vitézkedett, hogy aztán éppen egy 70-es cirkáló váljon a végzetévé.

A történet a 90-es évek első felében kezdődött

A rendszerváltást követően éppen elkezdett csordogálni a pénz a magyar vitorlázásba, de ahhoz még kevés volt, hogy a külföldön befutott újabb típusok arassák le a babérokat (bár az első ilyen történet, a Manuál (11M OD) beszerzése éppen 93-ban történt). Ilyen körülmények között Diniék az akkor elérhető legjobb hagyományokhoz, a klasszikus cirkálókhoz nyúltak vissza, hogy azok megújításával fejlesszenek egy nyerőesélyes hajót a Balatonra. Alapul eredetileg a Glória nevű – már az 1936-os Kékszalagon is szerepelt – 40-es cirkáló szolgált volna.

Az eredeti tervek arról szóltak, hogy a Glóriáról, vagy a Taburól vett sablonra építenek műanyag hajót, de Dini végül áttervezte a testet, a tőkesúlyt, leválasztotta a kormányt a kielről, és hátrébb hozta az árbócot is. A végeredmény nemcsak lenyűgözően szép, de jó is lett: a hajó a kisebb súlynak, a hosszabb vízvonalnak, az alacsonyabb súlypontnak és a régi negyvenesekénél kétszer nagyobb névleges vitorlafelületének hála piszok gyors lett.

Leho korabeli leírása szerint (Hajó magazin, 1996 január) az új 70-es néhány fokkal kevesebbet tud ugyan széllel szemben haladni, mint a klasszikus 40-esek, ezt azonban sebességgel bőven pótolja. A jó szélviszonyok között a hajótest hosszából számított elméleti sebességénél gyorsabban is tud menni, azaz bő szélben megsiklik a vízen, ilyesmi a régebbi cirkálókkal nemigen fordulhat elő.

70-es osztály

Mai szemmel nézve is megdöbbentően gyorsan mindössze 3 év alatt végül hét 70-es cirkáló készült el a Pauger Műhelyben, közülük az utolsó, a Batman Forever pedig billenthető tőkesúlyt kapott. A hajó annyira jó lett, hogy a 40-es cirkáló osztály nem is fogadta be: az új hajók annyival gyorsabbak voltak a régieknél, hogy a fahajók tulajdonosai nem akartak velük versenyezni, ami valahol érthető. Így született meg 70-es néven az új osztály, amelyben most már 9 hajó fut, már amikor fut. Név szerint: Orpheus, Anna, Capella, Pannónia, Irokéz, Honfoglaló, Bankonzult, Gulipán, Batman Forever.

A 70-eseknek ma már nincs igazán esélyük a gyors, laposabb fenekű rohanógépekkel, trapézos liberákkal és katamaránokkal szemben, de egy kifejezetten erős szeles Kékszalagon ma is okozhatnának meglepetést, mert állékonyak, viszonylag későn kell reffelni őket, megdőlt állapotban pedig megnyúlik a vízvonaluk, de más tőkesúlyos hajókhoz képest kevésbé deformálódik a nedvesített felület, így nem válnak reménytelenül luwgiriggé.   

Ezt is olvasd el!
Pilinszkázás, vitorlázás, hajózás, Kékszalag 2023.06.03
Vitorlázni nagyon sokféleképpen lehet. Lehet fejben, online, partról vágyakozva, vagy sehogy, a hajót a kikötőben lakásként vagy státusz szimbólumként tartva. A Sport&Move és a Kékszalag Hősei megpróvbálják bemutatni a vitorlázás mindenki számára elérhető sportértékét, a Kékszalag emberi arcát – tehát beszéljünk arról, mi van akkor, ha elhagytuk a kikötőt.  

A szériából első Orpheus eredeti, 1995-ös adatai (a 70-esek árbóca azóta egy méterrel hosszabb lett). Érdemes megnézni a végén az árát, mai szemmel nézve hihetetlen.

  • Hossz: 15 m
  • Szélesség: 2,1 m
  • Összsúly: 5,2 t
  • Tôkesúly: 3,5 t
  • Tôkesúlyrészarány: 67%
  • Merülés: 1,9 m
  • Árboc: 16,75 m
  • Nagyvitorla: 47,7 m2
  • Fock: 39,5 m2
  • Spinnaker: 160 m2
  • Topspinnaker: 195 m2
  • Vízvonalhossz: 12,5 m
  • Nettó ár: 5,9 M Ft

Szerző: Máté Dániel Dugó

Forrás: Hajó Magazin 1996 január

Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség

További cikkek

Indul a Giro d’ Italia, Valter Attilával a mezőnyben! 2024.05.03
Május 4-én szombaton megkezdődik az idei esztendő első nagy háromhetes körversenye, a 107. Giro d’ Italia. Az olasz körverseny egy Torino környéki dombosabb etappal indul. A mezőnyben olyan nevekkel találkozhatunk, mint Tadej Pogacar, Julian Alaphilippe és persze Valter Attila, aki egy év kihagyás után ismét a Giron próbálhat szerencsét. Nézzük is meg milyen útvonal vár a kerekesekre és hogy kik a favoritok!
Koffein: ellenség vagy szövetséges? 2024.05.02
Elsétálva a sportboltok koffeintartalmú zseléi, drazséi, gumicukrai, tablettái előtt, látva a versenyeken egyre sűrűbben használt koffeintartalmú frissítőket, felmerülhet a kérdés: mit jelent a koffein vagy akár a kávé nekünk, sportolóknak?
Saját testsúlyos edzés kislexikon 2. 2024.04.30
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában rájöhetünk, hogy a szavak eredete sokszor utal a test vagy testrész helyzetére. Ebben szeretnék a következőkben kis letisztázó kalauzolást tartani, hogy a jövőben a szavak körül, azoknak logikáját megismerve egy fogalmi kép alakuljon ki. Nézzük a Saját testsúlyos edzés kislexikon (2) fogalmait!

Ajánló

Indul a Giro d’ Italia, Valter Attilával a mezőnyben! 2024.05.03
Május 4-én szombaton megkezdődik az idei esztendő első nagy háromhetes körversenye, a 107. Giro d’ Italia. Az olasz körverseny egy Torino környéki dombosabb etappal ...
Koffein: ellenség vagy szövetséges? 2024.05.02
Elsétálva a sportboltok koffeintartalmú zseléi, drazséi, gumicukrai, tablettái előtt, látva a versenyeken egyre sűrűbben használt koffeintartalmú frissítőket, ...
Saját testsúlyos edzés kislexikon 2. 2024.04.30
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...
Utcai sportok fesztiválja Budapesten - Olimpiai Kvalifikációs Sorozat 2024.04.29
Június 20-23. között a Ludovika Campuson mérik össze tudásukat a BMX freestyle, a breaking, a gördeszka és a sportmászás legjobbjai az első Olimpiai Kvalifikációs ...
Saját testsúlyos edzés kislexikon 1. 2024.04.26
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.