Május 4-én szombaton megkezdődik az idei esztendő első nagy háromhetes körversenye, a 107. Giro d’ Italia. Az olasz körverseny egy Torino környéki dombosabb etappal indul. A mezőnyben olyan nevekkel találkozhatunk, mint Tadej Pogacar, Julian Alaphilippe és persze Valter Attila, aki egy év kihagyás után ismét a Giron próbálhat szerencsét. Nézzük is meg milyen útvonal vár a kerekesekre és hogy kik a favoritok!
Az útvonal és ahol eldőlhet a verseny
Ahogy azt elmúlt években a kerékpársport kedvelői megszokhatták, a Giro d’ Italia – hasonlóan a Vueltához – már viszonylag hamar komoly kihívások elé állítja a kerekeseket. Arra azonban nem igen volt példa, hogy már a második szakaszon egy első kategóriás kaptatón kell meccselnie az esélyeseknek.
Az első, igazán komoly izgalmakat ígérő szakaszra tehát nem kell sokat várnunk. A méltán híres Oropa emelkedője ugyanis mindig emlékezetes csatákat hozott. Olyan nevek nyertek itt korábban, mint Marco Pantani, a többszörös szakaszgyőztes és hegyitrikós Vito Taccone és legutóbb Tom Dumoulin, aki az itt nyújtott teljesítményének is köszönhetően nyerte meg később a 100. olasz körversenyt.
Az Oropa után két-két sík, illetve dombos etap következik, majd jön a kiírás első kronója (7. szakasz), mely kifejezetten hosszú lesz. Az összetettért küzdőknek tehát itt is résen kell lenniük az első hét során. A hétvége aztán további kettő, relatíve nehéz nappal zárul, majd jön az első pihenőnap.
Közhelyesnek hangzik, de a versenyt elsősorban a főszereplők, azaz a versenyzők teszik nehézzé és egyben izgalmassá, így adott esetben egy sík szakaszon is érheti meglepetés a mezőnyt, aminek következtében aztán súlyos másodperceket is kioszthatnak egymásnak az esélyesek.
Ettől függetlenül a mostani kiírásban is akad jó néhány olyan etap, ahol eldőlhet verseny. Kapásból lehetne említeni a második etapot, azonban tartanánk az olyan kijelentésektől, miszerint a második nap már eldőlhet az összetett, hiába első kategóriás a hegy. Egy dolog azonban biztos, hogy aki itt perc fölött kap az összetettért folyó harcban, az igen nehéz helyzetbe kerül.
A következő mérföldkő egyértelműen a 7. szakaszon (05.10.) sorra kerülő időfutam. Ez 40 kilométer hosszú lesz, ráadásul egy negyedik kategóriás emelkedőn zárul. A Perugiaba vezető kaptatónak az eleje lesz igazán meredek, ugyanis az első bő egy kilométer átlaga közel 11%, de aztán már csak 2-3%-al kell kalkulálni a célig vezető úton.
Az első pihenőnap után (05.14.) újabb hegyi befutó vár a mezőnyre, mégpedig a Bocca della Selva tetején. Ez a szakasz a hegy adatai mellett az időzítése miatt lehet sorsdöntő.
A pihenőnap miatt ugyanis egy teljesen más ritmusban kell nekivágni 18 kilométeres emelkedőnek, ami önmagában sem egy egyszerű feladat. Az idei kiírás királyetapja (05.19.) minden kétséget kizáróan a livignoi hegyibefutóval záródó szakasz. Ez a maga 222 kilométerével és az 5000 méter feletti leküzdendő szintkülönbségével messze kimagaslik a több nap közül. Egy második és három első kategóriás hegy, sőt a befutó 2000 méter felett helyezkedik el. Aki itt rózsaszínben lesz, az jó eséllyel egészen Rómáig meg is tarthatja azt.
Esélyese
Ne feledkezzünk meg a főszereplőkről sem, akik közül Tadej Pogacar neve az, mely a legtöbbször elhangzik. A szlovén titán erre rá is szolgált. Tudniillik a még mindig csak 25 éves versenyző döbbenetes fölénnyel nyerte a Strade Bianchet, a katalán körversenyt és a Liege-Bastogne-Lieget is.
Egyedül a Milano-Sanremo az, ami ront valamelyest a statisztikán, bár az ott elért harmadik helyével aligha kell szégyenkeznie.
Ilyen eredménysor mellett nem igazán lehet tudni, hogy ki tudja majd felvenni a versenyt Pogacarral, viszont hatalmas hiba lenne előre odaadni neki a Trofeo Senza Finet. A szakértők Ben O’Connor-t és a kiváló formában lévő Romain Bardet tartják Pogacar legfőbb kihívóinak.
Nem szabad azonban leírni a tavalyi második helyezett Geraint Thomast sem. Nagy kérdés továbbá, hogy mire lehet képes Juan Pedro Lopez és Thymen Arensman az összetettért folyó harcban.
Végül a magyar vonatkozás…Idén is szurkolhatunk hazai versenyzőnek, mégpedig Valter Attilának, akinek ez lesz pályafutása negyedik Giroja, immáron a holland Visma csapatában. A csapat és Attila által elmondottak szerint a sornak a szakaszsikerek lesznek a fókuszban, azonban nem lehet kizárni azt sem, hogy időközben átértékelik a helyzetet és rámennek az összetettre.
A 107. Giro d’ Italia tehát Venaria Realeből indul, majd három hét és 3400 kilométer megtétele után Rómában zárul. A versenyt az Eurosport felületein lehet majd figyelemmel kísérni.