betöltés folyamatban...

A sokpúpú Mátrabérc Trails

2022.04.29.
Mátrabérc Trails

Úgy tartja a mondás: – Nem vagy igazi terepfutó, ha nem futottál még Bércet!

Nézem a szombati élő közvetítést a versenyről Allaga Tomi színvonalas narrációjával és bizsereg a talpam. Felelevenednek a 2020-as őszi verseny képei. Odaképzelem magamat az ösvényekre, hiszen másnap én is ott fogok futni a Mátrabérc Trails rövidebbik távján, a Muzslán. Figyelem az élmezőny beszámolóit, beszippant a hangulat, szinte én is ott vagyok.

Kihívások

Leírhatatlan kényszer munkál bennünk a kihívások keresésére. A felfedezés vágya velünk születik, de aztán az épített környezetben szépen visszafejlődik. Mégis érezzük, hogy hajt valami belülről, melynek gyökerei az örökítő anyagunkban is megtalálható. A dopaminszint szabályozásában nagy szerepe van a drd4 génnek. Ennek a génnek van egy változata a drd4-7r, amit kalandorgénnek neveztek el és köze van a bennünk rejlő nyughatatlansághoz, és kalandvágyhoz. Akiben jelen van ez a génváltozat, szereti az ismeretlen helyeket*. A terepfutókban biztosan van egy komolyabb láncolat belőle.

Készülődöm

Vasárnap reggel ennek tudatában készülődtem a Muzsla Trail rajtjára, a kissé borús eget fürkészve. Végül a szeles idő ellenére, rövidnadrág és rövid póló mellett döntöttem. Szerencsére az esőkabátot is otthagytam a csomagmegőrzőben. A bemelegítésnél már melegem volt, mert Szurdokpüspökiben is kezdett előbújni a nap. Kedélyes rajtzóna csevej után az ismerősökkel – a Julia Alpok után újra jó volt összefutni Mónika Szentpál-Gavallérral és Buka Lajossal, ahogy a többiekkel is – pontban 10-kor elrajtolt a mezőny és megindult a kertek, és présházak keretezte utcákon felfelé. A Diós-patak völgyében haladtunk, keresztül a Tilalmas-tetőn, az előző napokban átázott talajon cuppogva.  Az emelkedés nem volt itt még jelentős, de mégis hírtelen végigfutott a karomon és a hátamon egy erőtlenség érzés, ami nagyon váratlanul ért. A János vára felé már csak gyalogolni volt erőm. A tetőre érve fellélegeztem volna, ha tudok mély levegőt venni.

Mátrabérc Trails

Megbeszéltem magammal, hogy gazdaságosan próbálok haladni és a tájra fogok koncentrálni. Eszembe jutott a Trail Talks interjúból, hogy Györgyi Gábor is mondta, hogy Ő sem bírja a párát.

„Akkor lehet ez a bajom, de annál sajnos kicsit rosszabb ez most”.

Szokatlan csend volt útközben, senki nem sztorizott a pályán és elmaradtak a vicces kiszólások is, némaságba burkolózva cipeltük a sarat a cipőnk barázdáiban. Megfordult a fejemben, hogy nem fogok tudni ebben az állapotban végig menni és a frissítő pontig fel-felmerült bennem ez a gondolat.

Ezt is olvasd el!
Legyél erős, mint a vas! 2022.04.20
Sikerült rájönnöm egy időről-időre a teljesítményemet csökkentő, a pulzusomat viszont az egekbe emelő (kár, hogy nem fordítva) problémára. Ugyanis úgy tűnik, nem vagyok vasból, mint a Delhi vasoszlop és nincs elég vas a szervezetemben.

Prédikáló-tető

Kisvártatva lehetett egy rövidet szusszanni a Prédikáló-tetőn és belefelejtkezni a Korlát-kúti fenyves látványába. Ettem egy Nocciola gélt, hátha segít valamennyit, túl voltam már két sótablettán is és kortyolgattam a kulacsból az új Cherry Bomb HEEd-et. Időközben a Hidegkúti Turistaházat elhagyva – nem a Pestit – beértünk Mátrakeresztesre. Rövid, lábat átmozgató aszfaltos szakasz után elértük az ellenőrző pontot, de csak gyorsan vizet töltöttem, Farkas Árpi segítségével (ezúton is köszi) és egyet panaszkodtam neki röviden, de nem adtam fel. Balra fordultam és a fahídnál már ismerősen köszönő Mátrabérc Trail útvonalán haladtunk tovább vissza Szurdokpüspökire.

„Mennyivel jobban voltam itt legutóbb, sokkal több kilométerrel a lábaimban!”

Erősen megjelent a fejemben a kép, hogy az előző napi verseny élő bejelentkezésében volt, aki megfutotta a Nyikom-nyereg emelkedőjét. Ez adott némi plusz késztetést nekem is a tempósabb felfelé mászáshoz. A nyeregből az Ólom-tetőt és néhány kisebb csúcsot elhagyva felértünk a Muzslára. Hangfoszlányokat hallottam közeledni a hátam mögött, ami kicsit segített megtörni a befelé fordulásom. Kis Csoki volt, aki rendszeresen fél táv után szokott így utolérni versenyeken. Nagyon sok erőt adott a – korábbi beszámolómban sok púpú tevének keresztelt – nagy emelkedőn, hogy egy rövid ideig együtt mehettünk.

A Nagy-Koncsúron a nyugati Mátra-gerinc egyetlen természetes kilátópontján kicsit fellélegezve szétnéztem, a párától alacsonyan lebegő felhők fátyolént takarták el a kilátást. Izgalmas ösvények váltogatták egymást a – verseny idei egyik támogatójáról elnevezett – Ho(r)ka-tetőn át a Diós-patakig, itt már szinte felszabadultan szökellve robogtam lefelé – szerencsére Áron kamerája megörökítette a pillanatot. Megláttam a templomtornyot és pár kilométer múlva az útra kifordulva célba értem.

3 óra

Bőven három órán túl csippant az óra, nagyon sokat kellett gyalogolnom, ami azt mutatja, hogy valami bujkálhat bennem, de leginkább a rossz érzéseket volt nehéz feldolgozni az emelkedőkön. Nagy tanítómester egy ilyen kellemetlen meglepetés. Megörültem Kóródi Áginak a célban és gratuláltam neki, röviden átbeszéltük a versenyt.  Jó erős mezőny kerekedett a mai napra, ami mindig inspiráló. Meglepődtem, hogy lesz korosztályos kategória és a női 11. helyemmel még bele is férhetek – mindez a női zuhanyzóban derült ki. Vagy én öregszem vagy a mezőny lesz egyre fiatalabb.

• Táv: 26,71 km
  • Szint: 1263 m
  • Idő: 3:24
  • Abszolút: 11.
  • Összetett: 40.
  • Teljesítők száma: 158-ból, 149 fő

Az eredményhirdetésnek szuper hangulata volt. A versenyigazgató két kislánya mindenkinek mosolyt csalt az arcára.

Mátrabérc Trails

Volt egy dresdai különítmény – három 60-as sportember -, akiket egyszerre szólítottak ki a dobogóra, ami szintén nagyon motiváló volt, mint ahogyan az az erdélyi úriember is, aki a Bérc után letolta a rövidebb távot is és szintén felállhatott hatalmas taps kíséretében a korosztályos dobogóra. Nagyon színvonalas volt a szervezés, a frissítő- és ellenőrző ponton jó volt ismerős arcokat látni.

Gratulálok a helyezetteknek a szép eredményekhez és minden teljesítőnek!

Köszönöm Kovács Józsinak a felkészítést!

Ezt is olvasd el!
Hello Balaton 2022 versenybeszámoló 2022.04.11
Ha bemondja a rádió, hogy ma nincs túraajánló, mert mindenki maradjon szépen otthon a rossz idő miatt és Te éppen vezetsz a Balaton-felvidékre és tartasz a Hello Balaton 2022 terepfutó versenyre, akkor azért elmosolyodsz kicsit a szád szegletében.

Szöveg: Michtiov Emese

Fotó: Szabó Áron

*Forrás: National Geographic

További cikkek

5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Az életkor csak egy szám, és mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát – a crossfitközösségekben szinte jelszóként használt mondatok. A crossfit a funkcionális mozgásokat, a guggolást, a kitörést, az ugrást, a kardiót és a húzómozdulatokat egészíti ki olimpiai rúd emelésével, erőemeléssel és robbanékonyságot fejlesztő mozdulatokkal – nem véletlen, hogy az idősebb korosztály körében is egyre népszerűbb. Innen a senior crossfitter kifejezés is.
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok sokfélesége meglepő lehet. A középkorban az emberek különböző fizikai tevékenységeket űztek, legyen az hagyományos sport, lovagi gyakorlat vagy egyszerű szabadidős testmozgás.
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
A futás, még a rendkívül hosszú távok is, a legtöbb ember számára inkább előnyökkel, mintsem egészségügyi kockázatokkal jár. Nézzük, hogyan vélekednek az ultrafutás és az egészség összefüggéseiről a szakértők.

Ajánló

5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
Nagy levegőt! A légzés szerepe 2024.04.13
Bármennyire is úgy tűnik, hogy a helyes légzés csak a futók vagy a jógázók sajátja, valójában mindenkinek, aki él, helyesen kellene lélegeznie – különösen ...
Balatonfelvidék - felfedezésre váró eldugott kincsek! 2024.04.12
A Balatonfelvidék gazdag történelmi és természeti kincseket rejt, amik kiváló lehetőséget kínálnak a kirándulások és túrák szerelmeseinek. Számos eldugott ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!