betöltés folyamatban...

Legyél erős, mint a vas!

2022.04.20.
Vas

Sikerült rájönnöm egy időről-időre a teljesítményemet csökkentő, a pulzusomat viszont az egekbe emelő (kár, hogy nem fordítva) problémára. Ugyanis úgy tűnik, nem vagyok vasból, mint a Delhi vasoszlop és nincs elég vas a szervezetemben.

De hogy jön ide Delhi?

Indiában éppen Delhiben áll egy 7 méter magas, 6 tonna súlyú ősi vasoszlop, mely egyike a hindu kultúra legrejtélyesebb műemlékeinek, hiszen több, mint 1500 éves fennállása óta nem fog rajta az idő „vasfoga”!

Delhi vas oszlop

95 % tisztaságú magas foszfáttartalmú kovácsoltvasból áll.

Tudtátok, hogy a vashiány miatt azért érezzük gyengének magunkat, mert a vörösvérsejtek száma lecsökken, és a test sejtjeiben, szöveteiben oxigénhiány lép fel? A szívhez, és ezáltal az izomsejtekhez nem jut el kellő mennyiségű oxigéndús vér. Fáradékonyabbak, sápadtabbak vagyunk, lehet szívdobogásunk és magasabb a pulzusunk. A szív igyekszik az oxigéndús vért nagyobb munka árán ugyan, de elszállítani a sejtekhez.

Intenzív sportolás után csökkenhet a vér hemoglobin szintje, mert a sporttal kifejlesztett izomtömeg oxigénnel való ellátásához több és jó minőségű vörösvérsejt kell. Ezt a megnövekedett igényt, ki tudjuk elégíteni azzal, ha a táplálkozásunk gazdag magas vastartalmú élelmiszerekben, melyeket együtt fogyasztunk C-vitaminban gazdag étellel vagy itallal. Ilyen lehet a máj, a vörös hús, a spenót, a brokkoli, a lencse, a bordáskel, szezámmag, a mák és a kesudió, a cékla vagy a meggy.

vas

Hiánytünetek

mint a fáradékonyság és a sápadtság, de fejfájás okozója is lehet – esetén pótolhatjuk táplálék-kiegészítő formájában (a legtermészetesebb a huminsav). Azonban arra érdemes figyelni, hogy étkezés előtt C–vitaminnal együtt fogyasszuk. Figyeljünk arra, hogy a magnézium, a kávé, a tea, a tej, a tejtermékek és a rostban gazdag teljes-kiőrlésű gabonák gátolják a vas felszívódását.

A legjobb, ha a vasat más vitaminoktól és ásványi anyagoktól elkülönítve veszed be. Kívétel ez alól a C-vitamin, a folsav, a cink és a B-12. A szervezetünk vérképzését segíthetjük B vitaminokkal és folsavval is. Legújabb kutatások a folátot, azaz a B9 vitamint javasolják.

Ezt is olvasd el!
HIDRATÁCIÓ - NÖVELD A TELJESÍTMÉNYED, IGYÁL OKOSAN! 2021.02.07
A sport, a testmozgás előtt, alatt és után is rendkívüli fontossággal bír a megfelelő hidratáció. Mit érdemes inni és miért? Kezdjük az alapoknál.

A National Health Service ajánlása szerint a férfiak napi vasszükséglete 12 mg, míg a nőké 14,8 mg, mely igény aktív sport esetén magasabb.  Laborvizsgálat esetén a szérum ferritin értéke mutatja, mely normál tartománya nőknél 4-161mg/l, férfiaknál: 16-300mg/l. De érdemes a vaskötő kapacitással együtt figyelni.

Elárulok végezetül egy aranyszabályt.

A kálciumot edzés előtt a magnéziumot pedig edzés után érdemes bevenni, ugyanis az izmoknak nagy szüksége van rá. Ha pedig lefekvés elfőttre halasztod a magnézium pótlást és kiegészíted B12-vel pihentetőbb lesz az alvásod is. Edzés előtt vagy közben a magnézium fogyasztás kínos pillanatokat okozhat. Versenyen, nagy melegben vagy hosszabb edzésen is ajánlatosabb a görcsök ellen inkább a többféle ásványi sót tartalmazó ún. sótablettát fogyasztani.

Szöveg: Michtiov Emese

Fotó: szerző, wikipedia

További cikkek

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét csütörtök reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a második genfi-tavi Bol d’Or távja 123 kilométer, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia egyaránt nagyjából 100 kilométeresek
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá sportolás közben megóvják a szemünket az olyan fizikai hatásoktól, mint a szembe tóduló hó, eső vagy éppen esetünkben a hajó által keltett hullámok vize. Egy francia márkáról mesélünk, ami fenntartható, dinamikusan növekszik, elképesztően menő és jól passzol a vitorlás szettekhez is. Ez az IZIPIZI. (X) (X)

Ajánló

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. ...
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a ...
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá ... (X)
Lavina vetett véget az expedíciónak 2024.07.15
A két magyar alpinista – Klein Dávid és Nagy Marci – ép bőrrel megúszták az incidenst, miután lavina vetett véget a Johnnie Walker Hindukus Expedíció 2024-nek
Foci EB döntő és folytatódik a GardenFest2024 2024.07.12
GardenFest2024 – folytatódik júliusban a foci Eb után is (X)

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.