2022 augusztusában robbant a hír, miszerint Valter Attila a kerékpársport legerősebb csapatához, a Jumbo-Visma sorába igazolt. Mint utólag kiderült, Atit már kereste korábban a holland bejegyzésű gárda, ám akkor még úgy ítélte, hogy nem tudná megugrani ezt a fajta szakmai nívót. De tavaly már nem tudott és nem is lehetett nemet mondani erre a visszautasíthatatlan ajánlatra, így a 2023-as esztendőt már Jonas Vingegaarddal, illetve Primož Roglič-csal egy sorban kezdhette meg. Nézzük is meg, hogyan alakult Attila idei szezonja!
Valter Attila és Jumbo-Visma éve
A szezon kezdte előtt már sejthető volt, hogy az eddigiekhez képest alaposan átalakul Attila versenyprogramja, így például hosszú idő után nem a Giro d’Italia volt az első kiemelt versenye, hanem az ardenneki egynaposok, valamint a Strade Bianche, ahol 2022-ben a fantasztikus 4. helyet tudta megkaparintani. Ezeken a viadalokon kapitányi és társkapitányi szerepet kapott, az egyheteseken pedig vagy Vingegaard vagy Roglič segítőjeként kapott kiemelt feladatokat.
Harc a győzelemért a Strade Bianche-on és tempómenés Vingegaard előtt
A Gran Camino négynapos versenyén kezdte a szezont Valter Attila. A hóesés miatt neutralizált első szakasz és persze az Ati által mutatott hatalmas teljesítmény miatt is emlékezetes marad. Attila rendre ott tudott maradni a mezőny legjobbjaival a szakaszok végén is. Sőt többször is az általa ment tempó okozott komoly szelekciót a mezőnyben. Az Ati által elvégzett munkát pedig Vingegaard köszönte szépen, és magabiztosan húzta be a szezon első többnaposát.
Ezt követően az idény első komolyabb egynaposára terelődött a figyelem. A Strade Bianche murvás szektoraival tarkított versenyére, ahol Attila tavaly a 4. helyen végzett. A mostani viadalon – a későbbi győztes – Tom Pidcock bő 50 kilométerrel a cél előtt szökött meg. Sokáig úgy tűnt, nem fogja utolérni az üldözőboly, azonban bő 10 kilométerrel a vége előtt volt egy pont, amikor csupán hat-hét másodperc volt a brit fórja. Az üldözők között ott volt Valter is, aki kétszer is bekínálta a sort, de tetemes előnyre nem tudott szert tenni. Végül az 5. helyen gurult át a célvonalon, ami eggyel rosszabb, mint 2022-ben. Viszont Attila alakította a versenyt, többször is próbálkozott, így aligha érheti őt kritika e téren.
Tirreno, Baszk kör, majd az Ardennek
A következő nagyobb állomást az ardenneki egynaposok jelentették. Ezekre a Tirrenón, majd a Baszk körön hangolódott, a kettő közé pedig egy Milánó–Sanremo is be lett sűrűsítve. Ez utóbbiról utólag azt mondta, hogy nem lesz a kedvence, de cserébe mind a Tirrenón, mind a Baszk körön győzelemhez segítette a sor éppen aktuális kapitányát. Így bizakodva várhatta az Ardenneket: Amstel, Fleche Wallone és Liège–Bastogne–Liège, melyek közül a Mur de Huy meredekén záruló Fleche Wallone sikerült a legjobban. A kiemelkedő 11., az Amstelen a 30., a Liegen pedig a 26. pozíciót szerezte meg.
Valter Attila az Ardennek után némi hiányérzettel, de összességében elégedetten nyilatkozott. Korábban nem indult ezeken a versenyeken, ráadásul a kiemelt versenyzőként való létet is még szoknia kell. Kis pihenő után jöhettek az országos bajnokságok, először az időfutam, majd a mezőnyverseny. Előbbit – némi meglepetésre – magabiztosan tudta megnyerni. Bár a legfőbb kihívónak számító Fetter Erik még jócskán a legjobb formáján kívül volt, hiszen egy komolyabb betegségből volt éppen visszatérőben. Az eredmény mellett az elért idő is megerősítés volt Atinak. Ezen a pályán korábban nem tudott ehhez hasonló időt repeszteni, így minden adott volt egy jó eredményre a mezőnyversenyen is. A vasárnapi mezőnyverseny legnagyobb kérdése az volt, hogy a legnagyobb kontingenssel rendelkező Epronex ki tudja-e használni a létszámfölényét. Egyik csapat sem rendelkezett annyi versenyzővel, mint hazánk egyetlen kontinentális besorolású sora. Végül aztán hiába próbálkozott az Epronex. Attilát nem lehetett megállítani, hatalmas szólóban védte meg a bajnoki címét.
A Vuelta és a történelmi tripla
A különféle sérülések, valamint betegségek miatt egy darabig úgy nézett ki, hogy akár a Touron is indulhat Valetr Attila. Aztán nem borult az eredeti forgatókönyv, így készülhetett a Vueltára, melyen első ízben vehetett részt. A Jumbo-Visma nem kisebb céllal vágott neki az év utolsó nagy körversenyének, mint hogy a Giro és a Tour után a Vueltát is megnyerjék egy naptári éven belül.
Ehhez megvolt minden esélyük, hiszen az olasz körversenyen diadalmaskodó Primož Roglič-ot és a Touron címet védő Jonas Vingegaardot is nevezték a spanyol körre. Az esztendő utolsó Grand Tour viadalára hangolódva a Burgosi kör volt a főpróba. Itt Valter Attila az első szakasz után magára ölthette a verseny összetett éllovasának járó trikót. Joggal bízhattunk Attila jó teljesítményében az előtte álló három hétben.
A Vueltán a Jumbo-Visma sora gyakorlatilag egy percig se engedte ki az irányítást a kezei közül, hogy aztán hatalmas fölénnyel, valamint a teljes dobogó kisajátításával írja be magát a történelemkönyvekbe. Korábban egyetlen alakulatnak sem sikerült egyazon évben mindegyik GT-t különböző versenyzővel megnyernie.
Összességében elmondható, hogy Valter Attila remek munkát végzett a csapatában. Bebizonyította azt is, hogy érdemes vele kapitányként is számolni. Így minden, kerékpársportot kedvelő honfitársunk nevében kijelenthetjük, izgatottan várjuk 2024. év versenyeit, különösképpen azokat, ahol Valter Attiláért lehet szurkolni!