betöltés folyamatban...

Francia meló, olasz földről indulva – 111. Tour de France

2024.06.28.

Szombaton veszi kezdetét az idei esztendő második nagy körversenye, az egyetemes kerékpársport legnagyobb viadala, azaz a 111. Tour de France, mely első ízben indulhat útjára talján földről. A különleges helyszínnel Marco Pantani emléke előtt tisztelegnek a szervezők, hiszen az ő szülővárosa is érintett lesz, mégpedig a második etap rajthelyszíneként.

Nem ez az egyetlen párhuzam a mostani kiírás és az olasz legenda között, ugyanis Marco Pantani után Tadej Pogacar is megpróbálkozik a Giro-Tour duplával.

Ennek megakadályozásban fontos szerepet kaphatnak a meglehetősen nehéz első szakaszok és persze a többi versenytárs, mint például a címvédő Jonas Vingegaard vagy a másik szlovén titán Primoz Roglic. Nézzük is meg, hogy milyen szakaszok várnak a pelotonra és ki milyen esélyekkel vághat neki az előttünk álló 21 napnak. 

Rajt Firenzében

Egy kifejezetten nehéz hegyes, egy dombos és egy sík szakasz – így áll össze az olaszországi három nap, ahol, ha meg nem is, de elveszíteni mindenképpen el lehet a versenyt. Rögtön az elején 7 kategorizált emelkedő várja a kerekeseket, tehát jó eséllyel az összetettért harcolók egyike veheti fel elsőként a sárga trikót. 

Firenze 111. Tour de France

Örök igazság, hogy az első nap az mindig kulcsfontosságú, legyen szó iskola- vagy munkakezdésről, azonban a mostani Tour nyitányára ez hatványozottan igaz. 

Ahol eldőlhet a verseny

Mindössze a negyedik napig kell várni az első, igazi hegyi szakaszra is, amit nem feltétlen az emelkedő nehézsége fog izgalmassá tenni, hanem jóval inkább a 2000 méter feletti magasság, ami kifejezetten kellemetlen lehet a versenynek ilyen korai szakaszában. Sestriere és a Galibier kaptatói összesen 60(!) kilométernyi mászást tartogatnak, ezért nehéz azt gondolni, hogy ne esne valakinek rosszul ez a nap.  

A Galibier 111. Tour de France
A Galibier és a lélegzetelállító látvány. Forrás: ASO

A 4. szakaszt követően sokáig nem találkozik – ezen a szinten – igazán nagy hegyekkel a mezőny. Nem jelenti persze azt, hogy ne jönnének nagyon izgalmas etapok. A szervezők a kockakő helyett ezúttal a murvára tették a voksukat. Amire hiába lehet készülni, a bizonytalansági faktor az egekben van, köszönhetően a bukásveszélynek, illetőleg az esetleges defekteknek. Temérdek alkalommal adták polémiák fókuszát az efféle ”látványelemek”. Ez legkevésbé sem izgatja a szervezőket, hiszen végső soron az ő feladatuk – többek között – a sport egyik legunikálisabb jegyének, a bizonytalan kimenetelnek a biztosítása. 14 szektor és összesen 32 kilométernyi murva került az útvonalba. Elég egyetlen hiba vagy balszerencse, és valaki perceket bukhat az összetettben, amit később nagyon nehéz lesz visszaszerezni.

A következő hegyesebb napokra ugyan a második hét végéig kell várni. Ott azonban rögtön két brutális nap követi egymást. Melyek közül inkább az elsőt érdemes kiemelni. Mivel a rövid de sok kaptatót tartalmazó napok több izgalmat szoktak hozni, mint az ”old school”, azaz 200 kilométer feletti hegyi szakaszok. A nap elején Tourmalet tetejére kell felkapaszkodnia a versenyzőknek. Zárásként pedig a Pla d’Adet-ra. Ami a maga 10 kilométerével és átlag közel 9%-os meredekségével egy igazi szörnyetegként csúcsosodik a kerekesek előtt.

Col-du-Tourmalet 111. Tour de France
Ezúttal is jó hangulat várható a Tourmalet-en. Forrás: ASO

A 19-20. szakaszra is hasonló megoldást választottak a szervezők. Tehát ismételten két rövid, de elképesztően nehéz napot tettek egymás után a programba. Ebből az elsőre alig 145 kilométeren kb. 4500 méter szintemelkedés jut, benne a verseny legmagasabb hegye, a Cime de la Bonette (2797), a befutó pedig az Isola 2000 emelkedőjén, ahol 1993-ban zárult szakasz a Touron. Ha itt nem, akkor másnap még mindig tudnak alakítani az összetetten, merthogy a 20. szakasz is négy nehéz heggyel kecsegtet.

Párizs helyett Nizza és Monaco

A kerékpársportot és kimondottan a Tour de France-t követők számára alapvetés, hogy a sárga trikóért folytatott harc véget ér a 20. szakasszal és Párizs már a sprintereké. Na meg természetesen az ünneplésé. No, hát ez a status quo borult a közelgő olimpia miatt. Tudniillik a francia főváros egész egyszerűen nem mert, illetve nem akart ilyen röviddel az ötkarikás események előtt egy szintén nagyvolumenű sporteseményt bevállalni. A szervezők végül úgy döntöttek, hogy az elmúlt évek olasz körversenyeihez hasonlóan egy egyéni időfutammal zárják le a versenyt. Nyitva hagyva ezzel az esélyeket az utolsó kilométerekig. 

Ezt is olvasd el!
Triatlon - új korszak Magyarországon 2024.05.24
Sikersportággá válhat a triatlon Magyarországon. A hazai szövetség nem titkolt célja, hogy az idei legyen a válogatott eddigi legsikeresebb olimpiai szereplése. Jók az esélyek, a világ élmezőnyébe tartoznak a magyar versenyzők. A férfiaknál Magyarország a második legerősebb nemzet a világranglistán a párizsi olimpia előtt két hónappal.

Ha pedig a – remélhetőleg – izgalmas végjáték nem lenne elegendő, a francia riviéra látványa majd kárpótol bennünket a Monaco és Nizza közti útvonalvezetéssel

nizza 111. Tour de France
Párizs helyett idén Nizzában ér véget a francia kör. Forrás: ASO

Az esélyesek

Első hallásra nincs nagy meglepetés az összetettért küzdők névsora között. Viszont a lapokat alaposan megkavarta, hogy Jonas Vingegaard egy tavasszal elszenvedett bukás miatt több hétre kiesett. Azonban az a tény, hogy a címvédő dán mégis ott lesz Firenzében, azt jelentheti hogy jók a számok és jó erőben van. Azonban még sincs az a határozottság, mint a duplára aspiráló Tadej Pogacarnal. Ez persze érthető, de ahogy az a nyilatkozatokból is kiderült, már az csoda, hogy egyáltalán rajthoz tud állni Vingegaard. 

Pogacar 111. Tour de France  111. Tour de Franc Vingegarde

Pogacar és Vingegaard. Vajon milyen erőben lesz a két klasszis? Forrás: ASO

Ezek fényében a dobogó, valamint a sárga trikó is abszolút elérhető a többi riválisnak. Akik közül elsősorban Primoz Roglic a legnagyobb név és egyben a legnagyobb kihívó. Roglic nagy csatában nyerte a Tour előtti egyik legfontosabb versenyt, a Criterium de Dauphinét. Tudtára adva mindenkinek, hogy semmi esetre sem szabad őt lebecsülni. Pogacarhoz hasonlóan Roglic is bombaerős sorra számíthat, mint ahogy a két fiatal, Remco Evenepoel és Carlos Rodrigez is. Előbbi idén debütál a francia körön, utóbbi pedig már szakaszt is nyert. Sőt tavaly a top5-ben zárt, így nincs kizárva, hogy ezúttal akár a dobogó is összejöhet. 

Ezt is olvasd el!
Indul a Giro d’ Italia, Valter Attilával a mezőnyben! 2024.05.03
Május 4-én szombaton megkezdődik az idei esztendő első nagy háromhetes körversenye, a 107. Giro d’ Italia. Az olasz körverseny egy Torino környéki dombosabb etappal indul. A mezőnyben olyan nevekkel találkozhatunk, mint Tadej Pogacar, Julian Alaphilippe és persze Valter Attila, aki egy év kihagyás után ismét a Giron próbálhat szerencsét. Nézzük is meg milyen útvonal vár a kerekesekre és hogy kik a favoritok!

A Tour de France július 29-én, Firenzében veszi kezdetét és július 21-én Nizzában zárul. A szakaszokat az Eurosport felületein lehet figyelemmel kísérni, további információk pedig itt érhetőek el. 

111. Tour de France
Tour de France mégpedig Olaszországban. Forrás: ASO

Szöveg: Fajcsák Balázs

További cikkek

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét csütörtök reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a második genfi-tavi Bol d’Or távja 123 kilométer, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia egyaránt nagyjából 100 kilométeresek
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá sportolás közben megóvják a szemünket az olyan fizikai hatásoktól, mint a szembe tóduló hó, eső vagy éppen esetünkben a hajó által keltett hullámok vize. Egy francia márkáról mesélünk, ami fenntartható, dinamikusan növekszik, elképesztően menő és jól passzol a vitorlás szettekhez is. Ez az IZIPIZI. (X) (X)

Ajánló

Rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2024.07.17
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel rajtol 2024. július 18-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. ...
Kékszalag: a táv 2024.07.17
A Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye, ami nem is annyira meglepő, hiszen a Balaton Közép-Európa legnagyobb tava. A táv 155 kilométer. Ehhez képest a ...
Neki se indulj technikai napszemüveg nélkül! 2024.07.16
A napszemüveg egész évben fontos kiegészítő. Az csak egy dolog, hogy stílusossá teszik a megjelenést, de a megfelelő modellek védenek az UV-sugarak ellen is. Továbbá ... (X)
Lavina vetett véget az expedíciónak 2024.07.15
A két magyar alpinista – Klein Dávid és Nagy Marci – ép bőrrel megúszták az incidenst, miután lavina vetett véget a Johnnie Walker Hindukus Expedíció 2024-nek
Foci EB döntő és folytatódik a GardenFest2024 2024.07.12
GardenFest2024 – folytatódik júliusban a foci Eb után is (X)

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Dreambuild | Merida Reacto, 2021 | Team Bahrain McLaren | Mark Cavendish | World Tour Teambike

2020.10.01
#Merida bikes