A Kékszalag Fesztivál keretein belül a szervezők sokszínű vízi és vízparti programokkal, gyorsasági versennyel várják a Balatonfüredre látogató érdeklődőket! 1 hónaőp múlva rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj!
2024. július 18-án, 9:00 órakor Balatonfüredről rajtol Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenye az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.
A versenyen várhatóan közel 3000 sportoló, több mint 500 hajóval indul majd. A verseny távja légvonalban 155 km, limitideje 48 óra. Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra online és személyesen is lehet nevezni. A személyes nevezésre július 17-én szerdán 11:00 és 20:00 óra között lesz lehetőség a Kékszalag PORT-ban.
„Hazánk legismertebb vitorlásversenyén több, mint 30 különböző kategóriában mérhetik össze tudásukat a vitorlázók. A Kékszalag idén a második legfontosabb versenye a Magyar Vitorlás Szövetség számára, ugyanis 2024 az olimpia éve, melyre Magyarország komoly várakozásokkal tekint. A sportolók motivációja a táv teljesítésében más és más, de közös bennük a sportágunk és a természet iránt érzett tisztelt, elkötelezettség. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a Kékszalag Nagydíjon a történelmi múlttal rendelkező klasszikus hajóktól, egészen a legkorszerűbb technológiákkal rendelkező vitorlásokon át, mindenki egyaránt képviseltesse magát. Szeretném megköszönni támogatóinknak, hogy mellettünk állnak és támogatják a Szövetség munkáját”
– nyitotta meg a sajtótájékoztatót Haranghy Csaba, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke (Fotó: MVSZ/Dénes Gábor )
„A verseny névadó főtámogatója immár hatodik éve a Raiffeisen Bank. Zolnai György, a bank vezérigazgatója elmondta: a 2024-es futam is kifejezetten izgalmasnak ígérkezik. A versenyzőket sokféle digitális innováció segíti, amelyek lehetővé teszik, hogy a fedélzeti döntésekhez szükséges információk azonnal rendelkezésre álljanak a csapatok számára. A Raiffeisen Bank digitális szolgáltatásai is ezt az irányt követik: ma már a napi pénzügyek – egy mobiltelefon segítségével – akár egy hajóról is elintézhetők”
– mondta Zolnai György, a Raiffeisen Bank Zrt. vezérigazgatója.
„A hagyományokhoz híven idén júliusban is visszatér Balatonfüredre az Audi, az 56. Kékszalag fő mobilitási partnereként. Az Audi által biztosított programelemek közül a rendezvény második napján, azaz 2024. július 19-én pénteken, ismét megrendezésre kerül az immár hagyományosnak számító Audi Speed Challenge gyorsasági verseny. Ugyanezen a napon, szintén Balatonfüreden mutatja be a négykarikás márka a magyar piac számára legújabb modelljét, a teljesen elektromos Q6 e-tront, amit szombattól a Vitorlás téren is kiállítanak. A Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty a Kékszalag rekordereként és tavalyi győzteseként idén is jó esélyekkel indul. Az Audi jó szelet és sok sikert kíván szponzoráltjának a címvédéshez!
– nyilatkozta Uzoni Eszter, a Porsche Hungária Senior PR menedzsere (Fotó: MVSZ/Dénes Gábor )
„A Kékszalag bár hagyományos viadal, valójában 1934 óta a technológiáról szólt: a balatoni tókerülésben diadalmaskodni csak a legkifinomultabb technika és a tudás kombinációjával lehet. Most, 2024-ben a Telekom szakértelme és kiváló minőségű hálózata lehetővé teszi, hogy a hajók legénysége, a szervezők, versenybírók és a nézők mind a vízen, mind a digitális térben a lehető legtöbb információhoz jussanak és a kapitányok ez alapján navigálhassanak, a parton vagy az otthon izguló nézők és szurkolók pedig igazi sportélményt kapjanak.”
– mondta Fegyver Csaba a Magyar Telekom stratégiai projektekért felelős értékesítési vezetője.
„A Dockyard a hegyek, vizek sportjaihoz öltöztet, a vitorlázás így kiemelt sportágunk. A Magyar Vitorlás Szövetséggel együttműködésünk már évtizedes múltra tekint vissza, így külön öröm számunkra, hogy a Nautica márka immár harmadik éve a Kékszalag Raiffeisen Nagydíj támogatója, második éve pedig a hivatalos versenypóló szállítója. A közös együttműködés megvalósulásával úgy érezzük, mi is hozzá tudtunk tenni valamit a verseny színvonalának emeléséhez.”
– mondta Maróty Miklós, a Dockyard ügyvezető igazgatója.
„Immár negyedik éve hirdetjük meg a Kékszalag KPMG Fair Play Díjat, mert töretlenül hiszünk abban, hogy az igazi verseny szellemiségének alapja az integritás, a bizalom és az együttműködés. Azt a személyt vagy csapatot ismerjük el a félmillió forintos pénzdíjjal, aki megmutatja, hogy verseny közben sem feledkezhetünk el egymás segítéséről és a tiszteletéről. KPMG Fair Play Díjra javasolt jelöléseket a verseny ideje alatt és a szombati limitidő utáni egy órával várják, a Magyar Vitorlás Szövetség hunsail@hunsail.hu e-mail címére.”
– mondta Rózsai Rezső, a KPMG magyarországi vezérigazgatója (Fotó: MVSZ/Dénes Gábor )
„Nagy örömünkre szolgál, hogy a Samsung Electronics idén is hozzájárulhat ahhoz, hogy a magyarországi vitorlássport egyik legnagyobb ünnepét, az 56. Raiffeisen Nagydíjat, ismertebb nevén a Kékszalagot az élő közvetítések segítségével az érdeklődők otthonába is elvigye, így bárki, bárhonnan követheti a verseny legizgalmasabb pillanatait, és szurkolhat a versenyzőknek.”
– mondta Nagy Ernő, a SAMSUNG Electronics kiemelt ügyfélmenedzsere
A Kékszalag ma már lényegesen több, mint egy vitorlásverseny. A Kékszalag Fesztivál számos kulturális és gasztronómiai programmal idén július 13-án a Fehér Szalag vitorlás versennyel kezdődik és július 20-án az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj ünnepélyes díjkiosztójával ér véget – derült ki Holczhauser András főtitkár nyilatkozatából, valamint az alábbi sorokban olvasható versenyeket és programokat is ismertette.
Kékszalag Fesztivál
a Magyar Vitorlás Szövetség július 13-án rendezi meg a Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjat. Ezzel párhuzamosan a klasszikus balatoni hajóosztályoknak megrendezett Classic Round Futam – 27. Izsák Szabolcs Emlékversenyt. Másnap kerül sor a gyermekek Kékszalagjára, a Kékpántlika EGIS Nagydíjra. Itt a Kékszalag Port előtti vízterületen versengenek majd az ifjúsági vitorlázók. A parton pedig színes programok várják az érdeklődőket. A nagyhajósok részere július 14-én a Balatonfüredi Yacht Club rendezi meg Horváth Boldizsár emlékversenyt.
Kékszalag rajt
Július 18-án 9:00 órakor rajtol el a balatonfüredi vízterületről Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.
Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára elmondta:
“A Magyar Vitorlás Szövetség a verseny rendezésben idén több módosítást is tervez, módosulnak a rajteljárás, új mentési szabályzatot készítenek elő, a Telekom jóvoltából minden hajóra nyomkövetőeszköz kerül, mely a biztonság mellett a verseny közvetítését is támogatja majd. A verseny élő közvetítését a www.kekszalaglive.hu oldalon csütörtök reggeltől a díjkiosztóig követhetik az érdeklődők. A Telekom, a digitális szolgáltató az idei versenyen a tavaly már bizonyított campus megoldáson túl magát a streaming szolgáltatást is biztosítja, így a nyomkövető rendszeren túl négy motorcsónak, három fix telepítésű és három drón kamerájának képe válik folyamatosan, az 5G hálózatnak köszönhetően késleltetésmentesen elérhetővé, melyet a Samsung által kialakított stúdióból közvetítünk.”
2024 az olimpia éve: 2024. július 19-én este 20.00 órakor a balatonfüredi Vitorlázeumból indítjuk útjára a magyar olimpiai csapat tagjait: Érdi Máriát és Vadnai Jonatánt.
Autistic Art Alapítvány
Már évek óta részt vesz a Kékszalag Nagydíjon. Minden évben Balatonfüreden találkozhatunk velük a nevezésen, ami során a nevezőknek lehetőségük van jótékonysági szalaggal díszíteni hajójukat, ezzel támogatva az autista fiatalokért tevékenykedő alapítványt.
Egyéb programok
Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj ünnepélyes díjkiosztóját 2024. július 20-án 18:00-kor a Balatonfüredi Gyógy téren tartják. A verseny fődíjait idén is Herendi Procelánmanufaktúra Zrt szállítja majd.
Idén egy különleges díjat is nyerhetnek az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj résztvevői. Az indulók között sorsolás útján választunk ki egy szerencsés vitorlázót Weöres Szabolccsal, aki indulhat Szabi Ocean Racing Csapattal a „New Europe” IMOCA fedélzetén a Défi Azimut Race-en!
A Kékszalag versenyről
A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legnagyobb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb eseménye. A Kékszalag maga a balatoni vitorlázás. Egyesíti annak legnemesebb hagyományait, és versenylehetőséget nyújt a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak. Résztvevői egyszerre küzdenek meg az ellenfelekkel és az elemek kihívásaival. Két napon át egyszerre teszi próbára a vitorlázni tudást, a kitartást és az akaraterőt. A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legkiemelkedőbb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb eseménye.
Miért Kék?
Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, s ezt a tradíciót később átvették a gőzösök is. A vitorlás sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese árboccsúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. 1934-ben ezt a szokást ültette át a Balatonra a versenyt először kiíró Hungária Yacht Club. Azóta is a Balatont leggyorsabban körbevitorlázó hajó nyeri el a Kék Szalagot. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált. Ma már egybeírjuk, és Kékszalag néven a Magyar Vitorlás Szövetség évente rendezi meg.
A versenytáv
A Kékszalag versenyének távja légvonalban mintegy 160 kilométer. Persze a vitorlások nem egyenes vonalban teszik meg a távot: úgy navigálnak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt célba érjenek. A rajt- és célvonalat a balatonfüredi kikötő előtt tűzik ki. Az első pályajel északkeleti irányban, Balatonkenese előtt található. Ezt elhagyva a hajók a déli part legnagyobb települése, Siófok felé haladnak. Innen a Tihanyi-szoroson át hajózva a Balaton délnyugati csücskében Keszthely a következő állomás. Innen már újra északkeletnek, azaz visszafelé hajóznak a Balaton hosszában, hogy elérjék a balatonfüredi célt.
A Kékszalag története
A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat.
1942-ig a versenyre kétévente került sor, ezután a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy hightech anyagokból készült katamaránnak! 2001 óta a versenyt már évente rendezik meg, s Európa legnagyobb tókerülő versenye lett, amelyen hatszáz vagy több hajó is elindul.
Fotó: MVSZ/Dénes Gábor