betöltés folyamatban...

A 70-es cirkáló: klasszikus forma új sebességgel

2023.06.14.
70-es cirkáló

A Kékszalag hősei: A 70-es cirkáló osztály megszületése három elkötelezett magyar hajósnak, Paulovics Dénesnek (Dini), Gerlóczy Péternek és Lehoczky Gábornak (Leho) köszönhető. Előbbiek a hajó tervezésében és építésében vállaltak oroszlánrészt, Leho pedig a típus népszerűsítésében és osztállyá szervezésében vitézkedett, hogy aztán éppen egy 70-es cirkáló váljon a végzetévé.

A történet a 90-es évek első felében kezdődött

A rendszerváltást követően éppen elkezdett csordogálni a pénz a magyar vitorlázásba, de ahhoz még kevés volt, hogy a külföldön befutott újabb típusok arassák le a babérokat (bár az első ilyen történet, a Manuál (11M OD) beszerzése éppen 93-ban történt). Ilyen körülmények között Diniék az akkor elérhető legjobb hagyományokhoz, a klasszikus cirkálókhoz nyúltak vissza, hogy azok megújításával fejlesszenek egy nyerőesélyes hajót a Balatonra. Alapul eredetileg a Glória nevű – már az 1936-os Kékszalagon is szerepelt – 40-es cirkáló szolgált volna.

Az eredeti tervek arról szóltak, hogy a Glóriáról, vagy a Taburól vett sablonra építenek műanyag hajót, de Dini végül áttervezte a testet, a tőkesúlyt, leválasztotta a kormányt a kielről, és hátrébb hozta az árbócot is. A végeredmény nemcsak lenyűgözően szép, de jó is lett: a hajó a kisebb súlynak, a hosszabb vízvonalnak, az alacsonyabb súlypontnak és a régi negyvenesekénél kétszer nagyobb névleges vitorlafelületének hála piszok gyors lett.

Leho korabeli leírása szerint (Hajó magazin, 1996 január) az új 70-es néhány fokkal kevesebbet tud ugyan széllel szemben haladni, mint a klasszikus 40-esek, ezt azonban sebességgel bőven pótolja. A jó szélviszonyok között a hajótest hosszából számított elméleti sebességénél gyorsabban is tud menni, azaz bő szélben megsiklik a vízen, ilyesmi a régebbi cirkálókkal nemigen fordulhat elő.

70-es osztály

Mai szemmel nézve is megdöbbentően gyorsan mindössze 3 év alatt végül hét 70-es cirkáló készült el a Pauger Műhelyben, közülük az utolsó, a Batman Forever pedig billenthető tőkesúlyt kapott. A hajó annyira jó lett, hogy a 40-es cirkáló osztály nem is fogadta be: az új hajók annyival gyorsabbak voltak a régieknél, hogy a fahajók tulajdonosai nem akartak velük versenyezni, ami valahol érthető. Így született meg 70-es néven az új osztály, amelyben most már 9 hajó fut, már amikor fut. Név szerint: Orpheus, Anna, Capella, Pannónia, Irokéz, Honfoglaló, Bankonzult, Gulipán, Batman Forever.

A 70-eseknek ma már nincs igazán esélyük a gyors, laposabb fenekű rohanógépekkel, trapézos liberákkal és katamaránokkal szemben, de egy kifejezetten erős szeles Kékszalagon ma is okozhatnának meglepetést, mert állékonyak, viszonylag későn kell reffelni őket, megdőlt állapotban pedig megnyúlik a vízvonaluk, de más tőkesúlyos hajókhoz képest kevésbé deformálódik a nedvesített felület, így nem válnak reménytelenül luwgiriggé.   

Ezt is olvasd el!
Pilinszkázás, vitorlázás, hajózás, Kékszalag 2023.06.03
Vitorlázni nagyon sokféleképpen lehet. Lehet fejben, online, partról vágyakozva, vagy sehogy, a hajót a kikötőben lakásként vagy státusz szimbólumként tartva. A Sport&Move és a Kékszalag Hősei megpróvbálják bemutatni a vitorlázás mindenki számára elérhető sportértékét, a Kékszalag emberi arcát – tehát beszéljünk arról, mi van akkor, ha elhagytuk a kikötőt.  

A szériából első Orpheus eredeti, 1995-ös adatai (a 70-esek árbóca azóta egy méterrel hosszabb lett). Érdemes megnézni a végén az árát, mai szemmel nézve hihetetlen.

  • Hossz: 15 m
  • Szélesség: 2,1 m
  • Összsúly: 5,2 t
  • Tôkesúly: 3,5 t
  • Tôkesúlyrészarány: 67%
  • Merülés: 1,9 m
  • Árboc: 16,75 m
  • Nagyvitorla: 47,7 m2
  • Fock: 39,5 m2
  • Spinnaker: 160 m2
  • Topspinnaker: 195 m2
  • Vízvonalhossz: 12,5 m
  • Nettó ár: 5,9 M Ft

Szerző: Máté Dániel Dugó

Forrás: Hajó Magazin 1996 január

Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség

További cikkek

Világmezőny vs világbajnokság 2024.05.17
Hogy tudd, mire számíthatsz versenyzőként, egy sportági sajátosságott szeretnék bemutatni, ami más sportágakban is előfordulhat. Avagy világmezőny vs világbajnokság. De mi is ez?
Sportdiagnosztika rekreációs és amatőr sportolóknak 1. 2024.05.16
Ebben a most induló sorozatban a vizsgálati – sportdiagnosztika – módszereket tekintjük át.  Ezek mindenki rendelkezésére állnak, függetlenül attól, hogy milyen szinten sportol az illető.
1hosszBalaton - júniusban új értelmet nyer a Balaton-átúszás 2024.05.15
Ahhoz, hogy valaki sikeresen eljusson a Balaton egyik partjától a másikig sok kitartásra és akaraterőre van szüksége. A Pingvinek viszont magasabbra tették a lécet, így mindezt hosszában, a keleti oldal felé haladva teszik majd meg az 1hosszBalaton kihívás keretében.

Ajánló

Világmezőny vs világbajnokság 2024.05.17
Hogy tudd, mire számíthatsz versenyzőként, egy sportági sajátosságott szeretnék bemutatni, ami más sportágakban is előfordulhat. Avagy világmezőny vs ...
Sportdiagnosztika rekreációs és amatőr sportolóknak 1. 2024.05.16
Ebben a most induló sorozatban a vizsgálati – sportdiagnosztika – módszereket tekintjük át.  Ezek mindenki rendelkezésére állnak, függetlenül attól, ...
1hosszBalaton - júniusban új értelmet nyer a Balaton-átúszás 2024.05.15
Ahhoz, hogy valaki sikeresen eljusson a Balaton egyik partjától a másikig sok kitartásra és akaraterőre van szüksége. A Pingvinek viszont magasabbra tették a lécet, így ...
A New Balance májusban a Grey Days-t ünnepli 2024.05.13
BOSTON, 2024. május 1. – A New Balance májusban egy többhetes Szürke-ünnepet tart. Amikor is a márka örökségének és jellegzetes színének klasszikus és új ...
Az Orosz gőzfürdő varázsa: a "bánya bugyraiban” 2024.05.13
Az orosz gőzfürdő, vagy más néven a bánya, nem csupán egy egyszerű hely a test tisztítására; ez egy összetett élmény, ami mélyen gyökerezik az orosz kultúrában ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.