A kerékpár elektronikus váltók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, és szinte mindenütt jelen vannak ma már, legyen szó akár profikról, akár amatőrökről. Az egyes gyártók már több kategóriával is rendelkeznek, így jóval hozzáférhetőbb lett ez a termékcsoport is. Nézzük is meg, hogyan működnek ezek a váltószettek, illetve milyen előnyökkel és hátrányokkal bírnak.
Az elektromos szettel felszerelt kerékpárok számos előnnyel járnak, beleértve a pontos váltást és bizonyos esetekben a könnyű beállítást, de néhány kerékpáros jobban szereti a mechanikus kerékpárok tapintható váltását és szervizelhetőségét, meg persze az elektronikus csoportkészletek drágábbak is.
Milyen is az elektronikus váltó?
Az elektromos szettek nem rendelkeznek váltókábelekkel, hanem helyette motoros váltókarokra támaszkodnak a sebességváltásnál. A mechanikus váltókészletekkel ellentétben az elektromosok esetében a kapcsoló és a váltók közötti kommunikációhoz vezetéket vagy vezeték nélküli jelet használnak, így diktálva a lánc mozgásának az irányát fogaskerékről fogaskerékre.
Mechanikus vs. elektronikus
Mindkét technológiának vannak előnyei és hátrányai, de a döntés végső soron a személyes preferenciák és a költségvetés függvénye.
A mechanikus váltók előnyei
Egyes versenyzők jobban kedvelik a mechanikus váltó tapintását, hiszen egyszerű, jóval kedvezőbb áron is érhető el. Ezek a váltórendszerek kiállták az idők próbáját, és ennek eredményeképpen minden szinten elérhető ez a variáció, a teljesen kezdőktől a sportág élvonaláig.
A mechanikus váltócsoportok viszonylag könnyen kezelhetőek a kerékpár karbantartása szempontjából. Ha a semmi közepén rövid időn belül probléma adódna, a tüneteket viszonylag egyszerű észrevenni, és a legrosszabb esetben is könnyen, illetve olcsón ki lehet cserélni a váltókábelt, plusz a cserealkatrészek beszerzése is egyszerűbb és olcsóbb általában. A kerekesek többsége hozzászokott, és jobban is kedveli ezt a verziót, mivel sokkal jobban lehet érezni a mozgását, ezáltal ténylegesen tudjuk is, mely fokozatban vagyunk éppen.
A mechanikus váltócsoportok hátrányai
Az előnyökön túl persze vannak hátulütők is, mint például a rendszeres karbantartás, illetve az egyes elemek elkerülhetetlen kopása. A mechanikus váltók gyakran igényelnek újbóli finomhangolást a fogaskerekek beállításaihoz, mivel a kábeleknek van egy természetes nyúlása, ami az idővel és a használattal arányos. Ráadásul a szennyeződés miatt a váltó külső és belső kábeleit rendszeres időközönként ki kell cserélni, hogy a váltás optimális maradjon.
Az elektromos készletek előnyei
Kezdjük ott, hogy a kábel nem nyúlik, a váltás megbízható, egyenletes és a legtöbb esetben egyszerű a beállítása. A többség nem magának állítja ezeket a szerkezeteket, hanem elviszi olyan szerelőhöz, aki rendelkezik a megfelelő technológiával. Nincsenek feszülő kábelek, és így a vezetékeket sem befolyásolják az út- vagy nyomvonalviszonyok. A váltás következetesebb, és gyakorlatilag minden váltóállást vinni tud a rendszer. Kevesebb erőfeszítést is igényel az egész folyamat, mivel egyszerűen csak kattintani kell a váltó egyik karján. Szemben annak lenyomásával, ami nagyobb súrlódást generál a fogakon.
Az egyes elektronikus váltócsoportok használata közben egyszerre akár több fokozatot is kapcsolhatunk a kazettán felfelé és lefelé, ha a megfelelő gombot lenyomva tartjuk. Ez akkor lehet hasznos, ha gyorsan kell váltani egyikből a másikba, mint amikor gyors lejtmenet után egy meredek rámpa lábához érünk.
Az elektronikus váltókészleteket további kapcsolási pontokkal, úgynevezett „sprintváltók”, „szatellitváltók” vagy „blips” hozzáadásával is testre lehet szabni. Ezek lehetővé teszik, hogy a váltókar hagyományos elhelyezkedésén túl más helyeken is lehessen használni, például sprinteléskor a kormány „kos” részén vagy a kormány tetején, amit leginkább a Paris–Roubaix kockaköves klasszikusán láthatunk. Ezen megoldások igen népszerűek a profik körében, hiszen a versenyzők gyorsan válthatnak anélkül, hogy a kezüket elmozdítanák a kívánt pozícióból.
Az elektronikus készletek hátrányai
A kategória legfőbb hátrányai közé tartozik, hogy kevésbé érezzük, merre is jár pontosan a lánc a fogaskerekek között, a relatíve kisebb arányú súlycsökkenés (kvázi ugyanolyan súlyú, mint a mechanikus), és persze jócskán nagyobb az ára is.
Az elektronikus csoport verzióiból hiányozhat az „érzés” vagy a visszajelzés a váltásnál, de ez bevallottan személyes preferenciától függ. Néhány versenyző jobban szereti a mechanikus váltó pozitív visszajelzéseit, a váltás végén érzett jutalmazó kattanással.
Az elektronikus rendszerek bizonytalan váltása gyakori panasz lehet télen, amikor a kerékpárosok vastag téli kesztyűt használnak, de a legújabb elektronikus váltókat úgy tervezték, hogy a váltókarban több „kattanás” legyen.
Ha az úton problémát tapasztalunk a váltóval, azt általában nehezebb azonosítani, mint egy mechanikus rendszer esetében, és szoftverek, illetve kábelek híján aligha tudunk mit kezdeni a hegy tetején vagy a puszta közepén.
Bár az elektronikus váltók első váltása lenyűgöző és sokkal következetesebb, mint mechanikus társaiké. A váltás során óvatosan kell eljárni, és kerülni kell a terhelés alatti váltást annak ellenére, hogy a gyártók ezt lehetővé teszik.
Hogyan működik egy elektronikus váltószett?
Bár a márkák között vannak eltérések, az elektronikus szettek működésének alapjai ugyanazok maradnak. A rendszertől függően a váltó működtetésekor a váltó elektromos jelet küld a vezetéken keresztül, vagy vezeték nélkül kommunikál a megfelelő váltóval, amely az általunk megadott fokozatba kapcsol.
A három nagy gyártó megosztott az elektronikus jel kommunikációjának mikéntjét tekintve. Van, amelyik belső (váz-) akkumulátorral táplálja a rendszert, van félig vezetékes és vezetékes verzió is. Előbbi opció döntő többségben tárcsafékes felszereltséggel érhető el egyébként.
Mennyi ideig bírja az akkumulátor egy töltéssel?
Az akkumulátor merülésének sebességét számos változó határozza meg. Az egyes rendszerek sajátosságain túl az is domináns szerepet kap, hogy hányszor váltunk. Egyes gyártók modelljei akár 1000 km-t is kibírnak egy töltéssel, de persze ez függ a hőmérséklettől is.
Ha elfelejtenénk feltölteni a rendszert, és az akkumulátor lemerül, az első váltó nem fog működni, a hátsó váltóban pedig pár kattintás marad. Könnyen észrevehető egyébként, ha az akkumulátorok töltésre szorulnak. A váltókon van egy zöld jelzőfény, amely minden egyes váltásnál villog. Ez jelzi azt, hogy az akkumulátor töltöttsége – nagyságrendileg – 25 és 100% között van. Ha a rendszer 25% alatt van, a fény pirosra vált, és a villogó piros fény azt jelzi, hogy a rendszer 10 százalék alatt van.
Összességében érdemes kipróbálni egy ilyen elektronikus szuper váltóval felszerelt gépet, ha van rá lehetőség, a többi pedig majd jön magától!
Szöveg: Fajcsák balázs
Fotó: Merida Concept Store