betöltés folyamatban...

Bianchi: több mint kerékpár

2022.07.15.

Kreativitás. Innováció. Olasz design. Ez az ikonikus Bianchi, a világ legrégebbi és legpatinánsabb kerékpármárkája, mely idestova bő 130 éve készíti az ipar krémjét jelentő modelljeit. Legendás kerékpárbajnokok, köztük Fausto Coppi és Marco Pantani és napjaink legkiválóbb versenyzői által elnyert Tour de France és Giro d’Italia győzelmek, illetve világbajnoki címek sora fémjelzi a cég sikerét. Mesterien megalkotott modelljeinél talán csak a márka története izgalmasabb. 

A kezdetek

Edoardo Bianchi a kerékpárok világának egyik legfontosabb alakja. Milánóban született 1865-ben, alig néhány évvel Olaszország egyesülése után, tehát az olasz társadalom és gazdaság szempontjából is rendkívül fontos időben. Egy belvárosi árvaházban nőtt fel, ahol kimagasló műveltséget szerzett és megismerkedett a gépészettel. Tinédzserként szerelőtanoncnak küldték, és amint elkezdett saját pénzt keresni, adományozni kezdett az intézménynek amely felnevelte, és megalapozta későbbi sikereit.

Edoardo Bianchi (Forrás: bianchi.it)
Edoardo Bianchi (Forrás: bianchi.it)

A modern kerékpár születése

1885-ben, 20. születésnapja előtt Edoardo megnyitotta saját gépészeti üzletét. Mottója egyszerű és világos volt: a legjobb alkatrészek felhasználásával a lehető legjobb terméket megalkotni – ez a tökéletességre való törekvés a mai napig jellemzi a Bianchi-kat. Cége számos terméket gyártott, melyek közül, az orvosi eszközök és a járművek voltak a két legsikeresebb termékkategória. Egy jármú különösen megragadta Edoardo fantáziáját, és valóságos rajongássá vált számára. Ez a gép, a velocipéd, a mai kerékpár előfutára volt. Akkoriban a kerékpárokat úgy gyártották, hogy az egyik kerék nagyobb volt, mint a másik, ami Edoardo számára nem tűnt logikusnak, ezért egyforma méretű kerekekkel kezdett kísérletezni. Az elülső kerék méretének csökkentése mellett, egy francia találmány folytán, a lánc használatával a pedálok is megfelelő helyükre kerültek, így született meg a mai modern kerékpár őse. Az új szerkezet, már annyira stabil volt, hogy biztonságos közlekedési eszközzé válhatott, köszönhetően a könnyebb egyensúlyozásnak.

Úton a világsiker felé

1888-ban, Bianchi, a John Boyd Dunlop által feltalált pneumatikus (sűrített levegővel működő) gumiabronccsal kezdett kísérletezni, mellyel forradalmasította, és a nemzeti siker felé terelte a márkáját. A siker az 1890-es években is folytatódott, amikor a kerékpáros utazás a nagyközönség körében népszerű közlekedési formává vált. 1895-ben Edoardo meghívást kapott Monza-ba, a Villa Reale-ba I. Umberto olasz király feleségétől, Savoyai Margittól. A királyné azért hívta Edoardot magukhoz, hogy tanítsa meg kerékpározni. Bianchi nem fogta vissza magát a megtisztelő felkérés alkalmából, és teljesen egyedi női kerékpárt készített Margit királyné számára, nem akármilyen, de gyémántbevonatú láncvédővel kiegészítve. A királynő annyira le volt nyűgözve, hogy sikere a nyeregben messze és széles körben elterjedt más olasz államok és Portugália méltóságai között, akik mind Bianchi szakértelmére vágytak. A királyi udvar 1895-ben a Bianchit nevezte ki hivatalos beszállítónak. A cég népszerűségén túl, az arculatához is jelentősen hozzájárult a királyi udvarnál tett pozitív benyomás. A Bianchi logón látható szimbólum, nem más, mint az uralkodó család címerén látható koronás sas. 

Versenysport

A sportág fejlődésének következő állomása a versenysport volt. Egyre több országos kerékpárversenyt rendeztek, mely Bianchi számára lehetővé tette, hogy folyamatosan tesztelhesse, tökéletesíthesse találmányait. A cél mint, fennállása óta folyamatosan: a legjobbnak lenni. 1899-ben az első figyelemre méltó győzelmet Bianchi kerékpáron Giovanni Tomaselli aratta a Párizsi Grand-Prix versenyen. Ez a siker a Bianchit vezető kereskedelmi márkává tette. Mind az országos, mind a nemzetközi forgalmazás fellendül. 

Gian Fernando Tomaselli / Fausto Coppi (Forrás: bianchi.it)
Gian Fernando Tomaselli / Fausto Coppi (Forrás: bianchi.it)

A Mountain bike születése

A Bianchi a világháborúk alatt sem tétlenkedett. A katonák számára készített terepgép -melyet Edoardo az alpokbeli elit alakulatnak készített az olasz hadsereg megbízásából- a mai mountain bike ősének tekinthető.  Az első mountain bike tehát katonai biciklinek készült ülés felfüggesztéssel, kiugró elülső villával, kézifékkel és 600 x 27-es kerékkel. Kialakításának köszönhetően rendkívül strapabíró volt, ami nem is csoda, hiszen tudnia kellett puskákat és gépfegyvereket is szállítani. 

Celeste

A piacon számos márka próbál azonnal felismerhető logóval előrukkolni, de semmi sem ragadja meg annyira a figyelmet, mint a Bianchi kerékpárok jellegzetes kékes-zöld árnyalata, a Celeste. Több legenda kering a színválasztás történetéről, a gyakorlatiastól egészen a romantikusig. A Bianchinál azt vallják, hogy minden történetnek lehet némi valóságalapja, de biztosan ők sem erősítik meg egyik felvetést sem.

A híres Celeste zöld  (Forrás: bianchi.it)
A híres Celeste zöld  (Forrás: bianchi.it)

Milánói égbolt? Sokan azt hiszik, hogy a Celeste, a Bianchi gyár feletti égbolt színe, mellyel Edoardo tisztelegni akart a hely előtt, mely inspirálta, és segítette a siker felé vezető úton.
Megmaradt katonai festék? – egy másik érdekes elmélet, hogy a háborús éveket követően a kerékpáripar pénzügyi nehézségekkel küzdött, így ott spóroltak ahol csak tudtak. Akkoriban, az olasz hadsereg által fel nem használt festéket nagyon olcsón értékesítették, és a kedvező áron elérhető festékek kombinálásával jött létre a jellegzetes árnyalat.
Margit királyné szeme? – vitathatatlanul a legromantikusabb történet, hogy miközben Bianchi, Margit  királynét tanította kerékpározni, annyira lenyűgözte annak tekintete, hogy minden kerékpárját ugyanolyan színűre festette.

A Bianchi kultusz napjainkban

Lars Boom – Tour de France 2014 (Forrás: bianchi.it)

A márka népszerűsége a mai napig töretlen. A technológiai újításokon felül, a páratlan olasz design, kifinomult stílus jellemzi a márka összes termékét beleértve a kiegészítők széles palettáját is. Kompromisszumokat nem ismerő versenyzők, és lelkes amatőrök is bátran számíthatnak a Bianchi kerékpárjaira.

„A Bianchi nem csupán egy kerékpár, hanem egy életérzés.”

További cikkek

Kerékpárral a Balaton körül 2022.05.09
A Balatont körbetekerhetjük, két vagy három (és nyilván több) nap alatt. Attól függ, mit szeretnénk, mennyit bírunk. Ha egy nap alatt körbetekerjük, az inkább lesz kihívás, mint szórakozás, de azért semmi jóról nem kell lemondanunk.
Giro d'Italia Nagy Rajt 1. szakasz > május 6. 2022.05.05
Giro d’Italia Nagy rajt – 2022. május 6-án startol Budapestről a 105. Giro d’Italia három magyarországi szakasszal. Íme az 1. szakasz >>> Budapest/Székesfehérvár/Esztergom/Visegrád
FIXI - KI TEKER KIT? 2022.03.02
A bringaipar is csak olyan, mint autós testvére: elképesztő tempóban fejlődik. Az újdonságok egy része valóban hasznos, egy része nem, előbb-utóbb a vásárlóközönség eldönti, mire van szüksége. Mindamellett érdemes egy kicsit lassítani. Fék nélkül pláne. Bemutatjuk a fixi életérzést.

Ajánló

Így gyalogolj, hogy fogyj! 2022.08.12
Gyaloglással fogyni? Igen lehetséges! Persze nem az andalgós, városnézős sétára gondolunk, hanem egy tudatos, intenzív testmozgásra, mely során legalább 40 percig, ...
CrossKids - crossfit 2022.08.11
A CrossFit változatos, magas intenzitású, funkcionális edzésforma, amely egyszerre fejleszti az erőt, az állóképességet és az ügyességet. A Magyarországon is egyre ...
Street workout világbajnoki elhivatottság 2022.08.09
2020-ban a koronavírus járvány ezt a sportágat is erősen sújtotta. Sorra kerültek lemondásra a versenyek, bezártak a termek és amikor már azt hittük a street workout ...
2022. évi Európai Egyetemi Játékok 2022.08.08
Idén júliusban a lengyelországi Lodz városában zajlott le a 2022. évi Európai Egyetemi Játékok, ahova az egész kontinensről érkeztek hallgatók. Rengeteg izgalmat és ...
Egy bogyó és kész vagy! 2022.08.06
El tudod azt képzelni, hogy csak lenyelsz egy icipici kapszulát – csak egy bogyó – és máris olyan eredményeket érhetsz el, mint amit csak kínkeserves edzések ...

Blog

PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.
Villám Lilla strandröplabda játékos blogja
Szombathelyi Szandra strandröplabda játékos blogja 2.