Kreativitás. Innováció. Olasz design. Ez az ikonikus Bianchi, a világ legrégebbi és legpatinánsabb kerékpármárkája, mely idestova bő 130 éve készíti az ipar krémjét jelentő modelljeit. Legendás kerékpárbajnokok, köztük Fausto Coppi és Marco Pantani és napjaink legkiválóbb versenyzői által elnyert Tour de France és Giro d’Italia győzelmek, illetve világbajnoki címek sora fémjelzi a cég sikerét. Mesterien megalkotott modelljeinél talán csak a márka története izgalmasabb.
A kezdetek
Edoardo Bianchi a kerékpárok világának egyik legfontosabb alakja. Milánóban született 1865-ben, alig néhány évvel Olaszország egyesülése után, tehát az olasz társadalom és gazdaság szempontjából is rendkívül fontos időben. Egy belvárosi árvaházban nőtt fel, ahol kimagasló műveltséget szerzett és megismerkedett a gépészettel. Tinédzserként szerelőtanoncnak küldték, és amint elkezdett saját pénzt keresni, adományozni kezdett az intézménynek amely felnevelte, és megalapozta későbbi sikereit.
A modern kerékpár születése
1885-ben, 20. születésnapja előtt Edoardo megnyitotta saját gépészeti üzletét. Mottója egyszerű és világos volt: a legjobb alkatrészek felhasználásával a lehető legjobb terméket megalkotni – ez a tökéletességre való törekvés a mai napig jellemzi a Bianchi-kat. Cége számos terméket gyártott, melyek közül, az orvosi eszközök és a járművek voltak a két legsikeresebb termékkategória. Egy jármú különösen megragadta Edoardo fantáziáját, és valóságos rajongássá vált számára. Ez a gép, a velocipéd, a mai kerékpár előfutára volt. Akkoriban a kerékpárokat úgy gyártották, hogy az egyik kerék nagyobb volt, mint a másik, ami Edoardo számára nem tűnt logikusnak, ezért egyforma méretű kerekekkel kezdett kísérletezni. Az elülső kerék méretének csökkentése mellett, egy francia találmány folytán, a lánc használatával a pedálok is megfelelő helyükre kerültek, így született meg a mai modern kerékpár őse. Az új szerkezet, már annyira stabil volt, hogy biztonságos közlekedési eszközzé válhatott, köszönhetően a könnyebb egyensúlyozásnak.
Úton a világsiker felé
1888-ban, Bianchi, a John Boyd Dunlop által feltalált pneumatikus (sűrített levegővel működő) gumiabronccsal kezdett kísérletezni, mellyel forradalmasította, és a nemzeti siker felé terelte a márkáját. A siker az 1890-es években is folytatódott, amikor a kerékpáros utazás a nagyközönség körében népszerű közlekedési formává vált. 1895-ben Edoardo meghívást kapott Monza-ba, a Villa Reale-ba I. Umberto olasz király feleségétől, Savoyai Margittól. A királyné azért hívta Edoardot magukhoz, hogy tanítsa meg kerékpározni. Bianchi nem fogta vissza magát a megtisztelő felkérés alkalmából, és teljesen egyedi női kerékpárt készített Margit királyné számára, nem akármilyen, de gyémántbevonatú láncvédővel kiegészítve. A királynő annyira le volt nyűgözve, hogy sikere a nyeregben messze és széles körben elterjedt más olasz államok és Portugália méltóságai között, akik mind Bianchi szakértelmére vágytak. A királyi udvar 1895-ben a Bianchit nevezte ki hivatalos beszállítónak. A cég népszerűségén túl, az arculatához is jelentősen hozzájárult a királyi udvarnál tett pozitív benyomás. A Bianchi logón látható szimbólum, nem más, mint az uralkodó család címerén látható koronás sas.
Versenysport
A sportág fejlődésének következő állomása a versenysport volt. Egyre több országos kerékpárversenyt rendeztek, mely Bianchi számára lehetővé tette, hogy folyamatosan tesztelhesse, tökéletesíthesse találmányait. A cél mint, fennállása óta folyamatosan: a legjobbnak lenni. 1899-ben az első figyelemre méltó győzelmet Bianchi kerékpáron Giovanni Tomaselli aratta a Párizsi Grand-Prix versenyen. Ez a siker a Bianchit vezető kereskedelmi márkává tette. Mind az országos, mind a nemzetközi forgalmazás fellendül.
A Mountain bike születése
A Bianchi a világháborúk alatt sem tétlenkedett. A katonák számára készített terepgép -melyet Edoardo az alpokbeli elit alakulatnak készített az olasz hadsereg megbízásából- a mai mountain bike ősének tekinthető. Az első mountain bike tehát katonai biciklinek készült ülés felfüggesztéssel, kiugró elülső villával, kézifékkel és 600 x 27-es kerékkel. Kialakításának köszönhetően rendkívül strapabíró volt, ami nem is csoda, hiszen tudnia kellett puskákat és gépfegyvereket is szállítani.
Celeste
A piacon számos márka próbál azonnal felismerhető logóval előrukkolni, de semmi sem ragadja meg annyira a figyelmet, mint a Bianchi kerékpárok jellegzetes kékes-zöld árnyalata, a Celeste. Több legenda kering a színválasztás történetéről, a gyakorlatiastól egészen a romantikusig. A Bianchinál azt vallják, hogy minden történetnek lehet némi valóságalapja, de biztosan ők sem erősítik meg egyik felvetést sem.
Milánói égbolt? Sokan azt hiszik, hogy a Celeste, a Bianchi gyár feletti égbolt színe, mellyel Edoardo tisztelegni akart a hely előtt, mely inspirálta, és segítette a siker felé vezető úton.
Megmaradt katonai festék? – egy másik érdekes elmélet, hogy a háborús éveket követően a kerékpáripar pénzügyi nehézségekkel küzdött, így ott spóroltak ahol csak tudtak. Akkoriban, az olasz hadsereg által fel nem használt festéket nagyon olcsón értékesítették, és a kedvező áron elérhető festékek kombinálásával jött létre a jellegzetes árnyalat.
Margit királyné szeme? – vitathatatlanul a legromantikusabb történet, hogy miközben Bianchi, Margit királynét tanította kerékpározni, annyira lenyűgözte annak tekintete, hogy minden kerékpárját ugyanolyan színűre festette.
A Bianchi kultusz napjainkban
A márka népszerűsége a mai napig töretlen. A technológiai újításokon felül, a páratlan olasz design, kifinomult stílus jellemzi a márka összes termékét beleértve a kiegészítők széles palettáját is. Kompromisszumokat nem ismerő versenyzők, és lelkes amatőrök is bátran számíthatnak a Bianchi kerékpárjaira.
„A Bianchi nem csupán egy kerékpár, hanem egy életérzés.”