2. rész. Amikor elindul a tanév, vagy óvoda, akkor az egyik kulcskérdés a gyerekek életében, hogy milyen sportágat kezdjenek el gyakorolni az iskolai, óvodai életük mellett. A szülők ilyenkor vagy úgy választanak, hogy mi van közel, hisz egyik fő szempont a napi utazási logisztika, vagy úgy, hogy milyen sport és sportegyesület a legmegfelelőbb a gyereküknek.
A jól begyakorolt technika fontosságáról
A komolyabb technikai elemeknél kiemelt fontos szempont, hogy hatalmas terhelés éri a sportolókat a látszólag sajáttestsúlyos mozgások során is. Míg egy súlyzós edzésnél látjuk, hogy 100kg-val guggolni mekkora terhelés, addig nem látjuk, de egy duplaszaltóból való leérkezésnél pl. 10-15-ször akkora terhelést kell elviselnie a testnek, mint a saját testsúlya. Tehát a rossz technika lokális ízületi túlterheléshez vezet.
Folytatva az előző részt említek meg egy helyes rutint a korábban előfordult sérüléseknél
- továbbra is figyelemmel kell kísérni a régi sérüléseket
- évi 1-2-szer tesztelni kell ezeket a területeket
- az egyéni prehab program kidolgozása is fontos lehet
- adott esetben előre kell dolgozni gyógyszeres támogatással
Az egyéni fizikai prehabilitációnál jellemzően felmerülő területek: mobilitás a széles hátizomban, a görgeteg izmokban, a mellizmokban, alkarokban, combfeszítő izmokban, csípő hajlítókban, mint a csípőhorpasz izom, a has és combközelítő izmok, a lábszár izmai.
Mindemellett erősíteni kell a stabilizáló izmokat, mint a rotátor köpeny izmai, a felsőhát izmai, a farizmok, a csípő rotációs izmok, a mélyebb hasizmok, a sípcsont körüli izmok, az alkarfeszítő izmok.
Általánosságban elmondható, hogy edzői oldalról mérlegelni kell, hogy egy 2 másodperces mozdulat milyen hatással van a sportoló életére 2 perc 2 óra 2 nap 2 hét 2 év 2 évtized múlva!
Mindenkori edzői feladatok között említendő meg
- a tervezés,
- a túl kommunikálás edző és tanítvány között,
- vagy a monitorozás, naplózás, az edzésen történtek dokumentálá
Segíthet az adott sportegyesületnek skálázni naponta a különféle érzeteket, hogy tudjuk, milyen állapotban van a tanítványunk (1-től 10-ig):
- alvásminőség
- fájdalom
- fáradtság
- hangulat
- egyéb kommentek
A sportegyesületi életfilozófia alapjai:
- a fizikai előkészítés legyen kulturális és a személyes élet alapja
- alkalmazza a szakirodalmat és a szakértői véleményt
- ezek mentén haladjon: tervezés, kipróbálás, variálás, ismétlés
- mindig minőségi kivitelezéssel dolgozzon nem csak a célgyakorlatokban hanem a rávezető és az erőfejlesztő alapozó gyakorlatokban is.
Végül pedig, Dr. Dave Tilley néhány útravalót is ad az egyesületi edzőknek:
Találj mentort, aki állandó jelleggel segíthet! Ne haladj önállóan, merj kérdezni! Tanulj!
,,Ha úgy gondolod, te vagy a legokosabb ember a szobában, ideje új szobát keresned.”
A fenti összegzés egy torna edző észrevételeit írja le, így minden élethelyzetre nem vetíthető ki, de sok sportág és gyermek sportegyesületnél jó szempontokat ad arra, hogy mire figyeljünk.
Világos, hogy szülőként nem láthatunk bele minden fent említett szempontba, de összességében elmondható, hogy a gyerekkel közvetlen kapcsolatba kerülő sportpedagógus emberi mivolta kulcsfontosságú, és az oktatás helyszíne is eléggé elől fog elhelyezkedni a listán, mert nagyon nem mindegy, hány órát kell utazással, vagy utaztatással tölteni hetente.
Ha pedig ezeknek megfelelő oktatást találsz, akkor abban az esetben kell a fenti listát elővenned, ha versenyeztetési szemléletet szagolsz ki a kiválasztott sportegyesület célkitűzései között.
Forrás:
Dr. Dave Tilley – Essential Tools for Gymnastics Coaches
Szarka Ákos, a Tight Hold mozgásrendszer vezetője, személyi edző, oktató, világbajnoki bronzérmes, többszörös világkupa dobogós street workout versenyző, világszövetségi koordinátor, a világszövetség freestyle bírói testületének elnöke
info@szarkaakos.hu, www.szarkaakos.hu, közösségi média: @szarkaakosworkout