Balaton és a vitorlázás annyira összefonódott, hogy a magyar tenger képzeletbeli képéhez automatikusan odaillesztünk egy vitorlást is a jellegzetes stégek és nádasok mellé. El tudjuk képzelni, hogy egy nap a vitorlások helyett elektromos hajók fognak száguldozni a tó vízén, és a kényelem győzelmeskedik a vizisport szeretete felett? Balatoni képeslap elektromos hajóval, ez lenne a jövő?
Bevették a magyar tengert
Az elektromos hajók egyre elterjedtebbek a Balatonon, és nem csak azért, mert a tavon be van tiltva a robbanómotoros hajók használata. A balatoni vitorlázásnak ez az egyetlen alternatívája, és úgy nő évről évre a kereslet iránta, ahogy egyre nagyobb hatótávra képes.
“Édesapám az elsők között volt, aki elektromos hajót tett a vízre Balatonlellén, a Prince Europe nevű hajót Keszthelyen vásárolta. Az első példányok megérkezése után nem kellett sokat várni az elterjedésükre, egyre több kikötőben tűntek fel. Nagyon sokan vitorlásról váltottak elektromos hajóra, mert megunták a gyönyörű, ám sok munkát igénylő vizisportot, az állandó kötél húzogatást. Egy elektromos hajó ugyanazt az élményt tudja nyújtani, és kényelmesebb vele az utazás. Természetesen, aki sportolásra használja a vitorlást, az kitart mellette, hisz vitorlázni az egyik legszebb és legélvezetesebb sport. Ám annak, aki csak azért húzza fel a vitorlát, hogy tudjon haladni, az elektromos hajó kényelmesebb” – magyarázta László Barnabás, az E-hajó center ügyvezetője a magazinunknak.
A Balatonon, ha betekintünk egy kikötőbe, már körülbelül 30 %-a a hajóknak elektromos. Tíz éven belül akár 50-50 %-ra is emelkedhet ez a szám. Annyi biztos, hogy a vitorlásokat soha nem fogja kiszorítani, hisz sokan a szerelmesei, de aki csak szeret a vízen lenni és kikapcsolódásból hajózik egészen biztos ilyet fog vásárolni.
Egyre gyorsabbak
Az elektromos hajók hatótávja az elmúlt években jelentősen nőtt, egyre nagyobb sebességgel tudnak haladni, bár ez nem tűnik fontosnak a Balatonon.
“A legnagyobb hatótávú elektromos hajókkal akár 200 km-t is meg lehet tenni. A leggyorsabbak 72 km/órás sebességgel tudnak haladni. Lehet velük száguldozni a tavon de csak rövid ideig lehet élvezni a nagy sebességet, mert ilyen használat mellett gyorsan lemerülni. Egy korszerű elektromos autó képes is 250 km/órával menni, mégsem annyival használják, mert gyorsan lemerül.”
“A Balatonon pedig nem is illik hatalmas hullámokat kelteni, ezért a siklóhajóknak 38 km/óra a legoptimálisabb sebessége. Persze van, aki azért vásárol elektromos hajót, hogy a déli partról villámgyorsan átugorhasson az északira egy kávéra, amit ezzel meg lehet tenni 15 perc alatt. Vagy pedig egy badacsonyi bortúrára gyorsabban el lehet jutni az utolsó pillanatban is a haverokhoz, mint autóval megkerülve a tavat” – magyarázta a szakember.
Luxus hajózni
Nem csak megvásárolni drága, fenntartani sem olcsó egy hajót, legyen elektromos, robbanómotoros, vagy vitorlás. Mindig lehet és kell is költeni valamire. Egy benzinmotoros hajó ára körülbelül 120 ezer Euró körül mozog, az elektromos, nagy teljesítményű akkumulátoros közel a duplájába kerül. Akármennyire is zöld és környezetbarát, sokan nem fizetik meg a különbözetet és maradnak a hagyományos motornál. Ugyanakkor egy elektromos hajót fenntartani egyszerűbb, mint egy robbanó motorosat, és az élettartama is nagyobb, ugyanis nincs szervizigénye.
Tavakon, öblökben ideális
Elektromos hajót viszont nem igen használnak a Dunán, folyóvízen, tengeren, mert kisebb a hatótávja, mint a robbanómotorosoké. Hosszú, nagy túrákra, ahol nagyok a távolságok nem alkalmas mert kb .50 km-t lehet megtenni vele, aztán tölteni kell. Kisebb öblökben vagy a Balatonora viszont a megfelelő választás.
Szerző: Polesz Anita