Sokan kacérkodnak a gondolattal, hogy hétfő reggel energiától pezsegve érkeznek meg a munkahelyükre, és nem a sokadik kávé tartja bennük a lelket. Ehhez kiváló módszer lehet a munkahelyünk bringával való megközelítése. Persze nem árt ismerni hozzá néhány ökölszabályt, és persze egy-egy hasznos tipp is jól jöhet, hogy elkerüljük a tipikus hibákat. Nézzük is akkor, mi fán terem a városi bringázás, illetve a milyen ha munkába bringával járunk!
Egyre többen használunk kerékpárt
Egy EU-s felmérés alapján Magyarországon az emberek 22%-a kerékpárt használ közlekedési eszközként – tehát a munkába, iskolába járásra és egyéb helyek megközelítése céljából. Hogy miért választjuk egyre többen a kerékpárt? A válasz pofonegyszerű: jót tesz az egészségnek, időt és pénzt spórolunk vele, de akár edzésként is fel lehet fogni, amihez nem árt egy kulturált vizesblokk a munkahelyen. Szerencsére a teljes körű – jelen esetben mozgásbarát körülményeket jelentő – infrastruktúra kialakítására egyre több munkaadó szán nem kevés pénzt és energiát. Gondolunk itt a már korábban említett, tisztálkodásra alkalmas helyiségekre, kerékpártárolókra, öltözőszekrényekre, és sorolhatnánk még a végtelenségig.
Munkába jutás, útvonal
Ha még nincs meg a megfelelő bringa, és elsősorban munkába járásra használnánk, akkor az első és legfontosabb tanács, hogy a saját útvonalunknak megfelelő biciklit válasszunk. Nem mindegy tehát, hogy hegyvidékes területről kell bejárni, vagy sík utcákon tekerni, hiszen előbbinél az egysebességes ki van zárva, utóbbinál pedig kifejezetten praktikus. Nem utolsó szempont az sem, hogy murvás terepen vagy aszfalton vezet az utunk. A trekking vagy gravel azonban igazi jolly joker ilyenkor, mivel mindegyik felületen alkalmas a gyors tempóra. Ha pedig e-bike-kal rendelkezünk, akkor egyedül az akkumulátor töltöttségére kell tekintettel lenni, és átadhatjuk magunkat a „fun”-élménynek.
Tárolás
Fontos szempont, hogy hol tudjuk tárolni a bringát, őrzött mélygarázsban vagy kinn, az utcán. Előbbi esetben akár drágább bringával is megoldható a dolog, de a lakat így sem kerülendő. A legfontosabb: mindig a vázat lakatoljuk! Sajnos a leggyakoribb tárolótípus úgy van kialakítva, hogy a kerekeket rögzítsük, de szerencsére egyre több helyen van modern állás, ahol a vázon keresztül biztosíthatjuk be kétkerekű útitársunkat. Érdemes egy U alakú és egy sodronyzárat is beszerezni, hiszen előbbivel a vázat, utóbbival a kerekeket tudjuk biztonságban.
Karbantartás
Érdemes végiggondolni, hogy mennyit szeretnénk foglalkozni a bringánkkal. A legkevesebb karbantartást egy szíjhajtásos, agydinamós és agyváltós városi bringa jelenti, ezek azonban alsó hangon is 400.000 Ft-nál kezdődnek. Jó kompromisszum lehet viszont az egysebességes bringa, amennyiben komolyabb szintemelkedések nélkül abszolválható az útvonal. Nem meglepetés, de az olcsóbb új bringák több karbantartást igényelnek, hamarabb cserélendők rajta az alkatrészek, így gyakrabban kell majd szervizbe járni velük.
Ruházat
A legtöbb bringásruházattal foglalkozó cég már külön, kifejezetten városi tekerésre fejlesztett szetteket is forgalmaz. Bukósisak, gatya, kabát, cipő – tehát tényleg mindenki megtalálhatja a számítását ezen a téren, és akkor sem kell megriadni, ha netán esős idő lenne, mivel valóságos poncsóarzenál áll rendelkezésre, legyen szó akár a színről, akár a minőségről.
Hogyan tehetem munkába járóssá a bringámat?
Gumik
Amennyiben nem használjuk durva terepen a bringát, akkor feleslegesek a vastag, mélyen bordázott külsők. Egy mountain bike-ra is rakhatóak vékonyabb, kevésbé bordázott külsők, így máris gyorsabban szelhetjük a kilométereket.
Csomagtartó, bringás oldaltáska
Egyszerű, de nagyszerű kényelemnövelő, ha a táskát nem a hátunkon, a vállunkon, de még csak nem is a kormányra szerelt kosárban hordjuk, hanem a csomagtartóra egy mozdulattal csatolható oldaltáskában. A komolyabb táskák teljesen vízállóak, és akár 10 kg-os súlyt is elbírnak.
Sárvédők
Bár logikus lenne, hogy egy kerékpár alapfelszereltségébe beletartozzék a sárvédő, sok bringáról hiányzik ez a kiegészítő. Az ideális sárvédő könnyű, merev és hosszú, ami minden esetben megóv minket az útról felcsapódó víztől vagy sártól.
Nincs más hátra tehát, mint útnak indulni a munkába, most már bringával!