Akár kezdő, akár haladó bringás vagy mindig bringázz okosan, és az alábbi tíz hibát ne kövesd el… Szubjektív gyűjtemény, amelyet oktatásaim és a városbeli kerékpározás során szerzett tapasztalataim alapján állítottam össze. Okulunk és tanulunk.
#10 Rossz lakatolás
„Csak egy pillanatra ugrom be a boltba!”; „Ez egy jó környék és zárt lépcsőház!”; „Ez a bringa senkinek sem kellhet!”; „Innen jól látom a bringámat, nem kell lezárnom!” Bringatulajdonosok utolsó mondatai bringatulajdonosként… Mindig lakatold le a bringádat megfelelő, jó minőségű lakattal! Egy jó lakat akár több tízezer forintba is kerülhet, cserébe hosszú évekig hű társad – és a gépednek.
#9 Nem nézni hátra
Kezdőtől haladóig, életkortól függetlenül gyakori hiányosság a bringások körében, pedig nem csak irányváltás előtt kell hátranézni, optimális esetben akár félpercenként ajánlatos meggyőződni a mögöttes forgalomról. Ha gyakorlás után sem vagy képes egy-két másodpercig teljesen hátrafordulva egyenesen haladni, akkor szerezz be egy bringás visszapillantó tükröt – jelentősen növeled vele a komfort- és a biztonságérzetedet.
#8 Elhanyagolt kerékpár
Mivel a kerékpározás „a legolcsóbb közlekedési mód”, sokan úgy gondolják, elég megvenni a bringát – takarítani és költeni sem kell rá. Pedig a kerékpár élettartamát jelentősen megnöveli az ápolás és a kopó alkatrészek rendszeres cseréje – vagyis akkor úszod meg olcsón, ha menet közben költesz rá. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy egy jól karbantartott bringával tekerni kényelmesebb és a biztonságosabb is.
#7 Járdázás
Széles a járda, lassan megyek, a gyalogosokra odafigyelek, túl nagy a forgalom – ilyen és hasonló érvek mentén tekernek a járdán sokan, leginkább azok, akik tartanak az úttest forgalmától. Pedig nemcsak a KRESZ alapján tilos járdán kerékpározni, de aki így tesz, rossz példát mutat a többi közlekedőnek is. Ráadásul a kereszteződésekben sem számít járdáról felbukkanó kerékpárosra egy autó vezetője… A járda a gyalogosoké, önbizalmat bringasuliban szerezhetsz.
#6 Zebrázás
Évek óta tartó polémia a gyalogátkelőhelyen való bringázás kérdése: bár tény, hogy a KRESZ explicite nem tiltja a zebrán történő kerékpározást, és az is, hogy a rendőrség által is gyakran idézett „le kell szállni és áttolni” szakasz a lakott területen kívüli balra kanyarodást szabályozó előírás; mégis, a gyalogosokat semmilyen jármű nem zavarhatja a zebrán, ráadásul a kerékpárosnak gyalogátkelőhelyen nincs elsőbbsége.
#5 Zene mindkét fülben
Érhető, ha egy hosszabb bringaútnak valaki fülhallgatóval indul neki, és háttérzenével színesíti az amúgy sem unalmas közlekedést. Van azonban egy kis bibi: ha szeretnénk is hallani, ami a fülünkben szól, a külvilág zajait bizony el kell nyomnunk (hangerőemeléssel vagy a külső zajokat kiszűrő fülessel). Ezzel viszont fontos (a közlekedés során szerzett információink 20%-át kitevő) ingerektől fosztjuk meg magunkat. Ha végképp nem szeretnél a város zajai mellett bringázni, hallgass zenét egy fülben, a másikat hagyd szabadon!
#4 Jobbról való előzés
Ha van hely jobboldalt, miért ne előzném az előttem haladót jobbról? Túl azon, hogy a KRESZ bringával csak álló járművek mellett teszi lehetővé a jobbról előresorolást, ezzel olyan kockázatos helyre pozicionálod magad, ahol nem számítanak a jelenlétedre. Ne feledd, gépjárművel jobbra kanyarodáskor nem előírás a jobb tükör ellenőrzése; az anyósülésen utazók ritkábban néznek a tükrükbe kiszállás előtt, s a manővered megkezdésekor még széles sáv az autó jobb oldalán egy tizedmásodperc alatt tűnhet el, ha például a gépjármű vezetője előzékenyen el akar engedni egy, a bal oldalán érkező motorost…
#3 Pirosozás
Talán meglepetés, de „csak” bronzérmes a tilos jelzésen való áthaladás. Regényt lehetne írni az érvekből, amelyekkel a bringával közlekedők megindokolják saját pirosozásukat, ugyanakkor az is igaz, hogy a gyalogosok jóval nagyobb arányban követik el ezt a szabálytalanságot. Ha bringázol, csak akkor pirosozz, ha utálod a bringásokat: minden ilyen szabálysértés „a bringások” egészére süti rá ugyanazt a bélyeget.
#2 Rossz helyezkedés
2010 óta nem kötelező a szoros jobbra tartás kerékpárral – mégis sokan biztonságosabbnak érzik, ha a járdaszegélyt súrolva bringáznak. Pedig éppen fordított a helyzet: minél inkább a sáv szélén haladsz, annál kevésbé látnak, annál kevesebb helyed lesz egy váratlan akadály kikerülésére, és annál kisebb ívben fognak megelőzni. Tanuld meg, hogy milyen esetekben és hol érdemes beljebb húzódni, de parkoló autók mellett mindenképpen hagyj egy ajtónyitásnyi távolságot!
#1 Kivilágítatlanság
Magyarországon minden ötödik kerékpáros nincs megfelelő módon kivilágítva. Ez azért óriási probléma, mert lehet, hogy valaki a lista egyetlen hibáját sem követi el, sőt példamutatóan kerékpározik sokévnyi tapasztalattal, talán jogosítvány birtokában és remek helyismerettel, ám mindez semmit nem ér, ha láthatatlan a többi közlekedő számára. Vegyél lámpát, és használd, világos?!
Szöveg: Árva János