Töri a feneked, fészkelődsz rajta, vagy épp elzsibbadnak a lágy részek? A bringanyereg választás művészet – tudományos alapokra fektetve. Zselés vagy fapados? Összeszedtük, mi a különbség a bicikliülések között, és kinek mi a célravezető.
Pár éve történt, hogy miközben órán voltam, a Műszaki Egyetem épülete előtt ellopták a biciklimről a gyorszáras nyeregcsövet – nyilván nyergestül. Életem egyik legkeményebb edzése lett, amíg állva eltekertem Óbudáig, ahol nem bírtam tovább, és betértem az első nyitva tartó bringaboltba. Ott a három elérhető női nyeregből megvettem az egyiket. Hát, nem így kell bicikliülést választani. De akkor hogy?
Mi alapján válasszunk?
Mielőtt bemennénk egy üzletbe, ha van rá módunk, gondoljunk át néhány szempontot, és készüljünk fel a vásárlásra. Muszáj meghatároznunk, átlagosan mennyi időt töltünk a nyeregben, és milyen típusú tekerés során. Nyerget neten rendelni nem feltétlenül érdemes, mert a végső próba mégiscsak a ráülés.
Felhasználási terület
A különböző célra használt biciklikre gyökeresen eltérő nyereg kell.
- montis nyergek rövidebbek, hogy mászásnál előrébb lehessen csúszni.
- városi nyergek párnázottabbak, hogy egy hazatekerés erejéig a lehető legnagyobb kényelmet nyújtsák.
- az országúti ülések hosszúak és keskenyek, akár teljesen párnázatlanok, karbonszállal a csillapítás érdekében, nulla pluszsúllyal a súlyoptimalizálás jegyében.
Nem
Lásd lejjebb…
Ülőcsontok távolsága
Nagyjából minden gyártó megadja, hogyan kell mérni az ülőcsontjaink egymástól való távolságát, mert a nyereg szélessége és mérete is ettől függ. Jobban járunk, ha a mérést otthon elvégezzük, és nem az eladóra bízzuk…
Hajlékonyság
Akár tetszik, akár nem, az ülésszögünk döntő tényező a nyeregválasztásnál, a hajlékonyságunk pedig nagymértékben befolyásolja ezt a szöget.
- Otthoni próba: nyújtott ülésben hajoljunk előre, és nézzük meg, mit tudunk nyújtott lábbal megérinteni. Ha a lábujjainkat, nagyon hajlékonynak számítunk, ha a lábszárunkat, hajlékonynak, ha pedig csak a combunkat-térdünket, akkor merevnek. A normálisan hajlékonyaknak pl. a lapos nyereg az ideális, ami meghagyja a mozgási szabadságukat, mivel ők viszonylag stabilan ülnek az ülésen.
Minőség, ár
Nem a legdrágább nyereg lesz a legkényelmesebb, viszont vélhetően az készül a legjobb minőségben, a legkisebb arányos súllyal és a legjobb alapanyagokból.
- Ha például városi cirkálóként használt országútink van, a drága, zselés, párnázott, széles nyereg kényelmetlen lesz az ülésszög miatt
- A nyeregpálca anyaga jelentősen befolyásolja az árat: a legolcsóbb acélpálcák ridegek, a magnéziumpálcák egy fokkal rugalmasabbak, a titán- és karbonpálcák jóval könnyebbek, és jobban elvezetik a rázkódást.
- A borítás anyaga és annak strapabírása sem lényegtelen: az olcsóbbak hamar elkopnak, kiszakadnak, átáznak, a drága bevonatok jól bírják a strapát.
Női vs. férfi
Mindenkinek szíve joga uniszexet venni, de a jelentős többségnek kényelmesebb a nemre szabott nyereg.
- A nőknek alapvetően szélesebb a medencéjük, így távolabb esnek egymástól az ülőcsontjaik, átlagosan 134 mm-re, vagyis a szélesebb, de rövidebb üléseken érzik magukat kényelmesen.
- A férfiak ülőcsontjai közelebb vannak egymáshoz, átlagosan 118 mm-re, nekik tehát keskenyebb és hosszabb nyergeket terveznek. Valamennyi gyártó azt javasolja, hogy a nemünknek megfelelő ülést válasszunk.
Puha vs. kemény
Miért választana valaki kemény nyerget, ha zseléset vagy párnázottat is vehet? Számos okból.
Egy skálán elképzelve…
- A városi vagy cruiser bicikliken kb. 60–90 fokos szögben ül a felhasználó, így a súly nagy része az ülőgumókra tevődik – ezekhez kell a megfelelő párnázottság.
- 45–60 fokos ülőszögnél (például trekkingen vagy egyszerűbb montin) az ülés elejére is vándorol egy adag súly.
- A 25–40 fokos szöget megkövetelő, akár versenyzésre használt gépeken a súly a nyereg elejére, illetve nagyrészt a pedálra és a kormányra esik.
- Az időfutambringán akár 0–25 fokos szöget zárhat be a felsőtestünk a talajjal, a súly szinte teljesen a kormányon és a pedálokon van. Utóbbiaknál a súlyoptimalizálás és a felhasználás módja miatt gyakorlatilag nincs semmilyen párnázottság, a csillapítást a karbonpálcák végzik.
Mi a helyzet a lágy részekkel?
Sokan nem is reménykednek, hogy a bringázást meg lehet úszni anélkül, hogy az érzékeny lágyéki részek el ne zsibbadnának, meg ne nyomódnának.
Szerencsére ma már választhatunk a…
- nyomáscsökkentő csatornás,
- nyeregkivágásos (teljesen lyukas az ülés közepe),
- orr nélküli nyergek közül.
A nyomáscsökkentő csatorna anyaga gyakran elasztikus, vagyis valamennyi támogatást biztosít, így a fenék széle nem terhelődik annyira, lányoknak gyakran ez a megoldás is elég. A fiúk olykor az ülés dőlésszögével trükköznek, pedig valamennyi gyártó azt mondja, hogy a nyereg legyen párhuzamos a talajjal, a döntés kedvezőtlenül fogja befolyásolni a lágy részek vérellátását. Egy erősen párnázott, zselés, kényelmesnek tűnő nyereg hosszú tekerés közben szintén elnyomhatja a vérkeringést, vagyis bringatúrákra igenis eggyel keményebbet érdemes választani. Ha problémás terület számunkra a lágyéki rész, akkor sportos bringázás (montizás vagy versenyzés) esetén érdemes kipróbálni egy orr nélküli változatot!
Szöveg: Baumann Viola