A CrossFit változatos, magas intenzitású, funkcionális edzésforma, amely egyszerre fejleszti az erőt, az állóképességet és az ügyességet. A Magyarországon is egyre népszerűbb sportot nemcsak felnőttek, hanem gyerekek is űzhetik. A Sport&Move bemutatja, milyen egy jó CrossKids óra!
Szerda délután, néhány perccel 16 óra előtt. Tucatnyi különböző korú gyerek készülődik Cross-edzéshez a budapesti Toto Sport teremben.
A cél: képességfejlesztés
A kisiskolások és kamaszok rutinos mozdulatokkal masszírozzák át izmaikat a hamarosan kezdődő csoportos óra előtt az SMR-hengerekkel. Pont úgy, ahogy a felnőttek – CrossFit-, CrossTraining-edzés előtt.
Hamarosan megérkezik az edző, és a srácok megkezdik a közös bemelegítést.
„A CrossFit tulajdonképpen egy komplex edzésrendszer, amely a teljes testet megerősíti. A különböző mozgásformákat és eszközöket ötvözve fejlesztjük az erőt, az állóképességet, az ügyességet, a hajlékonyságot és a gyorsaságot. A sokoldalú, változatos csoportos órákat gyerekeknek is ajánljuk. A CrossKids- és CrossTeens-óráinkon az életkori sajátosságoknak megfelelő feladatokkal tréningeznek a fiatalok: a gyerekek szinte kizárólag saját testsúllyal végzik a gyakorlatokat. A cél az alap motoros képességek fejlesztése, alapvető mozgásmintáikat, az egyensúlyt és a koordinációs képességeiket fejlesztjük” – magyarázza Urbancsok Tamás, a Toto Sport vezetője és edzője.
Játékos és személyre szabott
Amíg az edzővel beszélgetünk, azok, akikről beszélgetünk, lelkesen végzik a bemelegítő feladatokat. A legkisebb óvodáskorú, de középiskolások is róják a hosszokat faltól falig az edző által meghatározott állatjárásokat utánozva: pók-, rák- vagy épp medvejárásban.
„A CrossKids- és CrossTeens-órák mindig mobilizációval, az izmok és az ízületek felkészítésével kezdődnek – folytatja a tréner. – Ezt követően egy tíz-tizenöt perces bemelegítő blokk következik, ahol sorra vesszük az alapmozgásokat, állatjárásokat. Majd a törzsizmokat is felkészítjük az edzésre. Akárcsak egy felnőttórán, a gyerekek csoportos foglalkozásán is szerepel egy technikai rész, amelynél egy-egy alapgyakorlat, például a guggolás elsajátítása, fejlesztése a cél. Itt mindenki személyre szabottan, a saját edzettségi szintjén gyakorolja az adott feladat különböző erősségű variációit. Természetesen a srácok itt sem használnak nagy súlyokat, legfeljebb jelzésértékkel, kisebb eszközökkel dolgoznak.”
Családi Cross!
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kicsik és a kezdők a sima, saját testsúlyos guggolást gyakorolják az edző irányításával, míg a rutinosabbak és a nagyobbak egy-egy kis kettlebellt kézben tartva vagy súlyzórudat stilizáló fabottal guggolnak – meglepően ügyesen.
Ebben az edzőteremben hétköznap 15–20 gyerek váltja egymást a 60 perces CrossKids- és CrossTeens-órákon. Hétvégén még népszerűbbek ezek a foglalkozások, talán azért is, mert a Toto Sportban a srácok együtt edzhetnek szüleikkel. A gyerekek csoportos óráival párhuzamosan a felnőttek is részt vehetnek egy CrossTraining-órán, vagyis itt az apukák és anyukák nem feltétlenül a telefonjaikat nyomogatva próbálják elütni az időt az öltöző előtt, amíg a gyerek edz, hanem maguk is tréningezhetnek. Ha lehetőségünk van pozitív példát mutatni szülőként, miért ne tennénk?
Pörgés, gong, pacsi
Az óra vége felé – pár perccel 17 óra előtt – következhet a WOD (Workout of the Day), azaz az adott napi pörgős feladatsor, amelyet a felnőttekhez hasonlóan a gyerekek is a legjobban várnak. A hét-nyolc perces, tempós gyakorlatcsomag után véget ér a lelkesítő zene, megszólal a gong, a srácok pedig egyenként lepacsiznak a trénerrel: teljesítették az adott napi feladatot.
De mi az a WOD?
Mivel a CrossKids-edzés a CrossFit-órát modellezi, elmaradhatatlan része a WOD, azaz a Workout of the Day nevű napi feladatsor.
„Ez minden alkalommal egy pörgős, erőt és állóképességet is igénylő, köredzés jellegű, több gyakorlatot magában foglaló, néhány perces feladat. Természetesen edzőink a gyerekeknél fokozottan ügyelnek arra, hogy minden gyakorlat, minden mozgás kivitelezése pontos legyen. Náluk nem a sebesség és a minél több ismétlésszám elérése az elsődleges, hanem a szabályos ismétlések végrehajtása” – mondja Urbancsok Tamás.
Szöveg: Németh Attila