TURISTAJELZÉSEK FESTÉSE FÁTÓL FÁIG

2020.06.06.
A turistajelzések összefüggő, egységes rendszere az 1930-as években állt föl, a magyar turistaút-hálózat a világ egyik legsűrűbb hálózata.

A turistajelzések rendszer olyan, mint az egészségünk: adottnak vesszük, amíg a hiánya nem szembesít a jelentőségével. Hányszor láttuk már a fákon a kék csíkot, a piros keresztet vagy a zöld háromszöget, és hányszor gondolkodtunk el azon, hogy kerültek oda? Hányszor dicsértük meg és hányszor átkoztuk el az illetékeseket, mert nem találtuk sehol a jelet? De kik csuklanak, amíg mi túrázunk?

Az, hogy a jelzések időben folytonosak, ne tévesszen meg senkit: sok-sok ember munkálkodik azon, hogy évről évre megújuljon a teljes hálózat néhány szakasza. Az összefüggő, egységes rendszer az 1930-as években állt föl, a magyar turistaút-hálózat a világ egyik legsűrűbb hálózata. A turistajelzések festését 2015-ig teljes egészében társadalmi munkában végezték azok, akik szabadidejüket és energiájukat erre szánták. 2015 óta a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) pályázatot ír ki, amelyre jelentkezhetnek tagszervezetek, iskolák, vállalkozások – csak magánszemélyek nem. Elvileg bárki lehet jelzésfestő, egy feltétellel: kell hozzá egy útjelző vezető, aki elvégezte a Természetjáró Szövetség tanfolyamát.

Nem ecsetkezelést tanulnak

Mivel szinte bárki pályázhat, és vállalhat jelzésfestést, nyilvánvaló, hogy valakinek irányítania kell az operatív munkát. A „művezetők”, vagyis az útjelző vezetők elsajátítják a térképolvasást, elsősegélyt, GPS-használatot, a turistaút-hálózattal kapcsolatos ismereteket, és persze a turistaút-jelzésfestés alapelveit és módszertanát. Vizsga után ezzel a tudással már elvezényelhetnek egy jellemzően öt-hat fős csapatot, ennyien kellenek egy-egy szakasz felújításához.

  • A régi jelzéseket szürkére mázolják.
  • Az újakhoz vinni kell a vödröket, ecseteket, tartani a sablont – és lehet festeni.
  • Nyolc óra alatt átlagosan öt-hat km-t tud felújítani egy csapat, ami annak is köszönhető, hogy hazánkban gyakori a fonódó turistaút, ilyenkor pedig egy fára akár három jelzés is kerülhet: pl. egy kék sáv, egy sárga sáv és egy kék barlang jelzés.

Számokban

  • Magyarországon ma kb. 22-24 000 kilométernyi jelzett turistaút halad az erdőkön, mezőkön, városokon, falvakon keresztül.
  • Minden jelzést fel kéne újítani ötévente, csakhogy évente általában 1400–1700 km-re sikerül jelzésfestő csapatokat találni, tehát évi 4–5000 km helyett jóval kevesebb túraút újulhat meg, annak ellenére is, hogy a négy éve indított pályázatok már fizetnek a munkáért: 12 000 forint + áfa/km a díjszabás, ami az MTSZ szerint nagyjából a költségek kigazdálkodására elég.
  • A festőknek be kell szerezniük a festéket és az ecseteket, de az adott összegből fedezik az utazás és az étkezés költségét is.
  • Az MTSZ a 25 darabos sablonkészletet biztosítja, amely speciális, vékony műanyagból készül, és könnyen eltávolítható róla a ráfolyt festék.

SM-tipp

A jelentős időráfordítás miatt a turistajelzések festése alapvetően még mindig társadalmi munkaként működik, legfeljebb nem ráfizetéses azoknak, akik erre szánják a szabadidejüket. Ha legközelebb olyan szakaszon járunk, ahol ritkásak vagy kopottak a jelzések, tudjuk, hol jelentkezhetünk a javításra.

Info: www.mtsz.org

Szöveg: Baumann Viola

Fotó: Pixabay

További cikkek

TURISTAJELZÉS KISOKOS 2022.04.02
Azt valószínűleg a legtöbb – legyen bármennyire is alkalmi – túrázó is tudja, hogy mit jelent az Országos Kéktúra, és annak kék sávja. Azt már valószínűleg sokkal kevesebben, mit üzen egy sárga ómega. Vagy egy zöld négyzet. Vagy egy piros teli kör. Segítünk az értelmezésben, itt a turistajelzés kisokos!
Graz – a városból vidékre 10 perc alatt 2021.07.02
Fedezze fel a Graz – Stájerország tartományi fővárosa – körül elterülő régiót; járja be az ott található túraútvonalakat és kerékpárutakat; ismerje meg a kulturális látnivalókat, valamint a régió egyedülállóan gazdag kulináris kínálatát!
Schladming-Dachstein: aktív kikapcsolódás a hegyekben 2021.06.30
A Stájerországban található Schladming-Dachstein régió kinálja a lehetőségeket a természet felfedezésére.

Ajánló

A Balaton legújabb kikötője - Kékszalag PORT 2022.07.02
2022. július 1-én ünnepélyes keretek között megnyílt a Balaton legújabb kikötője, a Kékszalag PORT. A Marina a Magyar Vitorlás Szövetség, a Magyar Kajak-Kenu ...
Pénteken rajtol a Tour de France! 2022.06.29
Július 1-én rajtol az év sorrendben második nagy háromhetes körversenye a Tour de France, amely a Girohoz hasonlóan az anyaországon kívül, mégpedig Koppenhágából ...
PAPÍRALAPÚ ÉS OKOS SEGÍTŐNK - A TÉRKÉP 2022.06.27
Turistaként könnyű legyinteni egy olyan „ósdi” dologra, mint a térkép, amikor a telefonunkon a zsebünkben hordozzuk a világot. A térképeket is. Amelyek persze – ...
miniEURO 2022 - magyar minifoci válogatott 2022.06.25
Lezajlott a 10. Minifoci-Európa-bajnokság, június 4. és 11. között Kassán rendezték meg újra az Eb-ét négy év kihagyás után. A tornán az öreg kontinens 24 legjobb ...
Jó vagy rossz dolog a túl gyors fogyás? 2022.06.23
Ki ne szeretne egy szempillantás alatt nádszál karcsúra lefogyni? Bizonyára azt is sokan hallottuk már, hogy kedvezőbb a lassabb ütemű súlyvesztés, de mi lehet ennek az ...

Blog

PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.
Villám Lilla strandröplabda játékos blogja
Szombathelyi Szandra strandröplabda játékos blogja 2.