betöltés folyamatban...

Túrajánló

2023.05.27.

Kellemes túra? Kirándulók százai ugyanott és ugyanakkor? Alighanem a legtöbben az első kettőt választanánk, a harmadikat pedig kihagynánk. Ehhez próbálunk segítséget nyújtani. Az alábbi túraajánló négy tájegységre vezet el és mindegyik kevésbé forgalmas útvonalakat jár be. Mindegyik túrához érdemes offline is használható turistatérképet használni a jelzésváltások miatt!

EGY ISMERŐS VADABB ARCA (Budai-hegység)

Túraajánló 1
Útvonal:
Országos Korányi Intézet–Szilfa-tisztás–Hárs (Hársbokor)-hegy oldala–Fedett kilátó– Szilfa-tisztás– Országos Korányi Intézet

Nehézség: könnyű. Távolság: Kb. 8,5 km

A Budai-hegység egyik legszebb része pont a ritkábban járt terület – a túra legelejét leszámítva olyan utakon bandukolunk, melyeken előfordulhat, hogy több vaddal találkozunk, mint emberrel.

A 22-es busz Országos Korányi Intézet nevű megállójától indulunk. Pár lépésre egy szépen felújított keresztet találunk, a mellette induló ösvényen megyünk be az erdőbe. A sárga kereszt jelzést követve eljutunk a Vadaspark parkolójáig (ha autóval jöttünk, innen indulunk), majd hamarosan a népszerű Szilfa-tisztáson vágunk át. Létramászás következik: a kerítésen átjutva kikanyarodunk egy völgyből, és rövid kaptató után találkozunk a sárga és zöld körtúra jelzésével. Egyenesen továbbmegyünk a sárga és zöld körtúra jelzésen, majd a zöld elkanyarodik, mi a sárgát követjük. Némi bandukolás után jelzést váltunk, és élesen balra, a zöld keresztre fordulva felkapaszkodunk a Hárs(Hársbokor)-hegy oldalára. A tető igen hangulatos, mohás sziklákkal, különös formájú fákkal és kis pihenőhellyel. Az emelkedő megszelídül, sétaúton haladunk tovább a zöld kereszten, mely végül nyíltabb, fákkal tarkított területre ér.

Sárga kereszt

Áttérünk a sárga keresztre, de csak pár száz métert teszünk meg rajta, mert a kerítés előtt élesen vissza, balra és lefelé fordulunk a sárga körtúra jelzésre (nem kell átmásznunk a létrán!). A visszafordulás után a sárga körtúrán ereszkedünk, elhaladunk egy jókora vadetető mellett. Nézzünk a térképre: bármelyiket is használjuk, jelezni fog egy, a jelzett utakon kívül eső kilátópontot. Ez az úgynevezett Fedett kilátó, amelyhez kitérőt tehetünk. A kilátóépítmény előtt hatalmas rét terül el, ideális pihenőhely! Visszatérünk a sárga körtúra jelzésre (közben hozzánk csapódott a zöld körtúra és a sárga kereszt is), majd a már ismert úton, a sárga kereszt jelzésen, a kerítést átmászva hagyjuk el a Vadaskertet, s érünk vissza kiindulópontunkhoz.

ALATTUNK A MEREDÉLY (Pilis)

Túraajánló 2
Útvonal:
Két-bükkfa-nyereg–Fekete-kő (Hrebeny)–Vaskapu-völgy–Mária-pad–Klastrom-kút–Pilisszentkereszt

Túraajánló: Pilis

Nehézség: könnyű. Távolság: kb. 8.5 km

Autósoknak és tömegközlekedéssel érkezőknek egyaránt megfelelő pontról, a Két-bükkfa-nyereg turistacsomópontjából indulunk. Az országutat elhagyva erős kaptatóval kezdünk a zöld kereszt jelzésen, elhaladva a fokozottan védett területet jelző tábla mellett. Szélesebb, kényelmesebb útra érünk (Hunfalvy út), a hegység egyik legszebb bükkösében járunk. Szűk egy kilométer után jobbra ágazik a zöld háromszög jelzés, mely kivezet a Fekete-kőre. A kilátópontra enyhén lefelé kell menni, s amikor kiérünk, a látvány megdöbbentő: mellettünk, előttünk félelmetes mélység, a sziklatorony elől gyönyörű kilátás nyílik Pilisszentlélekre, a Visegrádi-hegységre és tovább a Börzsönyre. Vigyázzunk, mert a kilátópont szűk és a mélység miatt veszélyes lehet, különösen, ha csúszik!

Ezt is olvasd el!
EZ AZ EGYIK LEGKLASSZABB BRINGATÚRA A PILISBEN 2021.04.25
A Dunakanyar nem véletlenül az egyik legkedveltebb úti cél a bringások között. Változatos terepen, mégis kijelölt kerékpárutak biztosítják a minőségi élményt – már ami a látványt illeti, és nem az útburkolatot.

Hátraarc

Visszamegyünk az úton, amin jöttünk (figyeljünk, a jelzésnek két szára van, a zöld háromszög másik ága a Pilis-nyeregbe vezet le). Visszaérve a zöld keresztre jobbra fordulunk, hamarosan elérjük a zöld sáv jelzést, s egyenesen megyünk tovább, elhagyva a zöld keresztet. Szép erdőben megkerüljük a Nagy-Szoplák tömbjét, majd találkozunk a szemből érkező piros kereszt jelzéssel. Élesen, V-alakban visszafordulunk, és a piros kereszten folytatjuk az utat. Perceken belül elérjük a Pilis-tetőre vezető műutat (pihenőpad), s lefelé haladunk. Jelzésünk elhagyja a műutat, s átvágja annak kanyarját. Amikor ismét találkozik vele, nagyon picit jobbra és felfelé kell mennünk, majd élesen balra és lefelé, tovább a piros kereszten. Az út lejtve és egyre vadregényesebbé válva bevezet a látványos Vaskapu-völgybe, sziklaalakzatok és barlangok közé. Végighaladunk a völgyön, az út kiszélesedik, és a Mária-padhoz érkezünk (pihenőhely). Innen a zöld sávon balra emelkedve visszajuthatunk a Két-bükkfa-nyeregbe, vagy a zöld sávon lefelé tartva a Klastrom-kutat és a ciszterci apátság romjait érintve Pilisszentkereszten fejezhetjük be a túrát.

KÁPRÁZATOS KILÁTÁSOK (Börzsöny)

Túraajánló 3
Útvonal: Nagybörzsöny–Kisirtás–Nagyirtás–Nagy-Sas-hegy–Só-hegy–Bükkös-árok–Bezina-völgy–Nagyirtás–Tolmács-hegy–Nagybörzsöny

Nehézség: közepes/nehéz. Távolság: kb. 18.5 km

Nagybörzsöny központjából indulunk, és a sárga sávon, fölfelé hagyjuk el a falut, majd a Hosszú-völgyben, egy patak mellett haladunk Kisirtásig (patakátkelések! Magas vízállás esetén ajánlott a kisvasúttal rövidíteni, és Nagyirtástól indulni). Jobbra fordulva, fölfelé, a piros kereszt/sárga kereszt/Mária-út jelzéseken kikapaszkodunk a völgyből, és kaptatunk Nagyirtásig (kisvasúti állomás, pihenőhely). Átváltunk a zöld keresztre a Szent Orbán Hotel előtt, és elhagyjuk az erdei telepet. Erős emelkedő kezdődik, amelyen elérjük a zöld sáv jelzést. Jobbra fordulunk, és a zöld sávon (Horváth József útja) pár száz méter múlva kiérünk a Nagy-Sas-hegyre. Itt a csúcsra, jobbra is felvezet egy zöld háromszög jelzés, de ez nem igazán érdekes, annál inkább a szintén zöld háromszöggel jelzett kitérő, mely balra, egy füves, „ötcsillagos” kilátópontra visz ki. Visszatérünk a zöld sávra, balra fordulva folytatjuk utunkat. Nemsokára a Só-hegy tetejére mászunk fel, izzasztó emelkedőn. Újabb csodás kilátás és meredek leereszkedés következik. A zöld sáv lejtője enyhül, turistaút-kereszteződésbe érünk. Jobbra, a zöld kereszten hagyjuk el a csomópontot, a Bükkös-árok völgyében haladunk végig, s a kisvasúti pályát keresztezve a Bezina-völgyben bukkanunk ki. Jobbra, felfelé indulunk a piros kereszt/Mária-út jelzésen, s másfél kilométer múlva ismét Nagyirtáson vagyunk. Innen a ritkán használt, de igen szép sárga kereszt jelzésen indulunk el balra. A Tolmács-hegy csúcsára tehetünk egy kitérőt (sárga háromszög jelzés), majd hosszan ereszkedve, erős lejtőn érkezünk meg Nagybörzsönybe.

Rövidítenél?

A túrát rövidíthetjük, ha Nagyirtásról indulunk, és oda érkezünk (ezt kisvasúttal és autóval is megtehetjük). Ebben az esetben egy kb. 7 km hosszú körtúrát kapunk. Ha az utolsó, Nagyirtás–Nagybörzsöny szakaszt kisvasúttal tesszük meg, a túra kb. 13 km.

CSÚSZDA ANDEZITBŐL (Cserhát)

Túraajánló 4
Útvonal: Szirák–Nagy-hegy (andezitömlés)–Kőtár–Bér

Nehézség: könnyű. Távolság: kb. 14 km

A Cserhát méltatlanul alulértékelt vidék, a szelíd dombok különösen tavasszal öltöznek gyönyörű ruhába. Túránk Bérről indítva körtúraként is teljesíthető, de ez +6 kilométeres, betonos szakaszt jelent – Bér és Szirák között viszont van buszjárat.

Szirákon a római katolikus templomtól indulunk, és a Teleki-Degenfeld kastély mellett, a zöld sáv jelzésen hagyjuk el a falut. A zöld jelzés az országúttal párhuzamosan, följebb halad, majd „visszatalál” arra. Balra, Vanyarc felé fordulunk, és egy országúti szakasz után jobbra, fölfelé elhagyjuk a betont a zöld sávon. Emelkedni kezdünk, majd rövid lefelé jön, közben bal kéz felől, Vanyarc irányából utunkba fut a zöld kereszt jelzés. Maradunk a zöld sávon, és némi ereszkedés után jön a túra legnagyobb emelkedője a Nagy-hegyre. A csúcs előtt balról a Mária-út jelzése is csatlakozik hozzánk. Az alattomos kaptató meghódításáért cserébe kilátópontot találunk a Nagy-hegyen (kitérő a zöld körút/zöld háromszög jelzésen). A zöld sávon ereszkedve leérünk a világritkaságnak számító andezit csúszdához, mely a Cserhát egyik legnagyobb geológiai értéke. Az andezitömlés és mellette a kőtenger fokozott óvatosságot kíván, az ösvények meredekek, görgetegesek!

Innen laza séta van már csak hátra. Lefelé megyünk a zöld sávon, elhaladunk a kőtár mellett, majd egy kereszteződésbe érve jobbra fordulunk a zöld kereszt jelzésen, és könnyű terepen Bérig gyalogolunk.

Szerző: Marosi Gergely

További cikkek

5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Az életkor csak egy szám, és mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát – a crossfitközösségekben szinte jelszóként használt mondatok. A crossfit a funkcionális mozgásokat, a guggolást, a kitörést, az ugrást, a kardiót és a húzómozdulatokat egészíti ki olimpiai rúd emelésével, erőemeléssel és robbanékonyságot fejlesztő mozdulatokkal – nem véletlen, hogy az idősebb korosztály körében is egyre népszerűbb. Innen a senior crossfitter kifejezés is.
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok sokfélesége meglepő lehet. A középkorban az emberek különböző fizikai tevékenységeket űztek, legyen az hagyományos sport, lovagi gyakorlat vagy egyszerű szabadidős testmozgás.
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
A futás, még a rendkívül hosszú távok is, a legtöbb ember számára inkább előnyökkel, mintsem egészségügyi kockázatokkal jár. Nézzük, hogyan vélekednek az ultrafutás és az egészség összefüggéseiről a szakértők.

Ajánló

5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
Nagy levegőt! A légzés szerepe 2024.04.13
Bármennyire is úgy tűnik, hogy a helyes légzés csak a futók vagy a jógázók sajátja, valójában mindenkinek, aki él, helyesen kellene lélegeznie – különösen ...
Balatonfelvidék - felfedezésre váró eldugott kincsek! 2024.04.12
A Balatonfelvidék gazdag történelmi és természeti kincseket rejt, amik kiváló lehetőséget kínálnak a kirándulások és túrák szerelmeseinek. Számos eldugott ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!