betöltés folyamatban...

Kedvenc menedékházaink – túraajánlóval

2023.01.20.
téli túra

Ha a menedékház szót meghalljuk, alighanem egyből a magashegyi turistaszállások képeit látjuk magunk előtt, a civilizáción kívül, a természethez közel. Hazai tájakon persze magashegységet nem lelünk, ám kedvenc menedékházakat nagyon is!

BÁRÓ EÖTVÖS LORÁND MENEDÉKHÁZ – tájegység: Visegrádi-hegység

A BÖLCSŐ

Egy ilyen ajánlóból képtelenség kihagyni a magyarországi turistaság bölcsőjét. A ház felépítésének gondolata egy 1888-as beszélgetésen vetődött fel, miután a vasútvonalak könnyebben megközelíthetővé tették a 699 méter magas Dobogó-kőt a Visegrádi-hegységben. A Pfinn József főmérnök tervei alapján megépített faház mellé a turistaság fellendülésével hamarosan építeni kellett egy kőházat is, majd bővíteni a befogadóképességet. Ma a Turistamúzeum várja itt a látogatókat. Azért furdalja az ember oldalát a kíváncsiság: vajon mit szólna a mai forgalomhoz a Dobogó-kőtől a 19. század végén oly elbájolt Téry Ödön vagy Thirring Gusztáv? Szomorkodnának a hely odalett békéje miatt? Vagy büszkék lennének arra, hogy – mint abban reménykedtek is – „utódaik lelkes serege” járja az erdőt a környéken?

Túraajánlat: Basaharc–Dobogó-kő

• Táv: 18,3 km
  • Szintemelkedés: 967 m

A Visegrádi-hegységben (majdnem) minden út a Dobogó-kőre vezet, próbáljunk ki egy kevésbé jártat! Kiindulópontunk Pilismarót-Basaharc, ide autóbusszal vagy a Duna túlpartjáról a szobi révvel érkezhetünk. Hegymenetünk a piros kereszt jelzésen indul, majd találkozunk az utunkat Esztergom irányából keresztező zöld sáv jelzéssel. Balra fordulunk, az Enyedi halálát és a Felső-Ecset-hegyet közelítve érünk el Pilisszentlélek fölé. Az Égett-hársnál jelzést váltunk a zöld keresztre, mely a Szakó-nyeregbe vezet. „Klasszikus” dobogó-kői emelkedő jön: irány a piros sáv jelzésen a hegytető! Fokozottan védett területen érjük el Dobogó-kőt, ahol végre kipihenhetjük a mászás fáradalmait.

FEKETE-HEGYI KULCSOSHÁZ- tájegység: Pilis

A SASFÉSZEK

Az 1933-ban épített, 2013-ban teljesen felújított, kizárólag gyalogosan megközelíthető kicsi turistaház háborítatlan környezetben kínál szállást legfeljebb tizenkét főnek. Hivatalos neve Fekete-hegyi kulcsosház, ám Berda József nevét is viseli – a turista-költő emléktábláját a ház falán találjuk. A „Sasfészek” közigazgatásilag Esztergomhoz tartozik, ám elképzelhetetlenül távolinak érződik innen a város. Ha valaki békét keres, itt egészen biztosan megleli.

Túraajánlat: Két-bükkfa-nyereg–Fekete-hegyi kulcsosház–Pilisszentkereszt–Két-bükkfa-nyereg

• Táv: 9,5 km
  • Szintemelkedés: 405 m

Kiindulópontunk a dobogókői buszokkal és autóval egyaránt könnyen megközelíthető Két-bükkfa-nyereg. A zöld kereszt jelzésen jutunk el a Pilis-nyeregbe, innen pedig a zöld sáv, majd zöld négyzet jelzést követve érünk fel az 574 méter magasan épült kulcsosházhoz. Innen „nyomainkat visszakövetve” is tehetünk körtúrát, de kalandosabb a zöld kereszten (Postás út) Pilisszentlélekre leereszkedve, majd a piros sáv, piros kereszt és zöld sáv jelzéseken kiemelkedve, Mexikópusztán keresztül visszaérni a kezdőpontba.

KISIRTÁSPUSZTAI HEGYI MENEDÉKHÁZ – tájegység: Börzsöny

AHOL A KISVASÚT JÁR

Egyszerre menedékház és táborhely közvetlenül a nagybörzsönyi erdei vasút megállója mellett. A harminc férőhelyes, nagyon szépen felújított ház környéke remek sátrazási lehetőséget biztosít; vagy gyalogosan, vagy kisvasúttal közelíthető meg. A kisvasúttal könnyen elérhető Nagybörzsöny, Nagyirtás és (átszállásokkal) Márianosztra, valamint Szob, gyalogosan pedig turistautak sokasága közül választhatunk. A turistaház fölött ritkaságot, ipartörténeti műemléket találunk: itt van a Z alakú tolmács-hegyi vasúti csúcsfordító, mely a meredek hegyoldal leküzdésében segít a szerelvényeknek.

Túraajánlat: Kóspallag–Kisinóci turistaház–Tányér-rét–Kisirtás

• Táv: 8 km
  • Szintemelkedés: 313 m

Kóspallagról az Országos Kéktúra kék sáv jelzését követjük fölfelé, s elhaladunk a Kisinóci turistaház mellett. A zöld sáv jelzésen indulunk tovább, mely a Nagyirtás irányába kanyargó műút kanyarjait vágja le – ha akarunk, maradhatunk az úton is. Amennyiben ezt tesszük, erősen figyelnünk kell jobbra, mert a Tányér-rét felé induló zöld kereszt bejáratát könnyű elnézni! Ha megtaláltuk, akkor gyönyörű, ritkán járt terepen kapaszkodunk fel az ősszel káprázatos látványt nyújtó rétre. A Tányér-rétről a zöld kereszten folytatjuk utunkat, majd a sárga sáv jelzést elérve jobbra fordulunk, és megérkezünk a kisirtási menedékházhoz.

ÁGASVÁRI TURISTAHÁZ- tájegység: Mátra

GYÖNGYSZEM

A 789 méter magas (és nem kicsit meredek…) Ágasvár alatt, a településektől távol találjuk a mátrai turisták egyik kedvenc helyét – no meg a csillagászokét is, hiszen a fényszennyezéstől mentes területen ők is kedvükre hódolhatnak hobbijuknak. A ház az Országos Kéktúra bélyegzőhelye, ráadásul fontos turistautak keresztezésében áll – nem csoda, hogy sok természetjáró keresi fel a huszonnyolc fő befogadóképességű, sátrazási lehetőséget is kínáló épületet.

Túraajánlat: Mátraszentimre–Fallóskút–Ágasvári turistaház–Mátrakeresztes

• Táv: 10 km
  • Szintemelkedés: 303 m

Mátraszentimréről indulunk, a falu központjából a zöld négyzet jelzésen kiérve rátérünk a kék kör (forrás) jelzésre, melyet Fallóskútig követünk – itt a híres Mária-kegyhelyet is felkereshetjük. Most jön a feketeleves: a zöld sáv jelzés még csak hagyján a Fiúsom-patak partján, ám a turistaház emelkedője (piros sáv, piros kereszt) igencsak megdolgoztat. Ha kipihentük magunkat, a zöld sáv és az egykori vársáncokat érintő, jó navigációs képességet igénylő zöld kör jelzésen érünk el célunkhoz, Mátrakeresztesre.

SZENTLÉLEKI TURISTAHÁZ -tájegység: Bükk

LÉLEKPIHENŐ

A Bükk-fennsík alatt, 750 méter magasságban találjuk az egykori menedék-, ma turistaházat. A jókora, negyvenhét fő befogadóképességű épület remek bázis a Bükk felfedezéséhez – akár a közeli pálos kolostor romjaival vagy a „látókövekkel” is kezdhetünk. A hozzánk legközelebbi település az aprócska Miskolc-Ómassa, de a télisport-központ Bánkút is csak négy kilométerre található. Szentlélek fontos turistaközpont, ugyanakkor valódi lélekpihenő. Tömegközlekedéssel nem közelíthető meg.

Túraajánlat: Lillafüred–Magos-kő–Szentlélek–(Ómassa)

• Táv: 12 km
  • Szintemelkedés: 597 m

Lillafüredről a Hámori-tó mellett indulunk el a piros és zöld sáv jelzéseken, majd a tó gátján áthaladva a zöldön folytatjuk utunkat. A Lencsés-nyeregben találkozunk a piros sávval, s balra fordulunk, Csókást érintve jutunk el a Magos-kő 635 méteres csúcsáig. Nem tágítunk a piros sávtól (bár ha akarunk, a piros háromszögön tehetünk egy kitérőt az Örvény-kőre), mely elvezet Szentlélekre. Ha megpihentünk, akkor a kék kereszten jutunk el Ómassára, ahonnan már elbuszozhatunk Miskolcra, vagy elgyalogolhatunk a lillafüredi erdei vasút garadnai végállomására a völgyben.

Szöveg: Marosi Gergely

További cikkek

Balatonfelvidék - felfedezésre váró eldugott kincsek! 2024.04.12
A Balatonfelvidék gazdag történelmi és természeti kincseket rejt, amik kiváló lehetőséget kínálnak a kirándulások és túrák szerelmeseinek. Számos eldugott helyszín vár felfedezésre, miközben a lenyűgöző táj és a változatos látnivalók megnyugtatják a lelket és feltöltik a testet. Tekintsük át ezeket a kihagyhatatlan célpontokat a Balatonfelvidéken!
Túrázás Olaszországban 2024.02.20
Olaszország lenyűgöző tájakkal csábítja a természet és a túrázás szerelmeseit. A hegyek, tavak, és tengerpartok változatossága lehetővé teszi mindenki számára, hogy megtalálja a neki leginkább megfelelő túraútvonalat. Ha szeretnéd felfedezni Olaszország gyönyörű tájait, itt van néhány túra javaslat, megmutatva merre indulj, milyen nehézségekre számíts, és hogyan szervezd meg az utazást.
Különleges túra célpontok 2024.02.15
Föld alá, sőt, a Duna alá, tengerszemhez, „ördögi körbe” és az ország legjobban felszerelt csillagvizsgálójához is eljuthatunk: „túramenünkben” különleges túra célpontok felkeresését ajánljuk, melyek beépíthetők egy nagyobb kirándulás programjába is!

Ajánló

Saját testsúlyos edzés kislexikon 1. 2024.04.26
Van néhány szó a saját testsúlyos (és más) edzésforma világában, ami nehezen megjegyezhető. Részben nem annyira köznapi, de ha belegondolunk, valójában ...
A jégfürdőzés jótékony hatása 2024.04.22
A jégfürdőzés, azaz hideg vízbe merülés, évezredek óta része az emberek életének, legyen az finn szauna vagy orosz “bánya” (orosz gőzfürdő) része. ...
5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Az életkor csak egy szám, és mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát – a crossfitközösségekben szinte jelszóként használt mondatok. A crossfit a funkcionális ...
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok ...
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
A futás, még a rendkívül hosszú távok is, a legtöbb ember számára inkább előnyökkel, mintsem egészségügyi kockázatokkal jár. Nézzük, hogyan vélekednek az ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!