Az elmúlt 8 évben megszokott látvánnyá vált, hogy zöld színű kerékpárokat és Bubi feliratú állomásokat látunk Budapest legforgalmasabb helyein. A kezdeti sikerek után kisebb hullámvölgy következett, ami teljes megújulást hozott. Így vált a kerékpározásból bubizás Budapesten. Honnan indult és hova tart hazánk legnépszerűbb kerékpár megosztó szolgáltatása?
A nehéz kezdet
Amikor a MOL Bubi elindult 2014-ben még sokkal kevesebben kerékpároztak rendszeresen a fővárosban. Az infrastruktúra is fejlesztésre szorult, így mondhatjuk, a projekt elindulása kicsit megkavarta az állóvizet. Az emberek számára is elkezdte megmutatni, hogy a kerékpározás bárkinek elérhető, közlekedési alternatívaként is működhet.
„Az évek alatt eljutottunk oda, hogy nem tűnik öngyilkosságnak Budapesten biciklizni” – mondta a fejlődésről a Sport Forum Hungary előadásán Nagy Bence Csaba, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális csatornáinak üzletfejlesztéséért felelős vezetője.
Emellett azt is kiemelte, hogy a Bubi volt az első közösségi közlekedési szolgáltatás. A Bubi sikere megalapozta az elektromos rollerek és az azokat üzemeltető cégek (pl: Lime, Tier) megjelenését és térhódítását. Az ilyen rendszerek a városvezetésre is motiváló hatással vannak, hiszen mindig el lehet gondolkodni azon, hogy egy új biciklisáv vagy útfelújítás mennyire motiválja az embereket, hogy többet használják ezeket a közlekedési módokat.
Sport Forum Hungary – Magyarország első számú sportkonferenciája
Idén októberben a Puskás Arénában szervezte a Sport&Move és a the path sports management ügynökség az első Sport Forum Hungaryt, ami a sportvilág különböző szereplőit hívta egy kötetlen eszmecserére. Az 58 előadás és kerekasztal-beszélgetés 650 szakember részvételével zajlott. A konferencia a következő években szeretne még nagyobbá válni, és pár éven belül egy többnapos szakmai fesztivállá fejlődni, ahol tapasztalatokat cserélve és megosztva lehet felkészülni a hazai és nemzetközi sportélet fejlesztésére és népszerűsítésére
Bubizás
Az innováció hatására 2018-ban az év szava a bubi/bubizás lett, ami mutatja, hogy pár év alatt sikerült az emberek mindennapjaiba beépülni, és olyan brandet létrehozni, amihez a felhasználók kapcsolódni tudtak. A kezdeti rendszer fölött azonban eljárt az idő. Egyrészt az első generációs kerékpárok használatát nagy sportértéknek lehetett tekinteni, a tömör gumik és a robosztus súlya miatt.
„Amikor a Margitszigetnél mentél fel a hídra, úgy érezhetted magad, mint Pantani az Alpe d’Huezen” – hozott egy hasonlatot Nagy Bence Csaba.
Az is nehezítette a terjedést, hogy éves bérletet akkoriban csak személyesen lehetett vásárolni, és az árazás egyik nagy hátránya volt, hogy a használathoz 25 ezer kauciót kellett befizetni.
Az új Bubi
A MOL Bubi 2021 elején teljeskörű reformon esett át. Lecserélődtek a biciklik, a régiek azóta a Máltai Szeretetszolgálathoz kerültek, és a 300 legszegényebb magyar településen használják őket. Új applikáció készült, ami megkönnyítette a vásárlást. Megszűnt a kauciós rendszer és a havi bérlet 500 forintossá tételével mindenki számára elérhetővé vált. Az azóta eltelt 1,5 évben több, mint 230 ezren regisztráltak és próbálták ki a Bubit. Az összes utazás száma pedig 3,7 millió körül van, ebből is látszik mekkora a kereslet a rendszerre, és a városon belüli kerékpározásra.
A következő időszakra is vannak tervek. Az új bicikliknek hála már nagyobb távolságokat lehet megtenni, így fokozatosan bővül az állomások száma, és a város egyre több kerülete lesz elérhető Bubival. Egy jutalomrendszer bevezetése is az ötletek között szerepel, ami különböző kedvezményekkel támogatná azokat, akik többet használják az alkalmazást. A cél, hogy minél élhetőbb legyen a város, és minél több embert tudjanak bevonni a kerékpározás élményébe és a mozgásra ösztönözni. Sokan azok közül, akik a Bubit kipróbálták, azóta már saját biciklit is vettek, ez is pozitívum Nagy Bence Csaba szerint.
A szemléletváltás hosszú folyamat, de a Mol Bubi halad a saját útján azért, hogy minél tovább fejlődhessen. A különböző közösségi médiás felületeken pedig várják a felhasználók ötleteit és javaslatait, amik még több újítást hozhatnak.
Szöveg: Kreisz Bálint