Sportmarketing - A Balboa-futás

2020-b0n (a hónap második szombatján) már nyolcadik alkalommal rendezik meg a Balboa-futást. Az évről évre fejlődő futóeseményt a Sports Illustrated magazin is szemlézte a közelmúltban. Mi a cél, mitől egyre népszerűbb és mitől közösségi? Markovics Márk társötletgazda szervezővel beszélgettünk.

Kié ez az esemény? 

A Balboa az örömfutásnál összetettebb esemény, amelyet az induláskor (2013) hárman szerveztek.

● Csanya: Magyarország legismertebb terepfutás-szervezője, aki végül a nagy létszám miatt már nem érezte jól magát, és kiszállt. 

● Lukács Béla: ő találta ki a Rocky-egyenszerkóban való futást. 2015-ben elhunyt.

● Markovics Márk: ő forszírozta, hogy szervezzenek közösségi futást az ötletre. 

„Béla halála után egyedül maradtam, nélküle hallani sem akartam a Balboa megrendezéséről. Aztán sokan mondták, hogy Béla se örülne, ha veszendőbe menne ez az esemény. A családja is mögém állt. Ekkor kerestem meg Walter Ulrikot, akinek többéves tapasztalata van a közösségi futások szervezésében” – mondja Markovics Márk.

Ma ő és Walter Ulrik jelentik a Balboát. 

 

Mitől közösségi?

A Balboa-kör védett név, viszont nem cég és nem egyesület, csupán két magánszemély áll mögötte. A szervezők nem határoztak meg üzleti vagy más monetizálható célt. A legfontosabb szempontok a terepfutás népszerűsítése, a közösségépítés és az élményszerzés.

Közösségi futásról beszélünk, mert

● nincs hivatalos időmérés,

● nem a teljesítés ideje számít,

● a szürke Rocky-egyenpulóver kohéziós erőt teremt, közösséget épít. 

Ez mind szép, de ettől még nem verődik össze száz őrült, hogy Rockyként lefussák a 19 km-es távot, ennyi ismerőst nem lehet csak úgy beszervezni. A futók közössége sok kisebb-nagyobb közösségként működik, amely verseny(sorozat), helyszín vagy egy influencer köré szerveződhet.

A közösségi média (elsősorban a Facebook) révén nagyobb létszámú csoportot is el tudunk érni. Ha jó az üzenet, gyorsan összejön a pár százas indulólétszám. Nyilván fontos a körítés: a szervezés, a tájékoztatás, a pálya biztosítása, a batyus frissítés fogadása és előkészítése. Ha ezek gyenge lábakon állnak, gyorsan megfogyatkozna a közösség. 

Márk szerint a legerősebb közösségi azonosító a szürke pulóver:

„A Rocky Balboa-filmsaga a szellemiségével motivációt és eszmeiséget varázsol a futás köré. Minden rész a küzdelemről, a kőkemény edzésről, a padlóról való felállásról szól, ami párhuzamba állítható a futásunkkal. A Balboa-kört sem lehet felkészületlenül teljesíteni, de útközben így is sok »pofont« kap a futó a kör végéig.”

Batyus frissítés

Minden résztvevő hoz italt és futáskor fogyasztható ételt, ezek bekerülnek a közösbe. A muníciót a szervezők az egyetlen frissítőponton és a célban helyezik el, mindenki azt és annyit fogyaszt belőle, amennyi jólesik. A megmaradó ételt-italt a szervezők összecsomagolják az önkénteseknek.

Válaszút előtt: közösség vagy üzlet?

Az önkéntes szervezés (önkéntesek bevonásával) az induláskor alapvetése a közösségépítésnek, bizonyos méret felett ugyanakkor dönteni kell: közösség vagy üzlet? 

A Balboa-futás elérte a kritikus méretet. Nonprofitként is lehetünk profik, ám ha a fejlődést választják a szervezők, üzletileg finanszírozott alapon tartható fenn a mostani színvonal. 

„Egyelőre a cél az, hogy ingyenes maradjon a rendezvény, bár lenne alapja a fizetőssé tételnek. A biztosított pálya, pályajelölés, speaker, zene, frissítés, a célban hatalmas melegedősátor és konyhapultos kiszolgálással négyszáz adag friss, meleg étel várta a résztvevőket. Ilyen extra kiszolgálás ingyen szerintünk nem volt még magyarországi futórendezvényen” – mondja Márk. 

Kézenfekvő, hogy ha szürke pulcsi az „elvárt” viselet, azt (lehetőleg brandingelve) meg lehessen vásárolni. Ha igényt támasztunk egy márka iránt, az azonosulás feltételeit és eszközeit meg kell teremtenünk, utóbbiakat elérhetővé kell tennünk. 

„A webshopot 2018 decemberében raktuk össze, égető szükség volt rá. A futások előtt kb. kétszáz pulcsira jön rendelés. Minden évben változik a dizájn. A repertoár folyamatosan bővül, van kulcstartó, bögre, csősál, fejkendő. Egyelőre ez az egyetlen bevételi forrásunk, ebből finanszírozzuk az esemény költségeit” – mondja Márk. 

Egy közösség akkor élő, ha tagjai között rendszeres és erős a kapcsolat.

 A Balboa-közösség élete az alapeseményen túl más kiterjesztésben is intenzívebbé válhatna:

● további futások szervezésével, 

● megjelenés más eseményeken Balboa Csapatként, 

● brandingelt termékekkel és szolgáltatásokkal, 

● közönségtalálkozókkal

„Vannak tervek, és van egy dinamikusan fejlődő sportközösség, a CoffeeRUN csapata, ennek tagjai rendszeresen futnak eseményszervezés keretein belül nappali és esti Balboát is. Mondhatjuk, hogy ők képviselnek minket. Szeretjük őket, együttműködünk velük. Ami Stallonét illeti, a philadelphiai Rocky Runon vélhetően előbb felbukkan, mint Budapesten…” – összegez Márk.

Emelkedő pálya

ÉvFutók száma

2013200 

2014400 

2015450 

2016400 

2017599 

2018699 

2019799 

 

Classic Balboa-háttér (2019)

Stáb

► 2 fő szervező + 25 segítő (kevesebb nem lehet).

A kampány

► Facebook-esemény létrehozása, humoros és játékos posztok az esemény előtti egy-két hónapban – napi szinten. 

► A Balboa-kör Facebook-oldalának kezelése (3500 kedvelő).

► Promóciós premiervetítés a Rocky Creed 1-re, 200 fő részére (2018).

„Nem kell marketingelni, jönnek a Rockyk!” (Markovics Márk)

Támogatók

► Hammer Nutrition: minden évben biztosítja a rajtkaput, a hangosítást, a frissítést.

► Compressport Hungary: terméktámogatás. 

► HunGast: négyszáz adag meleg étel.

► Moonlight Event: fűtött rendezvénysátor. 

CSR

► A 2019-es Balboa-futás jótékony célt is szolgált. A futók 500 000 Ft-ot adományoztak a kárpátaljai nagydobronyi leányotthon részére az ágymatracok cseréjéhez. Az akció nagykövete Sperka Tamás terepfutó volt.