Nyakunkon a jövő - Mire figyelünk tíz év múlva?

TRX, paleolit étrend, CrossFit, funkcionális edzés: 10-15 évvel ezelőtt szinte senki sem hallott róluk, manapság viszont csaknem ugyanolyan népszerűek, mint a hagyományos edzőtermi testépítés. Az átlagember számára felmérhetetlen, hogy újabb tíz év múlva mi lehet majd az egészséges életmód alappillére. Jövőbe pillantunk – Lakatos Péter segítségével.

1. Fényterápiás eszközök

„A fénynek gyógyító hatása van. Ha egy szervezet nem jut fényhez, nem működik optimálisan. A statisztikák szerint egy átlag amerikai a napja 92 százalékát mesterséges fényben tölti. A jelenlegi módszerek, a szolárium, a mesterséges D-vitamin-pótlás helyett a jövőben az egészséges életmód egyik alappillére lesz a fényterápia. A legtöbb háztartásban elérhető lesz egy modern fényterápiás eszköz, amivel gyakorlatilag a testünk sejtjeit tölthetjük fel energiával. Egy hordozható, kis méretű eszköz meghatározott hullámhosszú vörös és közeli infravörös fényt sugároz a bőrön át a sejtekbe, ezáltal növelve azok ATP-szintjét, mely nem más, mint az élet erőforrása. Napi 5-10 perces kezelés felturbózza a mitokondriumok energiatermelési folyamatait. A mitokondrium a test motorja. Jelenleg az egészséges életmód az üzemanyag-bevitelre fókuszál: mit együnk, hogyan segítsük a testünket edzéssel. A jövőben magára a motorra fókuszálunk, a fényterápiás eszközök a mitokondriumok energiatermelési folyamatait segítik majd. Már ma is kaphatóak ilyen eszközök, de amíg Európában szinte ismeretlen a módszer, a Szilícium-völgyben lévő cégek vezetői már ezeket használják.”

2. Lélegezz helyesen!

„Számos civilizációs betegség fokozott levegőcserével, hiperventillációval jár együtt. A ma embere orrlégzés helyett beszéd közben szájon át lélegzik, a számítógép előtt görnyed 10-12 órát, a stressz hatására vagy épp hiúságból a hasát behúzva rossz légzéstechnikát alkalmaz. A helyes légzés az egészségre és a sportteljesítményre is kiváló hatással van, ami eddig sem volt titok, de csak a következő évtizedben lesz az egészséges életmód alapja a légzés forradalma. Konsztantyin Butejko ukrán professzor már az 1950-es években kidolgozta az optimális légzéstechnikát: a mély belégzés és a tüdő felfújása helyett ellazult rekeszlégzést kell alkalmazni, mintha a hasunkba szívnánk a levegőt. A percenkénti légzésszám tudatos csökkentése, az orrlégzés alkalmazása számos egészségi problémát gyorsan megszüntet. A légzés helyreállításával megszűnik a horkolás, az alvási apnoe, és jobb az éjszakai regeneráció is. A következő tíz évben a helyes légzés lesz az egyik fitnesz- és egészségeséletmód-trend. Magyarországon már most is lehet Oxygen Advantage oktatói képzést végezni, az edzők beépíthetik fegyvertárukba ezt a módszert. Az átlagemberek számára pedig a jövőben minden bizonnyal hordozható eszköz lesz elérhető, amely monitorozza a légzést, a szén-dioxid és az oxigén arányát, nyomását, a percenkénti légzésszámot figyelve.”

3. Az edzés jó alvással kezdődik

„A kevés, rossz minőségű alvás szintén civilizációs probléma. A jövőben a fitneszedzőknek azzal is foglalkozniuk kell, hogy tanítványaik éjszakai regenerációja, alvásminősége problémamentes legyen. Mintegy öt éve kaphatóak olyan eszközök, amelyek monitorozzák az alvást. Nemcsak azt mutatják meg, hogy valaki hány órát aludt, hanem azt is, milyen volt a pihenésének a minősége. Ilyen a Beddit alvásfigyelő szalag, amely az ágyba helyezve egy iPhone-ra tölthető appal együtt figyeli az alvás jellemzőit: a pulzusszámot, a légzést, a mozgást, a horkolást. Még érdekesebb eszköz a már szintén kapható finn fejlesztésű Oura Ring, amely egy egyszerű gyűrű, de már most megbízható technológia az alvás minőségének megfigyelésére. Természetesen ezek az eszközök csak mérnek, az alapproblémát szakember segítségével kell orvosolnunk: a képernyőkből éjszaka ránk zúduló túl sok kék fény, a túl meleg szoba, a késő éjszakai evés, a nem elég sötét szoba, a nem megfelelő légzés mind-mind okozhat alvásproblémákat.”

4. Készenléti jelentés

„Az átlagos hobbisportoló ma megérkezik az edzőterembe, és megpróbálja elvégezni azt a feladatsort, amelyet az edzésterve vagy az edzője előírt számára az adott napra. Persze mindez nem veszi figyelembe, hogy a sportoló hogy aludt, mennyire stresszes a munkája, a magánélete, készen áll-e az előtte álló feladatra fizikailag és mentálisan. A jövőben az edzések előtt egy négyperces méréssel képesek leszünk a sportoló adott napi készenléti állapotának felmérésére – az eszköz már ma is elérhető. Az Omegawave nevű elit eszköz egy EKG-hez hasonló mellpánttal a készenlét több fajtáját méri: percek alatt megállapítja, hogy az adott sportoló az adott napon milyen terhelést kapjon, milyen jellegű munkát végezzen, erőt, robbanékonyságot vagy állóképességet fejlesszen. Megelőzhetjük a felesleges vagy túlzott terhelést. De a készenlét mérése túlmutat a sporton: katonák, rendőrök, orvosok, csúcsvezetők számára is fontos lesz a következő évtizedben, hogy tudják, az adott napon készen állnak-e bizonyos feladatokra, vagy sem…”

5. Hőterápia

„Finnországban évszázados hagyománya van a szaunázásnak, mert a forró kabinban töltött időnek egészségmegőrző hatása van. Egy 30 éven át 3000 ember bevonásával végzett kutatás szerint a szív- és érrendszeri problémák előfordulása az átlagos fele a rendszeresen szaunázók körében. Mindez heti három-négy alkalommal 15-17 percnyi szaunázást jelent. A szaunázás eddig is népszerű volt az egészségtudatos átlagemberek és a sportolók körében, de a technika fejlődésének köszönhetően a következő évtizedben a hőterápia – a szaunázás és a hideg vizes zuhany – még népszerűbb lesz. Már most kaphatóak olyan infraszaunák, amelyek viszonylag kis helyet foglalnak el, tíz év múlva pedig ezek a termékek még olcsóbbak, többek számára elérhetőek lesznek akár otthoni használatra is.”

 

Fitnesztrendek: a két véglet

Ha azon gondolkozunk, hogyan edzenek majd az emberek tíz év múlva, két képet vázolhatunk. 

1. A technológia alkalmas lesz arra, hogy a kütyükért rajongó… 

■ otthonában, egy képernyőn jelenjen meg az edzője.

■ lakásában pontos eszköz mérje a testzsírszázalékát. 

■ aktuális kalóriaszükségletének megfelelően a tréner vagy az életmód-tanácsadó küldje el a bevásárlólistát vagy a heti ételrendelést egy bevásárlóközpontnak vagy egy egészséges ételeket készítő és kiszállító cégnek. 

2. Sokkal kedvesebb a másik véglet: egyre többen mennek majd ki az edzőtermekből a szabadba, mezítláb, saját testsúlyos, TRX- vagy hagyományos súlyemelő rudas tréningeket végezni, tiszta vizet isznak, és próbálják kerülni a kontrollt. A technikai fejlődést élvezve is sokan térnek majd vissza az edzéseik alatt a természetességhez, az egyszerűséghez.

Szöveg: Németh Attila

Lakatos Péter, az ország egyik legfelkészültebb erőnléti szakembere régóta foglalkozik a teljesítményfokozás és az egészséges életmód nálunk jobbára ismeretlen módszereivel. Őt kértük fel arra, hogy vázolja: bő egy évtized múlva mire figyelünk majd, ha egészségesen szeretnénk élni, és ehhez milyen segítséget nyújt majd a technika.