Hideg száguldás - Jégvitorlázás

Amikor a vízi vitorlások már a dokkban pihennek, akkor jön el a jégvitorlások ideje, ha az időjárás is úgy gondolja. A hídon korcsolyák, a kapitányon bukósisak, egy menet 45 perc. A „hideg száguldásról” Sarang Lajossal, a FüredYacht Charter és Oktatóközpont alapítójával és oktatójával beszélgettünk.

Sport&Move: A vitorlázás megítélése a sportteljesítmény szempontjából nem egyértelmű. Fizikai felkészülést és/vagy komoly edzettséget igényel? 

Sarang Lajos: A választott hajótípus és a természeti körülmények – a szélerősség és a hullámzás mértéke – jelentősen befolyásolják az igénybevétel nagyságát. Vitorlázni és vízen lenni 6 éves kortól 90 éves korig lehet. Persze minél jobban tolódsz a vitorlázás extrém vonulatai felé, annál inkább lesz szükséged testre és hajótípusra szabott felkészítésre és erős fizikumra.

 

S&M: Ezek szerint a vitorlázás elsősorban technikai sport? 

S. L.: Teljes egészében. Minden hajótípus állítási, úgynevezett trimmelési lehetőségek tömkelegével rendelkezik, amelyekkel a hajó sebességét és a szélirányra tartás szögét állíthatod. A versenyhajókon lényegesen több az állítási lehetőség, mint a túrahajókon. Az előbbieken külön állíthatod a hajó úszóképességét, az árbocot és a vitorlákat, miközben magadat, mint legfőbb súlyállító berendezést, ide-oda „pakolod" a hajóban – adott szélerőben a sebességre koncentrálva.

S&M: A hideg és a tél beköszöntével a vitorlások dokkba költöznek, de a Balatonon látunk jégvitorlásokat. Ezek hagyományos hajók korcsolyával felszerelve vagy speciális eszközök? 

S. L.: A téli, jégen történő vitorlázás külön sport. Abban hasonlít vízen űzött rokonára, hogy a szerkezetet a szél és a vitorla energiái hajtják, de az eszköz felépítése teljesen más, mint egy vízi járműé. Van egy hosszúkás test, ez alatt keresztirányban egy úgynevezett hidat helyeznek el, amelynek a két végén egy-egy korcsolya található. Az irányíthatóságot a test elejére vagy végére felszerelt kormánykorcsolya biztosítja. Általában egy vitorlával rendelkező, egyszemélyes szerkezetről beszélünk, de világszerte természetesen több típus van használatban. A Balatonon leginkább az egyszemélyes DN-típus terjedt el, de van egy múlt század elejéről megőrzött MONOTYP, azaz kétszemélyes típus is. Európa-szerte – leginkább tőlünk északabbra – ideálisabbak a természeti körülmények a jégvitorlázáshoz, így Lengyelországban, Finnországban, Fehéroroszországban például jóval elterjedtebb ez a téli sportolási forma. 

S&M: A vitorlázás technikája eltér a vizes rokonétól?

S. L.: Jégvitorlást vezetni különleges élmény. A vízi vitorlás hajótól eltérően mindig behúzott vitorlával halad, és a valódi szél sebességének három-ötszörösét képes elérni, ami, figyelembe véve a terület „bizonytalanságát” is, hamisítatlan extrém sporttá teszi a jégvitorlázást. A jármű egyik legfontosabb alapállítása a korcsolyák és az azokat tartó eszközök – a híd és a korcsolyapofák – beállítása, amelyeket a sportoló súlyához kell hangolni. Hetven-száz km/órás átlagos sebességnél felettébb fontos a jól beállított szerkezet.

S&M: A hajón kívül szükségünk van egyedi, különleges felszerelésre, vagy elég, ha jól felöltözünk?

S. L.: Az extremitást tovább növeli az a tény, hogy ez valóban hideg sport. A jó minőségű technikai öltözet elengedhetetlen, amely akár a vizet is bírja, de elsősorban könnyed mozgást enged, és védelmet nyújt a hideggel szemben. A külső hőmérséklet a nagy sebességgel párosítva dermesztően hat a teljes testre. A szemüveg, a maszk, a meleg és strapabíró kesztyű mellett a ruházat része a speciális csúszásgátló cipő, a bukósisak, a gerincvédő és a meleget biztosító öltözet. Előnyös, ha egy esetleges beszakadásnál a ruházat nem gátolja viselőjét a lékből történő kievickélés közben.

S&M: Van időlimit? Hány órát lehet jégvitorlázni egyhuzamban? 

S. L.: Egy nekifutásra általában maximum 45 percet lehet kényelmesen jégvitorlázni, ennyi idő alatt akár 70 km-t is megtehetünk… De van egy örök szabály: jégvitorlázni akkor és annyit tudsz, amikor és amennyit a természet lehetővé tesz. Ha megfelelőek a körülmények, akkor mindent bele! Reggel hét órától délután ötig mindennap jégen leszel, vagy oda vágysz, ha egyszer kipróbáltad!

S&M: Versenyezni is lehet ebben a sportágban – akár itthon is?

S. L.: Világszerte – ezen belül pedig a Balatonon – rendkívül komoly, jól szervezett versenyeket rendeznek. 2017 februárjában Balatonfüred volt a házigazdája a DN-jégvitorlás-Európa-bajnokságnak – jó jég és jó szél várta a versenyzőket és a több száz jégvitorlást. A nemzetközi versenyek már komoly logisztikával járnak, ráadásul előfordul, hogy nem ott és úgy van verseny, ahogyan azt előzetesen meghirdették. A természeti körülmények, a jég, a hó és a szél könnyedén átírhatja az elképzeléseket. Ha minden összeesküdött ellenünk, a verseny az Egyesült Államokból például a Balatonra költözhet, amit két nappal az esemény előtt hirdetnek ki. 

S&M: Magyarországon hol lehet jégvitorlázni? 

S. L.: Van egy aktív DN jégvitorlás szövetség Balatonfüred központtal, de ha biztonságos a jég, gyakorlatilag mindegyik állóvizünkön lehetséges. Mi a FüredYachtnál – szintén Balatonfüreden – egy- és kétszemélyes jégvitorlásokkal is rendelkezünk, amelyekkel oktatást és túrát is szervezünk. 

■ Info és jelentkezés: furedyacht.hu

■ Fotó: Furedyacht/Sarang Lajos

SM-tipp

Jégvitorlázásra alkalmas az időjárás, ha a Balaton jege eléri a legalább 10 cm-es vastagságot, és a Balatoni Vízirendészet alkalmasnak nyilvánítja a tó jegét a sportolásra.