betöltés folyamatban...

HIDEG SZÁGULDÁS – JÉGVITORLÁZÁS

2021.01.11.
jégvitorlázás

Amikor a vízi vitorlások már a dokkban pihennek, akkor jön el a jégvitorlázás ideje, ha az időjárás is úgy gondolja. A hídon korcsolyák, a kapitányon bukósisak, egy menet 45 perc. A „hideg száguldásról” Sarang Lajossal, a FüredYacht Charter és Oktatóközpont alapítójával és oktatójával beszélgettünk nemrég.

A vitorlázás megítélése a sportteljesítmény szempontjából nem egyértelmű. Fizikai felkészülést és/vagy komoly edzettséget igényel? 

Sarang Lajos: A választott hajótípus és a természeti körülmények – a szélerősség és a hullámzás mértéke – jelentősen befolyásolják az igénybevétel nagyságát. Vitorlázni és vízen lenni 6 éves kortól 90 éves korig lehet. Persze minél jobban tolódsz a vitorlázás extrém vonulatai felé, annál inkább lesz szükséged testre és hajótípusra szabott felkészítésre és erős fizikumra.

Ezek szerint a vitorlázás elsősorban technikai sport? 

S. L.: Teljes egészében. Minden hajótípus állítási, úgynevezett trimmelési lehetőségek tömkelegével rendelkezik, amelyekkel a hajó sebességét és a szélirányra tartás szögét állíthatod. A versenyhajókon lényegesen több az állítási lehetőség, mint a túrahajókon. Az előbbieken külön állíthatod a hajó úszóképességét, az árbocot és a vitorlákat, miközben magadat, mint legfőbb súlyállító berendezést, ide-oda „pakolod” a hajóban – adott szélerőben a sebességre koncentrálva.

A hideg és a tél beköszöntével a vitorlások dokkba költöznek, de a Balatonon láthatunk jégvitorlásokat. Ezek hagyományos hajók korcsolyával felszerelve vagy speciális eszközök? 

S. L.: A téli, jégen történő vitorlázás külön sport. Abban hasonlít vízen űzött rokonára, hogy a szerkezetet a szél és a vitorla energiái hajtják, de az eszköz felépítése teljesen más, mint egy vízi járműé. Van egy hosszúkás test, ez alatt keresztirányban egy úgynevezett hidat helyeznek el, amelynek a két végén egy-egy korcsolya található. Az irányíthatóságot a test elejére vagy végére felszerelt kormánykorcsolya biztosítja. Általában egy vitorlával rendelkező, egyszemélyes szerkezetről beszélünk, de világszerte természetesen több típus van használatban. A Balatonon leginkább az egyszemélyes DN-típus terjedt el, de van egy múlt század elejéről megőrzött MONOTYP, azaz kétszemélyes típus is. Európa-szerte – leginkább tőlünk északabbra – ideálisabbak a természeti körülmények a jégvitorlázáshoz, így Lengyelországban, Finnországban, Fehéroroszországban például jóval elterjedtebb ez a téli sportolási forma. 

A vitorlázás technikája eltér a vizes rokonétól?

S. L.: Jégvitorlást vezetni különleges élmény. A vízi vitorlás hajótól eltérően mindig behúzott vitorlával halad, és a valódi szél sebességének három-ötszörösét képes elérni, ami, figyelembe véve a terület „bizonytalanságát” is, hamisítatlan extrém sporttá teszi a jégvitorlázást. A jármű egyik legfontosabb alapállítása a korcsolyák és az azokat tartó eszközök – a híd és a korcsolyapofák – beállítása, amelyeket a sportoló súlyához kell hangolni. Hetven-száz km/órás átlagos sebességnél felettébb fontos a jól beállított szerkezet.

A hajón kívül szükségünk van egyedi, különleges felszerelésre, vagy elég, ha jól felöltözünk?

S. L.: Az extremitást tovább növeli az a tény, hogy ez valóban hideg sport. A jó minőségű technikai öltözet elengedhetetlen, amely akár a vizet is bírja, de elsősorban könnyed mozgást enged, és védelmet nyújt a hideggel szemben. A külső hőmérséklet a nagy sebességgel párosítva dermesztően hat a teljes testre. A szemüveg, a maszk, a meleg és strapabíró kesztyű mellett a ruházat része a speciális csúszásgátló cipő, a bukósisak, a gerincvédő és a meleget biztosító öltözet. Előnyös, ha egy esetleges beszakadásnál a ruházat nem gátolja viselőjét a lékből történő kievickélés közben.

Van időlimit? Hány órát lehet jégvitorlázni egyhuzamban? 

S. L.: Egy nekifutásra általában maximum 45 percet lehet kényelmesen jégvitorlázni, ennyi idő alatt akár 70 km-t is megtehetünk… De van egy örök szabály: jégvitorlázni akkor és annyit tudsz, amikor és amennyit a természet lehetővé tesz. Ha megfelelőek a körülmények, akkor mindent bele! Reggel hét órától délután ötig mindennap jégen leszel, vagy oda vágysz, ha egyszer kipróbáltad!

Versenyezni is lehet ebben a sportágban – akár itthon is?

S. L.: Világszerte – ezen belül pedig a Balatonon – rendkívül komoly, jól szervezett versenyeket rendeznek. 2017 februárjában Balatonfüred volt a házigazdája a DN-jégvitorlás-Európa-bajnokságnak – jó jég és jó szél várta a versenyzőket és a több száz jégvitorlást. A nemzetközi versenyek már komoly logisztikával járnak, ráadásul előfordul, hogy nem ott és úgy van verseny, ahogyan azt előzetesen meghirdették. A természeti körülmények, a jég, a hó és a szél könnyedén átírhatja az elképzeléseket. Ha minden összeesküdött ellenünk, a verseny az Egyesült Államokból például a Balatonra költözhet, amit két nappal az esemény előtt hirdetnek ki. 

Magyarországon hol lehet jégvitorlázni? 

S. L.: Van egy aktív DN jégvitorlás szövetség Balatonfüred központtal, de ha biztonságos a jég, gyakorlatilag mindegyik állóvizünkön lehetséges. Mi a FüredYachtnál – szintén Balatonfüreden – egy- és kétszemélyes jégvitorlásokkal is rendelkezünk, amelyekkel oktatást és túrát is szervezünk. 

IMG-1288

kép 1 / 2

■ Info és jelentkezés: furedyacht.hu

■ Fotó: Furedyacht/Sarang Lajos

SM-tipp

Jégvitorlázásra alkalmas az időjárás, ha a Balaton jege eléri a legalább 10 cm-es vastagságot, és a Balatoni Vízirendészet alkalmasnak nyilvánítja a tó jegét a sportolásra.

További cikkek

Különleges túra célpontok 2024.02.15
Föld alá, sőt, a Duna alá, tengerszemhez, „ördögi körbe” és az ország legjobban felszerelt csillagvizsgálójához is eljuthatunk: „túramenünkben” különleges túra célpontok felkeresését ajánljuk, melyek beépíthetők egy nagyobb kirándulás programjába is!
Újabb rekord született a Balatonon 2023.09.17
Rekordmezőnnyel rajtolt el szombaton a Balatonon Balatonfüredről a Félszigetkerülő Széchenyi István Emlékverseny Kékszalag Port Nagydíj, amit az Oroszlán Péter kormányozta Principessa nyerte meg 2 órán belüli idővel. A befutási arány meghaladta a 90 százalékot, ami rekord közeli a Balatonon.
Balatoni kikötők 2023.08.30
Az elmúlt néhány évben, köszönhetően a Kékszalag sikerének is, láthatóan fellendült a balatoni vitorlázás. Ez pedig magával hozza azt is, hogy egyre több és nagyobb kikötőre van szükség. Több régi kikötő pedig fejlesztésen, korszerűsítésen esett át. Bemutatunk néhányat közülük.

Ajánló

5+1 inspiráló senior crossfitter 2024.04.19
Az életkor csak egy szám, és mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát – a crossfitközösségekben szinte jelszóként használt mondatok. A crossfit a funkcionális ...
Mit sportoltak a középkorban? 2024.04.17
A középkor nemcsak a lovagi tornák és a kardpárbajok korszaka volt. Bár ezek az események hangsúlyosak voltak az arisztokrácia életében, a középkori sportok ...
Az ultrafutás és az egészség 2024.04.16
A futás, még a rendkívül hosszú távok is, a legtöbb ember számára inkább előnyökkel, mintsem egészségügyi kockázatokkal jár. Nézzük, hogyan vélekednek az ...
Nagy levegőt! A légzés szerepe 2024.04.13
Bármennyire is úgy tűnik, hogy a helyes légzés csak a futók vagy a jógázók sajátja, valójában mindenkinek, aki él, helyesen kellene lélegeznie – különösen ...
Balatonfelvidék - felfedezésre váró eldugott kincsek! 2024.04.12
A Balatonfelvidék gazdag történelmi és természeti kincseket rejt, amik kiváló lehetőséget kínálnak a kirándulások és túrák szerelmeseinek. Számos eldugott ...

Blog

Marik Balázs blogja - Bélának megvan a lényeg!
Marik Balázs blogja - Spirit of ‘78
PARTI ANDRÁS BLOGJA 6.
PARTI ANDRÁS BLOGJA 5.

Kékszalag 2022 Farkas Áron interjú

2022.09.12
##kékszalag2022
Farkas Áronnal készült az interjú a befutó után a Bajnokok vacsoráján. Összesen 516 hajó és több mint 2500 vitorlázó vágott augusztus 14-én csütörtök reggel az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj légvonalban több mint 150 kilométeres távjának.