A bringaipar is csak olyan, mint autós testvére: elképesztő tempóban fejlődik. Az újdonságok egy része valóban hasznos, egy része nem, előbb-utóbb a vásárlóközönség eldönti, mire van szüksége. Mindamellett érdemes egy kicsit lassítani. Fék nélkül pláne. Bemutatjuk a fixi életérzést.
Az egyszerűség élvezete, a funkcióra kihegyezett eszköz használatának öröme az, ami valószínűleg megfogja a fixiseket. A fixi tulajdonképpen a legegyszerűbb megvalósítható bringa, neve az angol fixed-gear kifejezésből ered. Nincs váltó, sem teleszkópok, fék, de még szabadonfutó sem, vagyis a fixit legalább annyira tekerik, mint amennyire a fixi tekeri az embert. A racsnimechanika hiánya miatt az ilyen bringa örökhajtós, vagyis ha abbahagyjuk a tekerést, a pedálok forognak tovább. Komoly önuralom kell, hogy a fiatalkori beidegződést a szabad gurulásról elfeledjük…
Ha elrontod, csattansz
Mivel a hithű fixis a fékeket is lekapja, csak a pedálokkal való ellentartás marad, ha a lassítás a cél. Ha blokkolni kell, az egyszeri fixis skidel. Persze felmerül a kérdés, miért is jó önmagunk permanens szívatása? Illetve pont ez a lényeg, vagyis hogy a fixi műfaj kedvelői nem szívásnak, hanem kihívásnak, a legtisztább bringás élménynek élik meg a fixizést. Egyfelől komoly fizikumot igényel, ha valaki ugyanazzal az áttétellel teker síkon, mint amivel meredek utcákat mászik, másfelől a lényegesen hosszabb fékút miatt sokkal jobban kell figyelni a forgalmat, előrébb kell gondolkodni, hiszen a forgalmi helyzetek megoldására kevesebb a hibalehetőség. Ha elrontod, csattansz.
Épp emiatt megkérdőjelezhető, hogy a városban ideálisnak gondolt fixi tényleg jó megoldás-e, hiszen a zsúfolt, forgalmas környezetben fordul elő leginkább, hogy hirtelen kéne megállni. Az már szinte mellékes is, hogy a KRESZ sem feltétlen barátja a féktelen bringáknak.
Fixi a hasznos igénytelenség
Természetesen a fixi mellett is lehet hozni érveket. Például könnyű, hiszen minden, ami miatt egy bringa nehéz, az ezekről a gépekről hiányzik, az építők tényleg csak azokat az alkatrészeket tartják meg, amelyek elengedhetetlenek a hajtáshoz és a haladáshoz. Ugyanez igaz a megbízhatóságra és a jó értelemben vett igénytelenségre: nem kopik el a fék, nem állítódik el a váltó. Egyedül a láncot kell néha kenni, a skideléstől gyorsabban kopó hátsó gumit cserélgetni, és amíg a gazdája bírja, a fixi jó eséllyel gurulni fog. Szintén az egyszerűség folyománya, hogy a tolvajok számára egy ilyen bringa teljesen érdektelen, amire egy kopottasra fényezett vázzal, réginek látszó alkatrészekkel még rá is lehet játszani.
Akárhogy is, a fixi olyan buli, amelyen nem bukik nagyot az ember, ha pár hét után úgy érzi, mégsem jön be. Viszont kezdésként érdemes elkerülni a városi forgatagot, és inkább kihalt helyen, placcon gyakorolni, mire sikerül elsajátítani az örökhajtás reflexét. Különben a pedál tekeri a bringást…
30 ezerből bringa
Aki szereti a kihívást, hagyományos vázakat is fixivé alakíthat, amihez csak hegesztésre van szükség: a hátsó kerék tengelyét befogadó elemet kell vízszintes csúszópapuccsá alakítani, hogy így lehetőség nyíljon a láncfeszesség beállítására, hiszen eltűnik a váltó, amely alapesetben feszítene. Utána csak egy olyan kerékagy kell, amelyre fix lánckerék fogatható, és a felesleg lefosztása után tulajdonképpen kész is a bringa. Ha az ember nem válogatós, és valamennyire egy szerszámos ládában is eligazodik, használt alkatrészekből 30 ezer forint alatt is összerakhat egy megbízható gépet. Aztán vagy megjön az erőnlét és a gyakorlat, vagy nem.
Vérükben a verseny
Ahol bringás futárcégek működnek, ott előbb-utóbb kialakul a fixis közösség, melynek tagjai a találkozókon túl versenyeket is tartanak. Ezek az Alleycat-futamok, amelyeket szinte mindig városban rendeznek, gyakran egyáltalán nem legális módon. A résztvevőknek ellenőrző pontokon kell áthaladniuk, de előfordul, hogy a szervezők ezek helyét csak a rajt előtti percekben közlik, így a bringás intuícióin múlik, hogy megtalálja a leggyorsabb útvonalat, de van olyan alfaja a versenynek, amelyben az ellenőrző pontokon különféle trükköket és feladatokat kell végrehajtani.
Ezt a cikket is olvasd el >>> VÁROSI BRINGA KÜLÖNCÖK
Szöveg: Sturcz Antal