Edzés és intimhigiénia - Nem mindegy, milyen bugyi van rajtad!

Az edzés nem ott kezdődik, hogy bedobod a cuccodat a kocsiba, és nem is azzal ér véget, amikor befejezted a nyújtást. Ahhoz, hogy a kemény munkával feszessé tett tested egészséges maradjon, a higiéniára is oda kell figyelned, ez pedig nem merül ki a mozgás utáni zuhanyozásban. Összeszedtük, milyen veszélyforrásokkal kell számolnod, és ötleteket is adunk, hogyan kerülheted el a fertőzéseket.

Minden az alsóneműnél kezdődik

Kevés szó esik róla, és méltatlanul tabutéma, pedig a higiénikus testmozgás alapja, hogy mit viselünk a trendi edzőruha alatt. A női nemi szerv tisztán tartása, a különféle fertőzések elkerülése a hétköznapokban is fontos, edzések alatt pedig – legyen szó jógáról, súlyzós edzésről vagy futásról – a szokásosnál is nagyobb figyelmet kell fordítani rá. Az első lépés a tökéletes fehérnemű kiválasztása. Cseppet sem mindegy, milyen bugyit és melltartót választasz, és sajnos azt is tudnod kell, nem elég, ha váltónak bedobod a táskádba az első falatnyi bugyit, amely a fehérneműs fiókban a kezedbe akad. A legjobb, ha kifejezetten erre a célra készült darabokból választasz.

Ezeket ne viseld!

■ Műszálas bugyi

Ezért: teljesen mindegy, hogy tisztán műszálas vagy kevert szálas darabról van szó, a lehető legveszélyesebb azok közül, amelyeket magadra húzhatsz. Készüljön lycrából vagy nylonból a bugyi, a baktériumok és a gombák imádni fogják, főleg, ha jól beleizzadsz. Legjobb a hétköznapokon is kerülni, bármennyire is csábítóan néz ki, mert a műszálas vagy szatén anyagtól befüllednek az intim testtájak, Candida-fertőzés is könnyen kialakulhat. Ha nincs nálad más az edzéshez, egy tisztasági betéttel kicsit javíthatsz a helyzeten.

■ Tanga

Ezért: persze, tök jó, hogy nem látszik át a szűk edzőnadrág alatt, ezzel együtt olyan gyönyörű károkat okozhat – kívülről persze láthatatlanul –, hogy ennyi bajt talán nem ér meg a makulátlan megjelenés. A vékony anyag mozgás közben könnyen csúszkálhat, és – bármilyen nehéz is erről beszélni – a kis pánt a végbélnyílás környékéről a hüvely és a húgycső közelébe mozdíthatja az E. coli baktériumokat, aminek csúnya fertőzés lehet a vége. Emellett kidörzsölheti a bőrt a legérzékenyebb testrészeden, mindehhez még izzadsz is – egy újabb veszélyfaktor. Arra a másfél-két órára, amíg edzel, felejtsd el a tangát.

■ Műszálas tanga

Ezért: tedd össze az előző kettőt, hogy megkapd a tökéletesen veszélyes bugyit. Minden lehetséges módon betegségbe sodorhat. Szóval stop tanga, stop műszálas bugyi, és végképp stop műszálas tanga!

 

Ezeket válaszd!

■ Pamutbugyi

Ezért: amíg felsőruházatnak sportoláshoz egyenesen kerülendő a pamutpóló (jóval több nedvességet és sokkal hosszabb ideig tart meg, mint a speciális, technikai felsők), addig edzéshez ez az egyik legjobb választás. Az anyaga felszívja az izzadságot, könnyebben szellőzik, így kisebb a kockázat bármilyen betegségre, mint műszálas társai esetében. Természetesen nem a pamuttangáról, hanem a hagyományos szabású bugyiról beszélünk, ami legjobb esetben varrás nélküli. Nem irritál, nem okozhat fertőzést.

■ Lélegző bugyi

Ezért: ahogy a neve is mutatja, nemcsak elvezeti a nedvességet, de kiváló légáteresztő is, így intim testrészeid edzés alatt sem füllednek be. A nedvességáteresztő alsók általában bambuszból készültek, több nagy márka kínálataiban találsz ilyen darabot. Nemcsak azért ideális mozgáshoz, mert szárazon tart, hanem azért is, mert rengeteg mosást kibír.

SM-tipp

Így mosd!

A pamutbugyikat nyugodtan moshatod 60, de akár 90 fokon is, ha bírják. Ennél alacsonyabb hőfokon nem pusztulnak el a kórokozók. 

 

 

A melltartó sem mindegy

Amíg a bugyi leginkább higiéniai, addig a melltartó kényelmi és esztétikai okok miatt nem mindegy, hogy milyen. Csipkés, vastag szivacsos push-upos csodában nyilván nem szívesen izzadnál a futópadon, ezért kimondottan sportmelltartót válassz. Olyat, ami nem túl szűk, nem túl nagy, és nem is túlságosan mélyen van kivágva. Amikor ilyen fehérneműt vásárolsz, ne csak azt nézd, hogy mennyire jól mutat rajtad, hanem azt is, hogy nem esik-e ki belőle a cicid mondjuk ugrálás vagy fekvőtámaszozás közben. Igen, ez azt jelenti, hogy ajánlatos a próbafülkében modellezni ezeket a mozgásformákat, hacsak nem akarsz emlékezeteset villantani a teremben. 

Nagy mellek esetén

Ha az átlagosnál nagyobb kebleid vannak, a legjobb, ha duplán tartod őket, főleg, ha futni szeretnél. Vagyis a sportmelltartó fölé ajánlott egy testhez álló topot is felvenned, így megakadályozhatod a cicik rázkódását. 

Amire még figyelj!

A megfelelő fehérnemű és edzőruha kiválasztása, az alapos edzés utáni tisztálkodás mellett van még bőven tennivalód, hogy elmondhasd: mindent megtettél a fertőzések és a betegségek elkerülése érdekében.

■ Alapos sminklemosás

Nincs az a körülmény, az a flört és az a helyes srác, ami vagy aki miatt érdemes lenne sminkben edzeni. El sem tudjuk képzelni, mennyi baktérium telepedhet meg az arcunkon, és mennyire fulladozhat a verejtékező bőrünk a többrétegnyi smink alatt. Szánd rá az időt, hogy sminklemosó kendővel, krémes lemosóval és mélytisztítóval is átmosd az arcodat, mielőtt nekikezdesz az edzésnek. Hidd el, akinek tetszel, annak céklavörös fejjel, izzadtan is tetszeni fogsz, nincs értelme gyulladásos pattanásokat kockáztatni.

■ Saját törölköző

Ugye mondani sem kell, hogy mindig legyen nálad egy tiszta törölköző – saját alatt most nem a saját tulajdonodat értjük, hiszen tökéletes az edzőtermi is, a lényeg, hogy egyedül te használd. Terítsd magad alá, ha fekvő gyakorlatokat csinálsz, és a pólód helyett abba töröld az arcodat a gyakorlatok között.

■ Zokni nélkül soha!

Eszedbe se jusson zokni nélkül felvenni az edzőcipőt! Legjobb, ha kifejezetten mozgáshoz ajánlott zoknit húzol, zuhanyzáshoz pedig egy könnyű, műanyag flipflopot veszel fel, nehogy összeszedj valamilyen gombás fertőzést a tus alatt.

■ Kulacs és fülhallgató

 

Az edzés után a kulacsodban felejtett fehérjeturmixod elképesztő műsort tud csinálni, azaz amilyen gyorsan csak lehet, öblítsd át, majd alaposan mosogasd el a műanyagot. A fülhallgatód is kőkemény bacilusforrás lehet, úgyhogy a legjobb, ha az edzés végeztével egy antimikrobiális kendővel áttörlöd. 

 

SM-tipp

Bármit is viselj, edzés után lehetőleg azonnal zuhanyozz le! Ha nem szeretsz a teremben tisztálkodni, a kezedet és az arcodat akkor is mosd meg, majd hazaérve az első dolgod az legyen, hogy alaposan megtisztálkodsz és átöltözöl. Lehet, hogy most felnevetsz, mert egyértelműnek tűnik a dolog, de ha őszinte vagy magaddal, akkor rájössz: veled is előfordult már, hogy addig tettél-vettél otthon az izzadt edzőcuccodban, amíg egy könnyű kis szundikálás nem lett belőle. 

 

 

Szöveg: Kőváry Anett