Körmatek - Kerék- és felniméret-kisokos

A bringakerékméret elsőre rémisztőnek tűnhet, pedig alapvetően nem bonyolult a rendszer, főleg, ha tisztázzuk, hol és mit kell nézni. A „fejetlenség” és a rengeteg szám oka (az ETRTO, az angol és a francia jelölések mind megjelennek a gumi oldalfalán), hogy a kerékpárgumit gyártó cégek a világpiacra termelnek, és régiónként változik, milyen jelölőrendszert használnak.

37 – 622 - Az ETRTO-szám

A leglogikusabb a European Tire and Rim Technical Organisation (ETRTO) szisztémája. Az 1964-ben alakult szervezet célja az volt, hogy a gumiméretszabványokat Európán belül egységesítse, összehozza, és megkönnyítse a kompatibilitás ellenőrzését a vásárlás előtt. A bringagumi tulajdonképpen két adatból tökéletesen azonosítható, ha az ETRTO-számból indulunk ki, ezek pedig:

■ a felni peremének átmérője, 

■ a gumiabroncs belső átmérője.

Az ETRTO egyszerű világában a 37 – 622 azt jelenti, hogy egy 622 milliméter átmérőjű felnire egy 37 milliméter széles gumit húzunk, tehát egy 29 colos kerékre egy vékonyabb gumit. Az abroncs szélessége mindig ugyanakkora, mint a magassága. 

27,5 × 2,25 - Az angolszász vonal

A decimális vagy angolszász jelölés – mint például a 27,5 × 2,25 – colban  adja meg a kerékátmérőt, de nem pontosan teszi. Nem veszi figyelembe, hogy ha egy 27,5 colos felnire 2,25-ös gumit húzunk, az látványosan kisebb átmérőjű, mintha 2,45-öst teszünk fel, mégis mindkettőt 27,5-esnek jelöli. Viszont a gumi szélessége pontos: ezt is colban adja meg, ez a második, kisebb szám, ha felszorozzuk 25,4-gyel, akkor megkapjuk a méretét milliméterben. Vagyis egy 2,45-ös gumi 62,2 milliméter széles. 

700C × 35 - Francia jelölés

A francia rendszer milliméterben számol, de betűkkel is kombinál… A már emlegetett 37 – 622-es ETRTO szerinti méret itt 700C × 35 jelzést kap. Az első szám jelöli milliméterben a kerék külső átmérőjét, míg a második a szélességet. A C az első számmal együtt a kerék átmérőjét jelzi. A 700C tehát egy 622 mm-es peremátmérőjű felni, a 700B már 635 mm-es felnire illik, hegyibringások pedig ismerhetik a 650B-t, amely 584 milliméteres felnikhez passzol, azaz a 27,5 colosokhoz. 

Új fiúk a terepen

Az utóbbi néhány évben gyorsan terjedtek eddig nem vagy csak szűk körben használt kerékméretek. 

■ Fatbike 

120 milliméteres vagy annál is szélesebb gumit húznak. Bár a forgótömeg így nagyobb, viszont laza talajon, például homokban vagy sárban, sőt, hóban is lényegesen könnyebb vele haladni. 

■ MB

Az eddig közismert 26 colos hegyibringakereket lassan leváltja a 27,5 colos kerékméret. Ez még nem olyan hatalmas, mint a 29 colos kerék, könnyebb is annál, de nagyobb felületen tapad, mint a 26-os, és jobban is gördül át az akadályokon. 

 

Kereket a felnitől…  

Fontos egymástól elválasztani a kerék- és a felniméretet. 

Bár a köznyelv gyakran szinonimaként alkalmazza őket, ha kérünk egy 26 colos gumit a boltban, a művelt bringaboltos simán visszakérdezhet, hogy oké, de mekkora belső átmérővel kéred? Lehet például 24 × 1 3/8-os jelölés, ami 540 milliméteres peremátmérőre utal, 37 milliméteres külsővel, ami így kiadja a 26 colos gumiátmérőt, egy lehetetlen felnimérettel, ami semmilyen más gumival sem kompatibilis. Így tartozhat a 26-os külső átmérőhöz öt különböző átmérőjű felni.

 

Szöveg: Sturcz Antal 

 

SM-tipp

Mivel a felni nem deformálható, egy 584 milliméteres felnire (27,5 col) sosem fogunk felfeszegetni egy 559 mm-es külső gumit (26 col). A gumi szélessége ugyanakkor nem kötött: aki sebességre, kis forgótömegre vágyik, az felrakhat keskenyebbet, aki a terepen való simább futásra hajt, az pedig vastagabbat. A gumi szélessége csak közelítő érték, mert függ az alkalmazott felni szélességétől és a gumiban uralkodó nyomástól is. Egyes gyártók a mintázattal együtt, mások ezek nélkül adják meg a méretet.